Mögel angriper inte träet så på det sättet är det rätt lugnt.

Som sagt, skaffa en enklare fuktmätare och mät hur fuktigt det är. Min egen erfarenhet av vindar inskränker sig till kallvinden här i huset och den råkar vara av den mycket välventilerade typen med stora springor mellan brädorna i takfoten. Här varierar fuktigheten mellan 30% och 60% RF under senaste veckan. Det blir torrare dagtid då solen ligger på. I det klimatet trivs inga mögelsvampar vad man kan se med blotta ögat. I vintras var det bra mycket fuktigare, kanske upp mot 90%, men då var det desto kallare.

Er vind verkar vara väsentligen tätare och ventileras bara genom nockventilerna, eller? Det kan nog ha varit tidigare uppvärming som räddat situationen tidigare. Men mät fukt och temperatur så vet ni mer.

På den här sidan: http://www.lfs-web.se/mogel.htm hittar man rätt mycket om mögel även om jag nog tror de som har gjort sidan har fått snudd på bacillskräck på senare tid.. det intressanta är i alla fall diagrammen som visar något om när mögel växer.
 
  • Gilla
Naten och 1 till
  • Laddar…
Läs mitt inlägg så inser du att jag inte menade att du ska ignorera problemet. Ta det lugnt, ingen panik. a) huset kommer inte att rasa imorgon, b) du kommer lätt att kunna felsöka o fixa grundproblemet, c) våra vänner svamparna (tex mögel) och andra mikroorganismer finns överallt omkring oss och växer till om förhållandena är rätt. Nu måste du fixa så att förhållandena blir fel. Därefter sanera.

2012 var på de flesta håll i Sverige det fuktigaste året sen mätningarna startade för typ 100 år sen. Ett guldår för mögel och röta. Visade sig fuktproblem i en konstruktion inte innan så gör de det nu. Din vind är troligen inte den enda och angreppet verkar inte enormt allvarligt.

Ta det lugnt är mitt ta-hembudskap.

Hoppas jag uttryckte mig klarare.

Gör som svartöra i det utmärkta inlägget ovan!
 
Redigerat:
  • Gilla
OBergmN
  • Laddar…
undine
Stenolofanders skrev:
Läs mitt inlägg så inser du att jag inte menade att du ska ignorera problemet. Ta det lugnt, ingen panik. a) huset kommer inte att rasa imorgon, b) du kommer lätt att kunna felsöka o fixa grundproblemet, c) våra vänner svamparna (tex mögel) och andra mikroorganismer finns överallt omkring oss och växer till om förhållandena är rätt. Nu måste du fixa så att förhållandena blir fel. Därefter sanera.

2012 var på de flesta håll i Sverige det fuktigaste året sen mätningarna startade för typ 100 år sen. Ett guldår för mögel och röta. Visade sig fuktproblem i en konstruktion inte innan så gör de det nu. Din vind är troligen inte den enda och angreppet verkar inte enormt allvarligt.

Ta det lugnt är mitt ta-hembudskap.

Hoppas jag uttryckte mig klarare.

Gör som svartöra i det utmärkta inlägget ovan!
Tack, lite mer konkret svar :) Jag förstår vad du menar. Och Anticimex kommer att göra en utredning för att ta reda på vad som gått snett, då det inte är jätteklart, plus att jag inte vill gissa, jag vill ha en konkret orsak. Japp, det finns mögel och skräp överallt och det är väldigt läskigt, tycker i varje fall jag. Det räcker med att man läser skräckexempel på folk som får hussvamp och tjohej och Försäkringsbolagen verkar inte betala sådant här (jo hussvamp givetvis men inte mögel). Känns som pengarna rusar iväg. Jag läste något om t.ex. ångspärren måste bytas så är det ett jätteingrepp och det kostar skitmkt. Och en ångspärr håller bara 20 år, enligt texten jag läste. Huset är byggt 77 så min första tanke blev ju "shit ångspärren är säkert kaputt, då måste vi säkert byta den". Men japp, jag försöker ta det lugnt och se vad Anticimex säger är orsaken till mögelökningen.

svartöra skrev:
Mögel angriper inte träet så på det sättet är det rätt lugnt.

Som sagt, skaffa en enklare fuktmätare och mät hur fuktigt det är. Min egen erfarenhet av vindar inskränker sig till kallvinden här i huset och den råkar vara av den mycket välventilerade typen med stora springor mellan brädorna i takfoten. Här varierar fuktigheten mellan 30% och 60% RF under senaste veckan. Det blir torrare dagtid då solen ligger på. I det klimatet trivs inga mögelsvampar vad man kan se med blotta ögat. I vintras var det bra mycket fuktigare, kanske upp mot 90%, men då var det desto kallare.

Er vind verkar vara väsentligen tätare och ventileras bara genom nockventilerna, eller? Det kan nog ha varit tidigare uppvärming som räddat situationen tidigare. Men mät fukt och temperatur så vet ni mer.

På den här sidan: [länk] hittar man rätt mycket om mögel även om jag nog tror de som har gjort sidan har fått snudd på bacillskräck på senare tid.. det intressanta är i alla fall diagrammen som visar något om när mögel växer.
Bra tips, tack. Anticimex ska göra utredning med mätningar och hela kitet så då lär jag få reda på allt, hoppas vi :)

Det finns tre ventiler på ena sidan (där möglet sitter) samt minst en ventil på andra. Ventilerna är modell typ gallerventiler, så det är inga sådana runda man kan stänga.
 
Redigerat:
Hur har det gått? Fick ni någon klarhet? Orsak?
 
Din vind ser nog ganska bra ut jämfört med de flesta andra kallvindar runt om i landet. :)

Vad jag kan se är det en uteluftsventilerad kallvind. I sådana fall kommer vindens luftfuktighet att följa luftfuktigheten utomhus. Vissa år är fuktigare än andra, så är det bara.

Du kan naturligtvis försöka förhindra detta genom att mixtra med ventilationen på vinden med hjälp av "Trygghetsvakten vind" och liknande lösningar. Men du får vara beredd att lägga ca. 10 000 på en sådan lösning.

Till våren kommer dock solen att värma upp din vind och möglet kommer att dö. Sporerna kommer dock att finnas kvar, men å andra sidan finns det mögelsporer överallt i vår omgivning.

Sätt upp en RH-mätare på vinden och följ utvecklingen. Ligger du över 75% under längre perioder är det inte bra.

Vad Anticimex skall göra förstår jag dock inte? De har garanterat friskrivit sig från denna typ av skador i besiktningsprotokollet. Förmodligen står det någonting liknande: "Huset har en kallvind. Denna typ av vind är en riskkonstruktion, bla bla bla..."

Förmodligen vill de bara sälja en sorptionsavfuktare till dig.


Edit:
Ooops, såg nu att det var en gammal tråd. Det skulle dock vara intressant att få höra om Anticimex lyckades kränga på dig en avfuktare? ;)
 
Redigerat:
undine
bozze4evigt skrev:
Hur har det gått? Fick ni någon klarhet? Orsak?
Hej!
Ja just ja, detta ärendet. Jo det gick bra, rekommendationen blev mekanisk ventilation, vilket lät bekant. Jag läste igenom pappren från överlåtelsebesiktningen och även där stod att man rekommenderar mekanisk ventilation eftersom luften stod still i huset. Eminenta gjorde överlåtelsebesiktningen och det var spännande att både de och Anticimex hade samma bild.

Så jag och sambo anlitade en ventilationsfirma (Nordvästra Skånes Ventilation, suveräna grabbar som tom städade efter sig!) som installerade mekanisk ventilation samt fler friskluftsventiler (ett par Fresh90). Det har fungerat otroligt bra, det luktar inte innestängt längre och i somras var det väldigt svalt inomhus! Vi hade jättevarmt inomhus första sommaren och hade luftvärmepumpen på AC. Men i somras var det skönt och svalt och i synnerhet om nätterna. Vi kunde sova utan att ha fönster öppna och få in mygg (de tar sig alltid in även om man använder myggnät)! På vintern stänger vi till reglaget i ventilerna så det inte drar in kalluft för mycket. Lite ventilation vill vi ju ha, men det drar inte kallt. Det känns oerhört bra. Vi är jättenöjda. Mögelpåväxten har inte ökat sedan dess, vi är uppe på vinden regelbundet och kollar och fotograferar.

Vi fick också tips att behandla påväxten med antifungi-medel. Vi gick först till en målarbutik (typ Flügger) för att köpa Boracol men de vägrade sälja den om man inte är företagare och hantverkare (!?). Vi stack till Bauhaus/K-rauta/liknande och köpte där. Inga problem och dessutom jäkligt mycket billigare än i färghandeln. Så vi ska upp inom det närmsta och borsta bort det vi kan och stryka på Boracol.

Den mekaniska ventilationen gick på 13 000 kr och det vi fick åtgärdat var (från offerten):
- Håltagning montering av 4 st Fresh 90
- Befintlig huv bygga om med 1 st takfläkt på topp för utsug av badrum wc tvätt
- 1 st fläkt ljudisolering i bef huv 1 st övergång elarbete
- Plan 2: 1 st fläkt vind 3 st utsugningspunkter byggarbete elarbete kanaler kondensisol
 
Redigerat:
  • Gilla
enklast och 3 till
  • Laddar…
Jag lät min vind saneras för snart två år sedan och installerade sen själv sen en Trygghetsvakten Vind, innan låg fuktkvoten på ca 20% under vintern och nu ca 15%. Enda nackdelen som jag ser det var att den var något svår att installera.
Hur fungerar din lösning?
 
MagicaDeHex
Bra återkoppling!
 
För den som är intresserad såg jag häromveckan (tror det var 25/11) att Martin Timell på TV4, Äntligen Hemma pratade om fukt och mögel på vindar och vindsavfuktare!
 
Bowman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.