Jag kollar lite på att installera bergvärme och funderar på var jag lämpligen placerar själva aggregatet. Det mest naturliga är att placera det där varmvattenberedaren eller ventilationsaggregatet (ett gammalt ftx-aggregat för luftvärme som ersätts med nytt ftx-aggregat på vind) står idag.
bv.jpg
Jag lutar åt att ställa det där ventilationsaggregatet står och ställa en liten duschkabin där varmvattenberedaren står nu. Idag är det väl egentligen inget våtutrymme, men ställer jag in en kabin så räknas det väl som det. Finns det rentav något problem med att ställa värmepumpen i ett sådant rum?
En sak som är lite dum är att varmvattenrören (prisol) går ner i golvet en halvmeter från väggen. Dessa lär ju inte gå att bli av med på något säkert sätt utan en större renovering. Så frågan är om det går att få plats att koppla ihop rören under en värmepump eller en duschkabin. Nu ansluter rören till ett grövre rör som går 20 cm över golvet, hur nära golvet är godkänt/praktiskt att kapa?
En annan sak jag funderar på är var jag går in med ledningarna från borrhålet. Det känns trevligast att dra in dom i krypgrunden och gå upp genom bjälklaget istället för att dra upp dom synligt på yttervägg och gå in genom väggen.
Vad är det för slags rör man kommer in med, någon typ av slang eller kopparör?
Hur skulle ni resonerat med placering och rördragning?
 
Det låter som att du får bygga om och renovera hela utrymmet om det skall bli bra. Toa, handfat, dusch och bv på 4 kvm med olämplig rördragning, låter svårt. Kolla också att bjälklaget håller, en bvp väger ett par hundra kilo. Man går in med slang genom väggen och kopplar så snart som möjligt på kopparrör.
 
Y
Jag hade ju inte velat ha min Nibe 1245 inne i bostadsdelen.
Förvisso är den skapligt tyst i det rum den står i.

Men jag har min i garaget som delar vägg med bostadshuset (garaget har eget golv). Och pumpens rör är monterade på denna gemensamma vägg och jag hör eländet genom väggen. Det blev bättre efter vi tog bort några rörhållare. Men maskinen hörs fortfarande när den jobbar vilket är sådär kul när det är sovrum på andra sidan.

Kommer lossa maskinen, flytta ut den ifrån vägg, sätta ett extra lager brandgips samt låta samtliga rör vara frihängande.. Då tror jag det ska bli tyst i sovrummet. Samt så kommer jag sätta antivibrationsgummimattor mellan pumpen och golvet. Likt som stora fläktaggregat har.

Så om du ska ha den inomhus. Tänk på att ha stabilt golv så vibrationer inte vandrar runt till övriga rum. Samt en massiv innerdörr som stänger inne ljudet. Typ ställ den på betongplattor eller något.
 
Det finns stativ men kan ställa vp på så man kommer åt rören men det är inte optimalt men funkar.
 
Om det blir lite trångt är inte hela världen då det är en "reservtoa" som sällan används. (Jag måste inte ha in en dusch heller, men det kan vara bra att ha en sådan i reserv också.)
Att dom är så pass tunga hade jag missat, verkar ligga på ca 180 kg och sedan vattnet på det, det blir kanske i tyngsta laget utan förstärkning.
Det där med ljudet låter inte heller riktigt bra.
Hmm, nu förstörde ni lite för mig... Det låter nästan som att man skulle behöva göra en liten tillbyggnad med betongplatta för att få till det bra. Alternativt skulle jag kunna bygga ett litet isolerat utrymme i kallgaraget, men då tillkommer det ju diverse rördragning + en kulvert på ett tiotal meter också. (Som förmodligen inte kan läggas frostfritt pga ytligt berg, kan ju vara ett potentiellt problem vid längre strömavbrott.)
Om man gör ett eget utrymme för den, hur stort behöver man göra det med tanke på installation, service och att den kan behöva bytas ut i framtiden?
 
Y
Nu bör jag nog tillägga att alla har olika nivåer på vad man uppfattar som störande. Jag som hör min kanske inte inneburit att du hade hört din. Men vilketsom är det ju inte fel att tänka ut förebyggande åtgärder innan den installeras för det blir dyrare som i mitt fall, att göra om allt. :)
 
Bigfoot skrev:
Om det blir lite trångt är inte hela världen då det är en "reservtoa" som sällan används. (Jag måste inte ha in en dusch heller, men det kan vara bra att ha en sådan i reserv också.)
Att dom är så pass tunga hade jag missat, verkar ligga på ca 180 kg och sedan vattnet på det, det blir kanske i tyngsta laget utan förstärkning.
Det där med ljudet låter inte heller riktigt bra.
Hmm, nu förstörde ni lite för mig... Det låter nästan som att man skulle behöva göra en liten tillbyggnad med betongplatta för att få till det bra. Alternativt skulle jag kunna bygga ett litet isolerat utrymme i kallgaraget, men då tillkommer det ju diverse rördragning + en kulvert på ett tiotal meter också. (Som förmodligen inte kan läggas frostfritt pga ytligt berg, kan ju vara ett potentiellt problem vid längre strömavbrott.)
Om man gör ett eget utrymme för den, hur stort behöver man göra det med tanke på installation, service och att den kan behöva bytas ut i framtiden?
Du får nog räkna med en vikt på ca 500 kilo för en vp med vatten i beredaren lite olika beroende på märke. Hur stor vp ska du ha i förhållande till husets effektbehov dimensionerar man för tex 100% effekt täckning kan det behövas arbetstank om pumpen ska få en bra drift om man inte väljer tex inverter vp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.