Y
Knappade in decembers inkomster/utgifter och började sedan summera året.

Ifall jag tog
A) Inkomster - Utgifter = så gick jag minus.

Men om jag tog
B) Inkomster + pengar ifrån förra året + pengar som blev över varje månad - utgifter = så gick jag plus.


Frågan är... Lurar man sig själv om man räknar med "pengar som blev över från förra månaden"?
Det känns lite som om det vore att dubbelräkna samma pengar två gånger.
 
Ingående balans 2014-01-01 + inkomster 2014 - utgifter 2014 = utgående balans 2014-12-31.

Om utgifterna är större än inkomsterna blir det röda siffror,
sen kan du alltid försöka lura dig själv (och andra) genom kreativ bokföring :rolleyes:
 
Det är vinsten under året, intäkter-utgifter. Glöm inte att räkna med alla kundfodringar och leverantörsskulder som tillhör skatteåret.
Pengar in / ut har inget med vinsten att göra.
 
Y
Nu är det min privatekonomi men nu fick jag svaret och hamnade förvisso på minus men inte lika mycket som innan (slarvat med att knappain extrainkomster). :)
Tack
 
Redigerat:
För privatekonomi använder man oftast kontantmetoden
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontantmetoden.

Om man skall göra en budget så gör man nog en del periodiseringar,
dvs fördelar hel- eller halvårsfakturor (sophämtning och försäkringar tex) månadsvis över året.

Och Excel bör räcka för att hålla ordning på siffrorna.

OT
En gång i tiden skötte jag lönehanteringen i ett föräldrakooperativt dagis.
Det gick utmärkt att hantera i en av Excels föregångare, Lotus Symphony
(En variant av Lotus 123, som Microsoft kopierade när de gjorde Excel).
 
Y
Jo jag sitter allt med Excel, tjusiga tabeller och diagram.
Men man ska ju ha rätt tankesätt också när siffror ska summeras. :)

Varje månad kollar jag samtliga konton, kopierar in det, sorterar, summerar och in i tabellerna.
I slutet av året sammanställer jag och gör budgetramar inför nya året. :)

Alla borde göra det, så himla lätt att inte ha en susning om var pengar egentligen tarvägen.

Om man bortser från reparationer av fastigheterna så är min största årskostnad mat... Så där behöver jag gå ner från 3426kr i månadssnitt till, tja, 2426kr tänkte jag. :p
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
...
Alla borde göra det, så himla lätt att inte ha en susning om var pengar egentligen tar vägen.
...
En del utgifter vill man nog helst inte bli påmind om,
utan ser helst att de göms bland allt annat "onödigt" :surprised:


PS
varför skall månadsbeloppen sluta på just 426?
Något slags vidskeplighet :cool:
 
Redigerat:
Min största post innan barn var krognotor, vilket efter barn säkert är nere på 10%. Jag förstår inte folk som säger det är dyrt med barn :)
 
KnockOnWood skrev:
En del utgifter vill man nog helst inte bli påmind om,
utan ser helst att de göms bland allt annat "onödigt" :surprised:


PS
varför skall månadsbeloppen sluta på just 426?
Något slags vidskeplighet :cool:
Jag googlade på 426 och hittade efter en stund det självklara svaret...
TS är troligen stort fan av mr Bean och TS:s favoritavsnitt är "Mr.bean in Room 426"

[video=youtube;AFbB3zHFtAA]https://www.youtube.com/watch?v=AFbB3zHFtAA[/video]
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Det du kallar "pengarna som blev över från förra månaden" har du ju redan räknat under inkomst, så du räknar dem dubbelt om du gör på ditt sätt.

Däremot ska det du har på kontot 31 december 2013 räknas som startsumma när du gör balansräkning. Addera årets inkomster, dra ifrån årets utgifter, så ska det landa på den summa du hade på kontot igår. Gissningsvis en lägre summa än året före eftersom du säger att inkomst minus utgift blir ett negativt tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.