Tjena.
Vi ska fixa värmeförflyttning från gillestugan upp till vardagsrummet ovanför.
I gillestugan har vi en kamin.
Har hittat en snygg rektangulär ventil att ha i golvet, men finns inga rör som passar.
Hur tätt måste det va i bjälklaget, skulle det gå att göra en avskärming/kanal av gips, typ en låda under ventilgallret och genom bjälklaget, och där ansluta fläkten med en rund stos.
Går att täta med silikon i skarvarna och mot golvspånets undersida, då jag kommer åt allt underifrån
 
Det bör fungera. Till skillnad mot en pump/kompressor så bygger en fläkt inte upp något tryck, utan endast förflyttar luft. Alltså är det inte superkritiskt att få det helt tätt. Sedan kan man fråga sig: om det kommer ut lite uppvärmd luft i bjälklaget - gör det något?

Annars rent principiellt är det bättre att dra ner luft från vardagsrummet i en annan kanal (med fläkt), och låta den varma luften från gillestugan pressas upp genom den rektangulära kanalen (utan fläkt). Det förutsätter förstås att luften inte går någon annan väg i huset hellre...

Eller så kan man kanske just låta pumpa in den varma luften i bjälklaget, utan någon öppning upp till vdgsr, och få golvvärme?
 
Ja, uppvärmd luft ska förflyttas med undertryck, inte med fläkt.
Därför är det bättre som Oldboy skriver att skapa undertryck (jämfört med gillestugan) för att flytta värmen!
 
Krilleman
Svärfar har en lösning (har skrivit om det förut) där han suger upp luft från entrevåningen (kamin i vardagsrum) till ovanvåningen och låter "återcirkulationen" ske via trappen mellan våningarna.

Fungerar mycket bra!

Självklart kan man inte ha massa stängda dörrar "på vägen" då. Men i deras fall är det endast en.
 
Det är väl lättare att flytta kall luft än varm har jag för mig eller.
 
Krilleman
jojjeblom skrev:
Det är väl lättare att flytta kall luft än varm har jag för mig eller.
Hur mycket bättre flöde har en fläkt som blåser 5ºC kontra 35ºC?

Inte mätbar skillnad enligt min amatör-hjärna!
 
Det gör runt 10% så nog är det ganska mätbart om man vill.
 
Ja iom att varm luft stiger och den kalla sjunker. Nu var det ju iof varm luft som skulle upp.
Men att flytta varm luft neråt är nog svårt.
 
Krilleman
Men tråden handlar väl inte om att trycka luften nedåt.
 
  • Gilla
snoddas2
  • Laddar…
Varmluft nerifrån och upp är det som gäller, och vad jag förstått spelar det ingen större roll om inte genomföringen blir helt tät, utan det räcker med att bygga ett utrymme som håller borta isoleringen.
Jag har en öppen trappa där luft kan cirkulera fritt på på en annan del av huset, utan dörrar mellan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.