god dag allt folk,


jag behöver ha någon/några att diskutera, jag vet att min riting är är svin bra, gjorde den lite snabbt bara så ni kan få en uppfatting om vad det är ja mennar.


Alltså

jag håller på att bygga en hyvelbänk/arbetsbänk http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/247992-en-newbie-ska-bygga-hyvelbank.html

har kommit en bit, då det är dags att beställ skiva, och göra skruvstäd, och har funderat hur jag ska konsturera,

men min tanke är att göra en lång gängad stav, limma den i i ena änden där man ska skruva, å sedan under bordet så fräser man ett spår om gängstaven kan gå och få rätt höjd att för att sitta centrerad.

Sen så sätter man en stor kloss som har gänger så man skruvar igenom den,


bilder kommer här.

Skärmavbild 2014-12-30 kl. 19.50.20.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2014-12-30 kl. 19.55.03.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2014-12-30 kl. 19.56.23.png Skärmavbild 2014-12-30 kl. 19.56.52.png
så den är inte riktigt proportionerlig, bara en grov skiss
 
Inte någon som kan komma med lite info/idéer/ kan diskutera med😔
 
Hur har du tänk styrningen till den rörliga delen av bänken?
Gängad rundstav i trä? Räcker bara 38 mm? Finns den att köpa eller gör du den själv?

Protte
 
prototypen skrev:
Hur har du tänk styrningen till den rörliga delen av bänken?
Gängad rundstav i trä? Räcker bara 38 mm? Finns den att köpa eller gör du den själv?

Protte



Nej, den har jag tänkt att göra sj, då det är hyfsat pris på ett sånt kitt i 38mm har tänkt att köpa tex ek,björk eller likande att göra "staven" i.

Hmm bra tanke med stryring, kan ju även fräsa in 2st rundstavr för att hålla balansen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.