Tröttnat på Vera och tänkte ta klivet till Fibaro Home Center. Bör man vänta till efter CES för att se att det inte är någon HC3 på gång?
 
Det kommer inte komma någon HC3. Det senaste budet är att v4 kommer släppas till HC2.
 
Redigerat:
Det är nog bara att slå till, inte varit några rykten än och hårdvaran i hc2 håller ett bra tag till.
 
A
Innan du slänger ut flera tusen på en HC2 i tro om att det skulle vara en bra lösning så rekommenderar jag dig att läsa runt på forum.fibaro.com vad andra användare tycker, och sen bilda dig en egen uppfattning om hur systemet verkar. Kolla gärna deras buggrapporteringsdatabas också och gör en bedömning om huruvida du tycker att Fibaro gör ett bra jobb och om framtiden ser ljus ut.

Jag önskar att jag gjorde det bättre en gång i tiden när jag skaffade min men som många andra så trodde jag på Fibaros marknadsföringslögner. HC2 kan ibland duga om allt man vill göra är att tända och släcka en lampa (dock givetvis inte med Fibaros egen wallplug eller dimmer eftersom de av säkerhetsskäl är bannade från svenska marknaden, något som Fibaro tar med en klackspark).

På CES ska nu Fibaro äntligen släppa version 4.x av firmwaren (den som de sa var "nästan klar" för ett år sen). Den kommer lösa en del allvarliga problem som har funnits i 3.x i flera år men efter att ha hårdtestat varenda betaversion av 4.x under lång tid kan jag säga att även den färdiga versionen kommer introducera betydligt fler problem än den löser. Med Fibaros attityd kommer förfallet av 4.x börja samma dag som den släpps, för då kommer de hoppa på något annat tåg och återigen ignorera alla frustrerade kunder.

Med tanke på att Fibaro haft flera år på sig att få till en firmware som fungerar för HC2 utan att lyckats så tror jag inte att HC3 skulle lösa någonting. Hela cirkusen skulle snarare börja om från början.

Hoppas att det här var en lagom positiv och nyanserad bild.
 
Får man fråga vad som gjort att du tröttnat på Vera?
 
har testat flera olika lösningar (dock inte vera), och även om Fibaro har sina sämre dagar så är de trots allt (enligt min åsikt) den bästa lösningen på marknaden.

jag har inte upplevt några problem alls med den senaste versionen (4.024).

Läser man på Veras forum så är det också mycket gnäll, man ska komma ihåg att det är dom negativa som hörs, inte dom positiva.
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Jag har inte testat något annat, men jag är 100% nöjd med Vera. Har dock inte uppgraderat från ui5.
 
Jag rör inte D-links produkter med tång.
 
Nyfniken skrev:
Jag rör inte D-links produkter med tång.
Beredd att hålla med men det finns några undantag, körde deras dir 855 länge, väldigt stabil wifi och bra throughput på wanet (för den tiden)
 
Nyfniken skrev:
Jag rör inte D-links produkter med tång.
Jo, risken är överhängande att det blir en trist historia av detta, med inlåsning till egna produkter och appar. Samtidigt så undrar jag hur länge till ska hemautomation förbli förbehållet tekniknördar som vi. För ingen kan påstå att något av dagens system går att rekommendera till en icke teknikintresserade husägaren. Möjligtvis tända/släcka lampor. Allt annat som jag gjort i min Vera krävdes tid, tålamod och en del teknikintresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.