Hej!
Håller på kopplar in ugnen från Ikea,

Kan jag använda denna kontakt, den är märkt 250, 10-16.
Ugnen kräver 16A har jag läst...

Och visst ska man klippa bort stiften på sladden och skala som vanligt?

Tack på förhand!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kontakten bör väl fungera. Det är viktigare att uttaget är av god kvalitet. Stiften är iofs väldigt bra, de ger en säkrare anslutning. Det finns en risk att skruven i kontakten trycker sönder kardelerna, därför sätter man på dylika hylsor. Det är inte obligatoriskt. Men Om det är möjligt att behålla dem så gör det. Det ser väl ut som ytterisoleringen är skalad lite för långt, så att trådarna måste kortas av.
 
Kontakten var inge vidare... Klämfästet för kabeln var för smalt så kabeln gick inte dit ens... Få köpa nån värre!

Okej, då klipper jag kablarna som vanligt och anpassar till kontakten
 
Bara korta ner ledarna så de får plats i kontakten. Tänk bara på att den grön/gula ska vara lite längre än brun och blå i kontakten.

Hylsorna behövs inte.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Som sagt, dragavlastningen var för klen för kabeln på den första kontakten.
Va på Clas O och skulle köpa en igår, fanns bara en vinklad jordad variant... Så jag köpte den... Men jag tycker den känns pecklig för att ansluta ugnen med... Är dock märkt med 16A

Kan jag med gott samvete använda den ändå?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ser ju också för liten ut, sväljer inte kabelmanteln riktigt som gör att locket inte går på riktigt. Men den ska fungera, det är inga fel på själva stickproppen om vi antar den följer produktstandarden. Jula har annars ett lite större sortiment som tillåter grövre kabel.
 
Stickpropparna är oftast det mindre problemet om du får till anslutningarna ordentligt, där kvaliten skiljer och är avgörande är i uttagen. Det ser ok ut med den du har, ett alternativ som alltid är bra i såna här fall är att koppla in fast utan uttag.
 
N och L1 satt bra i kontakten medansvar jordkabelns fäste var mindre bra... Några kardeler klämdes som lös när jag drog fast jordskruven...

Bra uppmärksammat bo, locket går inte på ordentligt men nästan... Jag bedömde det som okej men ville kolla här med:)
 
Ligger jorden under en skruv och inte i ett hål som de andra? Då kan du testa det gamla tricket att tvinna änden i vänstervarv och ha den ganska långt skalad, då trycks inte kardelerna ut.
 
Om ugn och häll matas från samma gruppledning kan man montera två perilex uttag och " fullkoppla" bägge. Sedan låter man hällen använda L1,L2, nolla, skyddsjord. Ugnen får använda L3, nolla, skyddsjord från det andra uttaget. Då får man en kraftigt anslutningsdon. Ett alternativ för ugnsmatningen är dom blå cee donen med 3 stift om finns plats vid ugnen. Båda kontakttyperna är bättre för höga strömmar samt har en tillförlitligare överföring av skyddsjord med separat jordstift.
 
Tobbe_3 skrev:
Om ugn och häll matas från samma gruppledning kan man montera två perilex uttag och " fullkoppla" bägge.
Notera skillnaden fullkoppla och fulkoppla så ingen gör fel nu.

Tänkte även länka till en guide skribent Bo Siltberg skrivit som tar upp de flesta fall av inkoppling ugn/spis/häll men kan inte hitta den nu så den kanske försvunnit igen med tanke på alla spisfrågor som dykt upp nyligen eller så är det bara många som handlat kök till sig själva i julklapp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska man ha ett annat uttag än vanligt schucko-uttag så anser jag att det är bättre med ett enfas-spisuttag.
stickpropp.jpg

//Patrik
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Slugge skrev:
Notera skillnaden fullkoppla och fulkoppla så ingen gör fel nu.

Tänkte även länka till en guide skribent Bo Siltberg skrivit som tar upp de flesta fall av inkoppling ugn/spis/häll men kan inte hitta den nu så den kanske försvunnit igen med tanke på alla spisfrågor som dykt upp nyligen eller så är det bara många som handlat kök till sig själva i julklapp.
Bra påpekande på ett litet men fatalt fel. Händer då o då att jag gör det på jobbet och skriver "I have not fixed this "#%@¤ bug" när jag menar now.

Spisbibeln finns numera som en artikel under "El & Teknik" på BH:
http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
Patrik_Hed skrev:
Ska man ha ett annat uttag än vanligt schucko-uttag så anser jag att det är bättre med ett enfas-spisuttag.
[bild]

//Patrik
En liten funderingen....
Är det helt ok formellt att montera på ett don med 25 a märkström på en ugn märkt 16 a säkring och anslutningssladd 3,g 1,5 mm2. Att det inte utgör någon risk i detta fall är jag helt införstådd med. Kontakten tekniskt en bra och kompakt kontakt dimensionerad för höga strömmar.
 
Vad som sitter på en anslutningssladd faller utanför elinstallationsreglerna, och jag har aldrig sett något skrivet om det i produktsäkerhetsstandarden. Man förutsätter nog här rimliga kombinationer, och nog ska en ugn klara av kortslutning vid en säkring på 25 A. Om man ska anamma elinstallationsreglerna lite på detta fall så kräver det en anslutningskabel med en area på minst 2.5 mm² (med 1.5 mm² räcker vid 20 A).

Man kan vända på detta också. Normalt säkrar man ju 16 eller 20 A för detta uttag. Huruvida det är tillåtet är inte heller tydligt, men det har diskuterats. Normalt bör man kunna förutsätta att ett uttag klassat 25 A också kan belastas med 25 A. I annat fall finns risk att man överbelastar säkring och ledning. Men ett sådant krav skulle t.ex förbjuda CEE 432 avsäkrad 25 A som är ganska vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.