Hej.
Jag har ett problem med min pelletsbrännare som jag undrar om någon har en lösning på?

Jag har en Pellx PX21 brännare som börjat bete sig konstigt på sistone,
den tänder när jag startar om den och det verkar som det brinner klart för det är bara aska i den, inga obrunna rester.

Ibland brinner den bara en gång, och ibland brinner den i några dagar innan den stannar igen.

Var i kontakt med min installatör och han rekommenderade nytt flamgivare (eller vad det hette), så den är bytt nu (idag), likaså är det ny fläkt (Nov. 2014) och nytt tändelement (idag, fast det gamla fungerade).
Triaxstyrningen byttes för ca 1 år sedan.

Men det är fortfarande samma problemet att den stannar ibland.
Kan tilläggas att den fungerat förut utan större problem.

Någon som har någon lösning på detta problem så är jag tacksam
 
Kan tillägga att när den startar om nu så matar den alltid ner startdosen, sen fyller den på igen 3ggr utan att tända, sen efter en stund så gör den ett nytt försök, då tänder den.

Förut har den alltid tänt på första försöket...
 
Du får börja med att mäta upp hur stor startdos du har.Verkar som den är för liten nu.
Precis när brännaren skall starta,så tar du bort slangen till brännaren och håller ett litermått där i stället.
Du skall ha mellan 3,5-4dl.Om inte så får du justera upp lite och prova igen.När jag har sotat ur brännaren så brukar jag lägga in en liten näve med pellets längst in i röret.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
En annan grej som du kan kolla, tändelementet sitter fast dåligt i mitt tycke så kolla att den it har rört sig ur läge!

Och som tidigare talare lägg alltid in en näve pellets i brännaren efter sotning, sen om du har låg effekt kan den betee sig lite konstigt
 
Har mätt startdosen igår och den var drygt 6 dl, så nu är den nedställd till 3,5.
Tändelementet är som sagt bytt igår det också utan att det vart någon skillnad (och det sitter som det ska ser det ut som).

Jag gick i en annan tanke, kan det vara så att den startar i "Lågeffektsläge" första gången den försöker starta?
Och sen på andra försöket startar den med "Vanligt effekt" läge?
Det har hänt förut när den just startat att lågeffektslampan blinkar till en sväng ibland.

Jag tycker mig höra att fläkten startar med högre varv på andra försöket, och på andra försöket så sprakar det till sen brinner det nästan direkt när fläkten drar igång.
 
Tror den alltid startar i högeffekt och sen går ner i lågeffekt efter ett tag, vet att i startögonblicket så kan alla dioder blinka till snabbt.

Har du mycket drag i skorstenen som kan ställa till det?
 
Vet inte hur draget är, men systemet är kollat och skorstenen med, och installerat är det av en behörig firma.
Det har ju fungerat i drygt 4 år hittills.
 
Ny teori! Kan det vara så att den dör under drift och inte under start!

Dom här brännarna är inte några rymdskepp i att vara avancerade, har man rätt startdos och en lagom effekt så ska dom ticka på.

Och eftersom allt är bytt så känns det som att den kanske dör under drift pga att du har för låg effekt, min pellx vill till och höja effekten så jag får kolla den då och då, så din kanske sänker effekten.
 
kolla ditt pelletsförråd och skruven så du inte har för mycket spån i, viktigt med rätt vinkel på skruven oxå om du har ändrat skruven.
 
Kom och tänka på en grej, du kan mäta flamsensorn under drift och då ska spänningen ligga under 4,5volt.

Går den över längre stunder kommer den stänga av sig, du märker snabbt vad som orsakar för hög spänning
 
Nu har jag studerat brännaren i några dagar, och nu brinner den som den ska,
men med en konstig egenskap, den startar inte på första försöket längre?

Den matar ner startdosen, startar tänd elementet och fläkten, matar ner mer pellets 3 gånger, sen slår den från UTAN att det tänt. (Skrapar jag ur pelletsen då så är det lite bränt längst in i röret mot tänd elementet).
Gör jag ingenting så gör den en ny start efter någon minut (utan att mata ner pellets) och då tänder den direkt.

Innan den började strula så startade den direkt på första försöket.

Nu går den i och för sig, men det är lite oroande att den inte startar på första försöket, några förslag på vad det kan bero på?
 
Det är noga att elementet är centrerat i röret och att det inte sitter för djupt in,så det hindrar luften att komma igenom.Kolla också att röret är centrerat i hålet i brännarröret.Har du provat att lägga in en näve pellets längst in när röret är tomt?Har du inte en pelletsbroms i fallröret,så kan pelletsen ramla in för långt och det kan vara svårt att få det att tända.
 
Hej

jag hade en sådan brännare under 7 år och min erfarenhet är att om den tänder så bör det vara flamvakten som inte ser lågan(eller glappar). Som någon skrev ovan är det också väldigt viktigt med bromsplattan som sitter i matar-röret så att pelletsen inte studsar igenom brännaren.

Annars måste jag säga att det var en väldigt bra och okomplicerad brännare som bara fungerade, men eftersom min panna blev utdömd så bytte vi till en luft-vatten pump i somras.
 
Som sagt tidigare, din fallbroms har kanske lossnat och fyller ingen funktion längre!

Annars kan det vara tändelementet som inte ligger rätt, ta ur brännaren och lys in och kontrollera att den ligger centrerat och att tändelementet inte ligger för långt in i dysan.

Finns beskrivet i din manual hur den ska sitta, jag moddade min när jag bytte element.

Bröt lite i fästet så den riktar varmluften lite ner istället för rakt fram sen dess har min aldrig missat en tändning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.