KnockOnWood skrev:
Och alltid är det något som får en att tveka :confused:

Vad stöder vi med våra bidrag till Cancerfonden egentligen?

[länk]
Pengarna går till forskning.
 
Andy78 skrev:
Pengarna går till forskning.
Och chefslöner. Gick det dig förbi?
 
D09
Minst 75% går till "rätt" ändamål och det var familjens önskan.
 
Jag tycker 75% är alldeles för lite för den typen av verksamhet.

Med det sagt är det bättre än ingenting och jag bidrar gärna med ett par hundringar eller så om det blir en insamling.
 
Cancerfondens kostnader
12,9 procent av Cancerfondens insamlade medel går till kostnader för insamling och administration (2013 års redovisning), resten används till forskningsfinansiering, opinionsbildning och kunskapsspridning. Svensk insamlingskontroll, SI, accepterar upp till 25 procent i insamlings- och administrationskostnader för att dela ut 90-konton.

tycker att det ser helt OK ut!!!
 
PCLarsson skrev:
Cancerfondens kostnader
12,9 procent av Cancerfondens insamlade medel går till kostnader för insamling och administration (2013 års redovisning), resten används till forskningsfinansiering, opinionsbildning och kunskapsspridning. Svensk insamlingskontroll, SI, accepterar upp till 25 procent i insamlings- och administrationskostnader för att dela ut 90-konton.

tycker att det ser helt OK ut!!!
Det borde bli ungefär 1MSEK per anställd i snitt, ink lön, IT, kontor etc. Det är nog rätt rimligt.
 
Hur finansierar dom all reklam? Måste ju vara enorma summor?
 
B
hantverkare1 skrev:
Hur finansierar dom all reklam? Måste ju vara enorma summor?
Faller nog under opinionsbildning...
 
Nyfniken skrev:
Och chefslöner. Gick det dig förbi?
Nä det gjorde det inte tycker bara att diskussionen om löner inte hörde hemma i stefans tråd, där jag svarade.
 
hantverkare1 skrev:
Hur finansierar dom all reklam? Måste ju vara enorma summor?
Jag misstänker att de där små annonssnuttarna nederst i tidningsspalterna med reklam för Rädda Barnen, Röda Korset, Cancerfonden m. fl. organisationer är gratis, för de fyller bara ut utrymme som annars skulle vara tomt.

Men jag ångrar att jag tog upp detta!
Det var bara ett olyckligt sammanträffande att jag fick se DI-artikeln om de högst betalda ledarna för dessa välgörenhetsorganisationer.
 
T
Lite kuriosa är Postkodlotteriet där VD’n har en årslön på 2.400.000 kronor och där endast 33 % går till välgörenhet.(y)

Så mycket tjänar välgörenhetscheferna:

https://infogr.am/-334096753038466

Lönerna kan jämföras med medianlönen för chefer i företagsledande ställning på 852 000 kronor i om året, enligt Ledarnas rapport om chefslöner 2013.

Märkligt att just välgörenhetschefer ska tjäna mest, måste vara några självgoda svin rent ut sagt!:thumbdown:
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
tank77 skrev:
Lite kuriosa är Postkodlotteriet där VD’n har en årslön på 2.400.000 kronor och där endast 33 % går till välgörenhet.(y)

Så mycket tjänar välgörenhetscheferna:

[länk]

Lönerna kan jämföras med medianlönen för chefer i företagsledande ställning på 852 000 kronor i om året, enligt Ledarnas rapport om chefslöner 2013.

Märkligt att just välgörenhetschefer ska tjäna mest, måste vara några självgoda svin rent ut sagt!:thumbdown:
Postkodlotteriet är väl och har alltid varit ett vinstdrivande företag icke att förväxla med välgörenhetsorganisationer i din länkl? Vore trevligt om Volvo, IKEA, PEAB eller liknande skänkte 33% av sin vinst till välgörande ändamål också?

Däremot så finns det väl lite synpunkter på hur dom marknadsför sitt vinstdrivande företag.

MVH

Anders
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
tank77 skrev:
Lite kuriosa är Postkodlotteriet där VD’n har en årslön på 2.400.000 kronor och där endast 33 % går till välgörenhet.(y)

Så mycket tjänar välgörenhetscheferna:

[länk]

Lönerna kan jämföras med medianlönen för chefer i företagsledande ställning på 852 000 kronor i om året, enligt Ledarnas rapport om chefslöner 2013.

Märkligt att just välgörenhetschefer ska tjäna mest, måste vara några självgoda svin rent ut sagt!:thumbdown:
Det är kanske inte en helt rättvis jämförelse. Ledarna har i sin uträkning valt att ta bort börsbolagen vilket innebär att snittet på 852 000 kr för företagsledare är ett genomsnitt baserat på allt från korvkiosker till medelstora företag och majoriteten av företag är som bekant väldigt små. De välgörenhetsorganisationer som diskuteras i denna tråd är däremot de allra största i Sverige.
 
Torbjörn Einarsson skrev:
Det är kanske inte en helt rättvis jämförelse. Ledarna har i sin uträkning valt att ta bort börsbolagen vilket innebär att snittet på 852 000 kr för företagsledare är ett genomsnitt baserat på allt från korvkiosker till medelstora företag och majoriteten av företag är som bekant väldigt små. De välgörenhetsorganisationer som diskuteras i denna tråd är däremot de allra största i Sverige.
Nja. I rapporten uppskattar man antalet chefer till 504000 (sid 4). Antalet företagsledare bedöms vara 5% av dessa, 25200.

Det finns ungefär en miljon företag i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.