Har ett litet akutproblem här.
Vattenutkastaren till trädgårdsslangen började plötsligt läcka / spruta hejvilt nu kl 02.
Fanns inga avstängningskranar till bara den, så fick stänga av vattnet på huvudkranen till hela huset.
Antar att något frusit sönder i den, men mitt huvudproblem just nu är, kan jag låta bergvärmepannan gå, trots att jag har vattnet avstängt, eller kan hela skiten brinna upp? :S
Pannan är en Nibe Fighter 1225
Kan ju inte gå och lägga mig innan jag vet att det är säkert. Vattenutkastaren får jag ta tag i imorgon när det är ljust.
Hade varit grymt att få svar på detta, då jag inte kan ringa någon jag känner nu mitt i natten.
 
Inget problem att ha pumpen på.
Värmevattnet är ju ett separat system, som man bara fyller på med mer vatten vid behov. Varmvattnet töms ut i samma takt som det fylls på kallt vatten i varmvattentanken, så om du inte kan tappa ur kallvatten kan du heller inte tappa ur varmvatten ur kranen, trots att pannan har en depå av varmvatten, som den fortsätter att hålla vid rätt temperatur.

Hoppas att det går smidigt att få tag på någon som snabbt kan fixa läckan och att ni får ett Gott Nytt År!
 
Tack för ett mycket pedagogiskt svar :D
Jag trodde att det var ungefär så, men var inte 100%. Räcker ju med att det är en liten detalj man inte har koll på, så kan det bli ett fel beslut i slutändan.
Ja även om jag inte får ordning på det läckan idag, så slipper jag ju ha värmen avstängd över nyårshelgen då iallafall, så jag är ganska nöjd ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.