Jag håller på att göra om vår befintliga kallvind till en varmvind så att vi kan ha förvaring året runt där, samt ev i förlängningen öppna upp så att det blir ett loft.

Det ligger idag isolering runt vindbjälklaget, men alltså ingen isolering mot taket (råspont). Vindsgolvet kommer bestå av 28 mm glespanel vilket tycks räcka bra.

Så nu är den stora frågan: hur isolerar jag bäst, enklast och säkrast mot råsponten?

Luftspalt, isolering, ångspärr och nytt innertak verkar vara rätt väg, men jag är lite förvånad över att det inte finns något material som har "inbyggda" lösningar för att slippa mögel men ändå andas etc. Finns det inget Gore-tex för byggnadsbranschen?
Vad jag menar är att man vill spara tid och arbete genom att bara sätta upp ett lager material. Det är trots allt 2014 och vi upptäcker nya material var och varannan dag...

Jag har googlat och läst ett gäng trådar här på Byggahus, men får inget riktigt bra svar på detta.

Några tankar kring detta?
 
Gore-tex liknande material finns väl, men läggs då på utsidan råsponten för att det ska kunna andas utåt, tror jag.

Annars är det enklaste, bästa och säkraste att spruta PU, då får du ett lager som räcker. Det är heller inte ett särskilt nytt material, uppfanns på första halvan av 1900-talet och används i kylar frysar, fjärrvärmerör med mycket mera.

Vi har själva isolerat snedtak med sprutad PU och det har överträffat våra förväntningar, så vi är väldigt nöjda med det.

Jag håller just nu på att bygga in det sista, så vill du se hur det ser ut får du skynda dig hit ;)
 
Jag kommer välja PU till vår vind, gammalt hus från 1902, tänkte bygga loft.
känns som en modern och effektiv lösning och för vår del spar vi takhöjd.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
andreascarlsson skrev:
...
Vad jag menar är att man vill spara tid och arbete genom att bara sätta upp ett lager material. Det är trots allt 2014 och vi upptäcker nya material var och varannan dag...

Jag har googlat och läst ett gäng trådar här på Byggahus, men får inget riktigt bra svar på detta.

Några tankar kring detta?
Även om det snart tom är 2015 så är ju ditt hus byggt långt tidigare.
Och problemet vis à vis din ett-lagers-idé är just att du har en helt vatten- och ångtät asfaltinpregnerad takpapp över råsponten, just som Thomasx antyder.
För att fukt skall kunna ta vägen någonstans behöver du alltså den förargliga luftspalten.

Jag har byggt hus i närtid, och där ser konstruktionen ut så här, uppifrån:
Betongpannor, bärläkt, ströläkt, 100 mm cellplast, diffusionsöppen takduk, råspont.
Vinden blir då en s. k. klimatvind, oventilerad, något varmare än omgivningstemperaturen och torr.
Vid behov kommer jag kanske att isolera lite till mellan takstolarna.

Så ta ner takpannorna, riv bort takpappen och gör om, så får du en bra 21-århundradet lösning :)
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Man varför i herrans namn har du lagt en diffusionsöppen duk mellan råsponten och cellplasten? Cellplasten är ju tät, det låter som bortkastade pengar.
 
Nortull, ska du spruta PU? Vem anlitar du för jobbet?
 
thomasx skrev:
Man varför i herrans namn har du lagt en diffusionsöppen duk mellan råsponten och cellplasten? Cellplasten är ju tät, det låter som bortkastade pengar.
Det där är en ganska vanlig missuppfattning.
Cellplasten är inte diffusionstät.
Det går faktiskt att hälla vatten igenom den, om än långsamt.
Mitt tak är uppbyggt helt enligt Thermisols anvisningar.
 
KnockOnWood skrev:
Det där är en ganska vanlig missuppfattning.
Cellplasten är inte diffusionstät.
Det går faktiskt att hälla vatten igenom den, om än långsamt.
Mitt tak är uppbyggt helt enligt Thermisols anvisningar.
Ja, det var lite dumt skrivet av mig i all hast, all cellplast är ju inte difftät även om viss är det.
Men vad tillför duken?
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Men vad tillför duken?
Att inte trät under blir nedfuktat.
Taksvallet, takstolarna osv.
Det händer ju att det kommer in lite vatten under takpannorna.

Det finns visst lite diskussion om duken skall ligga över eller under cellplasten.
Som vi har det är vad som gällde år 2010.

Jag ställde samma fråga om cellplasten år 1983, då jag tänkte tilläggsisolera väggarna och sätta ny panel (i st. f. Sidiplattor) på ett gammalt hus: Är det inte för tätt?
Nej, cellplasten är inte tät!
Då var det Sundolitt som var aktuellt. Så här säger de:
Ånggenomsläpplighet

EPS-cellplastens ånggenomsläppligheten är 0,9-1,4 10-6 m2/s.

EPS-cellplast har ett relativt högt ånggenomgångsmotstånd, jämfört med material såsom lättbetong och mineralull med motsvarande tjocklek. EPS-cellplast är inte diffusionstät och kan jämföras med betong i fuktområdet 90 - 95% RF, eller massivt trä.
Thermisol tycks nu ha gått upp i BEWI, och en hel del bra information har gått förlorad från deras sajt tyvärr.
 
Ha-ha, det var faktiskt precis min nästa tanke, varför lägga duken under cellplasten, om cellplasten tar upp fukt och väta, dumt att lägga den utanför det skyddet då, kan man tycka.

Jag förmodar att man lägger cellplasten utanpå råsponten av rena bekvämlighetsskäl och för att slippa köldbryggor i takstolarna, åsså slipper man isoleringen innanför råsponten, så att kondensering av fukt sker utanför. Ja, det har sina fördelar med isoleringen på utsidan :)
 
Ungefär så ja. Det är faktiskt rent genialiskt :)
 
thomasx skrev:
Nortull, ska du spruta PU? Vem anlitar du för jobbet?
Hej Thomas, det blir nog Isopol, ska få in offer under Feb sen kommer själva jobbet vänta in takomläggningen som föreningen ska göra mellan maj-Sept så det kommer bli spännande att följa detta. Även om det känns långt bort i tiden nu så här tidigt. Kommer återkomma med bilder och synpunkter under 2015 sommaren.
 
Isopol var de som var här och gjorde jobbet i vårt hus, enkla och smidiga att ha att göra med och gjorde ett utmärkt jobb, kunniga. Så jag kan rekommendera dem.
 
Hur mår PU skummet thomasx?

Vi har fortfarande inte kommit igång med takomläggning, dvs vårt projekt väntar fortfarande.
Men ju mer jag läser ju mer blir jag sugen på att riva upp taket i ett rum för en närmare undersökning.
 
Det mår så fint så fint :)

Nu har vi isolerat ytterliggare en del av huset med PU, och så lät jag isolera det nybyggda garaget med PU, också, i taket. En sak är säker, även om PU är dyrare som material, så blir totalkostnaden billigare att låta spruta PU jämfört med om man skulle anlita någon att installera glasull eller spruta in ekofiber, med allt kringarbete som det innebär.

1,5 arbetsdag för 1 man, så var ca 150 kvm tak isolerat.

Å det blir så grymt bra.

Isopol, som gjorde jobbet, visste ju sedan de var här förra gången och isolerade att det kunde blir mer jobb här framöver. Så rätt som det var ringde de och frågade om vi inte behövde lite isolering, för de skulle ändå till Gbg på andra jobb. Och det var ju precis lagom för isolering av både hus och garage. Vilken service, liksom :)
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.