Är intresserad av att bygga en takkupa på mitt hus i Höganäs (Skåne).

Vilka saker behöver jag tänka på innan jag börjar plocka in offerter och vet ni någon bra hantverkare i NV Skåne som skulle kunna utföra ett jobb som detta?

Vad är att rekomendera, en takkupa i plåt eller en i trä/puts? Är det stora prisskillnader på att beställa en färdig än att låta hantverkaren bygga en?

Vad ska man räkna med för pris på en takkupa som är cirka 3 meter?
 
Vi kollade i våras och fick en offert på 50.000 för en sadeltakskupa med två fönster i trä. Att köpa färdigtillverkade var betydligt dyrare!
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
peternicklas
Jag byggde vår kupa helt själv. Gjorde takstolarna själv och även avlastning av de befintliga takstolarna. Är inte så stort jobb om man bara har något att fråga. 50000:- för en kupa låter som ett rimligt pris.
 
  • Gilla
Adio och 1 till
  • Laddar…
Hur stor blev kupan? Ska själv bygga en större kupa ca 180cm bredd, så jag undrar vilen prislapp den kommer få?
 
50 000 kr för en takkupa låter billigt. Jag fick ett cirkapris på 120 000 kr för en tre meter bred.

Hur många timmar tog det för dig att bygga din takkupa, Peternicklas?

En bit ner på den här sidan står det "Totalt säger han att de bygger en genomsnittlig takkupa på cirka 240 timmar."
Jag tycker det låter mycket, men det kanske är så lång tid det tar.
http://www.byggahus.se/bygga/bygga-takkupa
 
peternicklas
FG skrev:
50 000 kr för en takkupa låter billigt. Jag fick ett cirkapris på 120 000 kr för en tre meter bred.

Hur många timmar tog det för dig att bygga din takkupa, Peternicklas?

En bit ner på den här sidan står det "Totalt säger han att de bygger en genomsnittlig takkupa på cirka 240 timmar."
Jag tycker det låter mycket, men det kanske är så lång tid det tar.
[länk]
Beror lite på hur man räknar. Vi inredde vinden samtidigt så jag vet inte exakt vad det tog i tid. OM jag tittar på foto som är tagna så var det klart utvändigt efter c:a 2 veckor, då hade jag förberett med att tillverka takstolar, avväxling av takstolar samt reglar invändigt så mycket som det gick. Att ta hål och resa takstolar, råspont samt att isolera och klä utvändigt går rätt så fort. Vår kupa är 240 cm bred. Ränndalar är väl det som tar mest tid och som är tråkigast. Men 6 veckor, jag det låter väldigt mycket.
 
peternicklas skrev:
Beror lite på hur man räknar. Vi inredde vinden samtidigt så jag vet inte exakt vad det tog i tid. OM jag tittar på foto som är tagna så var det klart utvändigt efter c:a 2 veckor, då hade jag förberett med att tillverka takstolar, avväxling av takstolar samt reglar invändigt så mycket som det gick. Att ta hål och resa takstolar, råspont samt att isolera och klä utvändigt går rätt så fort. Vår kupa är 240 cm bred. Ränndalar är väl det som tar mest tid och som är tråkigast. Men 6 veckor, jag det låter väldigt mycket.
på en man ja, men jag vet ingen byggfirma där det endast går en gubbe ensam,

mest troligt är dom minst två man, och kanske tre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.