Hej,

Jag har nyligen köpt ett mindre hus från 30-talet med källare. Det luktar inte mögel i källaren men det luktar 'något'.
Huset är ganska ordinärt:
Man eldade med olja i Albin-pannan från 85 men när tanken var tom för flera år sedan så stympade man honom och körde enbart på elpatronerna. Det betydde att källare och vind blev kalla (ca 11 grader nu på vintern). Betyder också att självdraget har stannat av.

På vinden luktar det bara lite unket men ligger på ca 37% relativ fuktighet så jag antar att det är ok (får väl checka den till sommaren också för att se hur fuktigheten utvecklar sig).

I källaren är det desto värre. Ca 70% luftfuktighet och putssläpp och svartfärgad mögel lite här och var.
Det luktar inget mögel men längs med golvet är det svartfärgad mögel (skarv mellan platta och vägg?).
Ser klassiskt ut i övrigt dvs. mest mögel bakom tvättmaskin, duschkabin, hyllor dvs. där det har varit dåligt luftflöde.
Har en 'matkällare' i ena änden av källaren med bara en dörr in och där inne är det 80% relativ fuktighet. Massor med putssläpp men inget synligt mögel. Ca 5 grader just nu.

Är det någon av er som åtgärdat något dylikt själv?
Frågor:

Steg 1: Jag har knackat ner lös puts. Behöver jag borsta av all sand bakom?
Steg 2: Är det läge att ställa in avfuktare nu? Tips på billiga och bra?
Steg 3: Går det att tvätta rent själv? Eller är risken stor att möglets rötter har krupit in på djupet så det inte blir bra?
Steg 4: Efter tvätt, är det rimligt att kasta på ny puts och måla?

I vår kommer jag ta in offert på luft/vatten (vill hellre ha pellets men är nog för lat, bra med varm murstock dock).
I samband med det funderar jag över installation av radiatorer i källaren för att mota bort fukten i framtiden. Är det rätt väg att gå?

Huset är placerat i ett område med mycket sand och lämpligt nog på en liten höjd.
Jag tror inte att det finns ett akut behov av dränering således.

Lite bilder:

Lätt missfärgning samt släpp
al2hrq.jpg

Mer missfärgning och snyggt spacklat av tidigare ägare, notera mögelstråket efter betongplattan
k2o5dx.jpg

Värsta hörnet
2cpzy1s.jpg

Efter nedknackning av lite lös puts. Synlig vertikal spricka med mögel i.
2wg6vs3.jpg
 
peternicklas
Vatteninträngning utifrån. Du får nog gräva upp runt huset och sätta nytt utskick samt att dränera om. Tjäran som fanns från början har försvunnit med tiden.
 
peternicklas skrev:
Vatteninträngning utifrån. Du får nog gräva upp runt huset och sätta nytt utskick samt att dränera om. Tjäran som fanns från början har försvunnit med tiden.
Stort tack för inlägget!

Jo det brukar ju vara det. Tänker att hörn har sämst luftutbyte och med tanke på att detta uppstod en tid efter man slutat elda med olja så kanske man slipper dränera om om man så att säga återställer balansen i källaren (värme/ventilation). Som jag skrev så är det inte mycket vatten i marken pga sand och att huset befinner sig på högsta punkten i området.

Det är ju en rätt stor sak att dränera om, man vill ju vara säker på att det verkligen behövs.
 
peternicklas
Du kan alltid gräva upp en hörna för att kolla hur det ser ut. Även i vårt hus fanns det svartmögel när vi flyttade in. Fixade till dräneringen direkt. Det största felet var dock att stuprören slutade 10 cm. ovan mark, inget rör som tog hand om vattnet utan det rann längs med grunden ner till sulan och sedan in i källaren.
 
Ja det är samma här med utkasten. Man misstänker ju att mycket vatten kommer in där eftersom det är i varje hörn det är värst.
 
peternicklas
Det visar samtidigt att ytskiktet på utsidan behöver bytas. Vår tjära var helt borta på vissa ställe.
 
Jättebra tips.
Isolerade du grunden när du dränerade?
 
peternicklas
Satte isodrän, 100mm. Skulle tagit 200 mm.....
 
Mer är ju alltid bättre. Fråga Amerikanarna. ;)

Ok,

Det verkar som att jag ska:

1. Dränera, isolera.
2. Fixa utkasten på stuprören så de inte kastar ut nära grundmuren.
3. ???? Tvätta insidan men frågan kvarstår, fixar man det själv eller är det bättre att ta in folk? Möglets rötter kan ju ta sig en bit in i muren.
4. Ventilera och värm källaren.
 
O
Om väggarna torkas ut och källaren, så borde inte möglet vilja växa mer... eftersom det inte gynnar den...
Eller har jag fel så här i början av året...

En smart tillfällig lösning är att fixa stuprören... så att de inte rinner ner i grunden.... Det behöver inte kosta många kronor... Det räcker med att leda bort det hela ifrån grunden...
Jag skulle göra så här....
om det är fel eller rätt det har jag ingen aning om... troligtvis inte helt rätt... Men det känns bättre...
Först fixa stuprören....
knacka bort putsen i källaren och tvätta bort möglet... Tänk på att ta bort allt organiskt som sitter på golv och väggar... alltså slit ut heltäcknings mattan riv ner tapeterna... :)
sätta in en avfuktare....
Där efter när man inser att mina åtgärder inte räcker så blir man så illa tvungen att dränera om....
 
När är det omdränerat? Är det mer än 40-50 år är det nog bara att ta kostnaden. Passa på också på att fixa avlopp för stuprören. Annars ser det väl inte illa ut för ett 30-talshus. Är det en dräneringsslang som kommer ner i bilden på värsta hörnet? Samla upp vattnet i så fall. Källarradiatorer är bra, sänker relativa fuktigheten. Kolla ventilationen men var försiktig så du inte drar in fuktig luft som kyls ned i den relativt kalla källaren.
 
Odjuret skrev:
Om väggarna torkas ut och källaren, så borde inte möglet vilja växa mer... eftersom det inte gynnar den...

Jag skulle göra så här....
om det är fel eller rätt det har jag ingen aning om... troligtvis inte helt rätt... Men det känns bättre...
Först fixa stuprören....
knacka bort putsen i källaren och tvätta bort möglet... Tänk på att ta bort allt organiskt som sitter på golv och väggar... alltså slit ut heltäcknings mattan riv ner tapeterna... :)
sätta in en avfuktare....
Där efter när man inser att mina åtgärder inte räcker så blir man så illa tvungen att dränera om....
Ja det var min första plan, eller iaf min kortsiktiga plan medan pengarna går till alla andra projekt. :) Fördelen med att gräva upp runt huset är ju att man kan isolera också.
 
Anders_Nilsson skrev:
När är det omdränerat? Är det mer än 40-50 år är det nog bara att ta kostnaden. Passa på också på att fixa avlopp för stuprören. Annars ser det väl inte illa ut för ett 30-talshus. Är det en dräneringsslang som kommer ner i bilden på värsta hörnet? Samla upp vattnet i så fall. Källarradiatorer är bra, sänker relativa fuktigheten. Kolla ventilationen men var försiktig så du inte drar in fuktig luft som kyls ned i den relativt kalla källaren.
Jag tror att det inte är omdränerat alls sedan nybygget. Just därför vill jag tro att problemet i sig inte är jättestort. Jag fick för mig att om jag omleder utkasten som sitter i varje hörn och sedan torkar ut med luftavfuktare så borde man bromsat utvecklingen ganska mycket. Trodde faktiskt att jag skulle komma tillrätta med problemet helt genom detta men kom på andra tankar när jag såg att det är svarta stråk längst med skarv platta/vägg.
 
Men alltså...vad är det som möglar? Organiskt material i färg? För putsen i sig ska väl inte mögla? Såg att de spacklat - vanligt väggspackel kan ibland vara cellulosabaserat och grund för mögel.
 
Om man använder källaren som källare, och är medveten om att det behövs lite värme och ventilation, så räcker det att leda bort stuprörsvattnet från grunden.
Luftavfuktare kan kanske behövas om man torkar tvätt i källaren.

Om man måste inreda källaren och bo där så är det ett annat läge. Då är det behövligt att gräva upp, dränera och isolera.

Möglet är bara att tvätta bort med ljummet vatten och en gnutta såpa el diskmedel.
Det är dock inte lönt innan takvattnet, värme och ventilation är åtgärdat.
F ö så har mögel inga rötter. Det växer bara på ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.