Hei,

Skal snart inskaffa bergvärme pump. Har gammal kombipanna nu och egen vatten brunn. Antar att alt ska bytas til nytt. Tänkte bara höra vad "standard" måtten är på en bergvärme pump? Våran panna nu känns så himla stor..

ska renovera huset från topp till tå. Är det något jag bör tänka på som man oftas inte tänker på? Alt ska renoveras från avlopp, el til fasad och väggar.

Alla tips uppskattas ☺
 
Ungefär 600*600*1800 är dom.

Dra grejer till datorer, högtalare och andra finurliga grejer.

Ska golv rivas upp?
 
I mm?
Yes alt ska nesten rivas och byggas på nytt. Väggar golv skåp. Huset är banvakt sen ca 1926 och tillbyggnader och boende från -64.
 
Ja mm i annat vore tokigt :).
 
Golvärme på allt?
 
När hela stora släkten är här under julen fungerar inte hjärnan helt :p

Om jag får bestämma blir de golvärme överallt. Eller finnes de ett annat sätt att att värma upp så effektivt som möjligt?
 
Nej det är väl det effektivaste. Plus att jag gjorde det i mitt utbygge. När man går där är det så underbart och man suckar när man går in i den gamla delen utan golvvärme.

Och när du ändå gör ett såhär stort ingrepp hade jag bytt värmeledningen oavsett och då är det inte stora skillnader mot att lägga golvvärme i kostnad heller.
 
En vp är ca 600*600*1850 men sen kan ev behövas vv beredare beroende på vv behov samt ev en arbets/knäpp tank så det är svårt att säga hur stor plats det tar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.