Rent generellt tycker jag att LED-lampor lyser bedrövligt dåligt. Jag har köpt många olika sorter direkt via EBAY från Hong Kong och Kina.

Malmbergs uppger "5 Watt" fast frågan är om det är 5 Watt strömförbrukning och hur många Lumen lampan ger?

EDIT - upptäckte att de uppgett ljusflödet till 380 Lumen. Ska du ha fyra stycket sådana på det lilla utrymmet så borde det räcka.
Tänk också på att kallvitt ljus upplevs mer ljusstarkt än varmvitt ljus.
 
Redigerat:
Kjelleman 71 skrev:
Är i startgropen till att börja med att renovera badrummet ca 4kvm 1,80*2,30 , har kikat på led downlights från Malmbergs men är fundersam om dom räcker till. Tänkte mig 4 st av dom här[länk]
Vad tror ni, skulle det räcka ?

Med vänlig hälsning Kjell
Det kommer absolut att räcka, har själv dessa hemma på flera ställen och de lyser bra. Glöm inte att köpa ett drivdon med dimmer.
 
  • Gilla
Kjelleman 71
  • Laddar…
Bocken Bruse skrev:
Rent generellt tycker jag att LED-lampor lyser bedrövligt dåligt. Jag har köpt många olika sorter direkt via EBAY från Hong Kong och Kina.
Ja där finns mycket skit, men även en del bra. Att säga att LED generellt lyser dåligt är bara okunskap eller att man bara har köpt dåliga produkter. Finns väldigt många bra LED idag.
 
  • Gilla
Punktjacke och 1 till
  • Laddar…
Dom är på 2700 k, läste att det är mer varmt än kallt iallafall?
 
Hur är kvaliteten på deras grejer, fick uppfattningen att dom ska vara ok?
 
Kjelleman 71 skrev:
Hur är kvaliteten på deras grejer, fick uppfattningen att dom ska vara ok?
Tycker att kvalitén känns bra, om du är tveksam så köp ett par, handlar ju inte om så mycket pengar.

Sammanfattning så är det mycket lampa för pengen.
 
MB77 skrev:
Ja där finns mycket skit, men även en del bra. Att säga att LED generellt lyser dåligt är bara okunskap eller att man bara har köpt dåliga produkter. Finns väldigt många bra LED idag.
Vad jag menar med att LED lyser bedrövligt är att det är väldigt svårt att i vanliga butiker hitta lampor med stort ljusflöde. I köket och i badrummet hade vi förr i tiden enbart använt "gamla" 100 Watt lampor. Iom att vi gick över till lågenergilampor för knappa 10 år sedan så blev det 25 Watt LE lampor (motsvarar ca 125 Watt) med ett ljusflöde på 1500 Lumen.

Men försök att hitta LED E27 med ett ljusflöde på 1500 Lumen i vanliga butiker i Sverige. Det är mycket möjligt att det finns i specialbutiker som ex vänder sig till fotostudios men då snackar vi om lampor som ligger över tusenlappen styck.

Livslängden på LED anges i allt från 10K timmar upp till 50K timmar. Köpte en superstark ficklampa för ett år sedan. Räckvidden på ficklampan skulle vara 1000 meter och livslängden uppgavs till 50K timmar. Att den lyste 1 km var ju uppenbart... det testade vi oss fram. Livslängden däremot var mindre än 10 timmar. :thumbdown:
 
Jag kör med 5st av dom här som jag är väldigt nöjd med
http://www.elbutik.se/product.html/led-puck-m-vit-5w-500ma-2700k?category_id=15227

Men jag tror att malmbergs är bra också för det priset, jag köpte mina xerolight när det var rea för 159kr/st nu är dom lite dyrare.

Tror 4st räcker gott om du inte som jag vill ha en extra i duschen + att jag köpte så många som leddrivern klara att driva (25w).

Se bara till att kunna dimra dom då dom lyser väldigt starkt på högsta :)
 
Tack för input allihopa, beställde dom jag länkade till. 4st med dimmer/driver, så jag återkommer med info när badrummet är klart.
Förmodligen kommer jag med andra frågor innan dess😉.
Mvh Kjell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.