Hej

Jag har sökt här på forat men inte hittat någon tråd som exakt tar upp min situation så med risk för att upprepa vad någon annan redan frågat tar jag upp ett kärt(?) gammalt tema.

Jag har i mitt hus en blandning av inåtgående och utåtgående fönster. De utåtgående fönstrena är problemfria. Av de inåtgående fönstrena, 33 till antalet, har 21 identiska problem med fukt. När yttertemperaturen faller under ca 5 grader bildas det rejält med kondens mellan rutorna. På vissa av fönstrena är kondenseringen så kraftig att vattendroppar rinner ned och bildar små pölar längs ned på bågen.

Fönsterkonstruktionen är följande:
1. Fönstren är delbara
2. Den inre fönsterbågen har en kassett med dubbla rutor
3. Den yttre fönsterbågen har enkelglas
4. Den yttre fönsterbågen har på utsidan en droppnäsa monterad längst ned
5. Fönsterkarmen har på utsidan ett fönsterbleck av plåt monterat under fönstret
6. I underkanten av varje fönsterkarm är två ventilationskanaler på ca 5mm borrade. Kanalerna börjar i fönsterbågens mitt, ungefär där delningen mellan ytterbågen och innerbågen är när fönstret är stängt, och slutar under respektive fönsterbleck
7. För att öka dragtätheten har jag silikonlimmat O-ringslist runt fönsterkarmen. Fuktproblemet har vare sig ökat eller minskat efter den åtgärden.

Jag antar - men rätta mig nu ifall jag har fel - att problemet i grunden är att varm luft från rummet smiter in mellan de fönsterbågarna och möter det kalla enkelglaset i ytterbågen med påföljd att kondens bildas. Är detta korrekt?

Vad kan jag själv göra åt hela situationen utan att köpa 20 nya fönster? Råd emottages med tacksamhet.
 
Problemet är som du är inne på, att varm fuktig inomhusluft tar sig ut till mellanutrymmet och att det är förlite luftomsättning uteluft-mellanrumsluft.

Det ska inte finnas någon tätning (förutom eventuellt dammtätning) mellan innebågen och yttebågen.

Täta tätningslister ska bara finnas mellan innebågen och fönsterkarm.
 
Tack Demmpa.

Demmpa skrev:
Det ska inte finnas någon tätning (förutom eventuellt dammtätning) mellan innebågen och yttebågen.
Fönstren har idag ingen tätning mellan inner- och ytterbågen.

Demmpa skrev:
Täta tätningslister ska bara finnas mellan innebågen och fönsterkarm.
Det är här jag har min utmaning. Fönstren är inåtgående och konstruktionen är ogenomtänkt. Bifogat finns en skiss på ett fönster sett ovanifrån. Tätningen mellan den inre fönsterbågen och fönsterkarmen utgörs av en platt list som är faststiftad på fönsterbågen. Den här konstruktionen kan inte bära någon som helst last utan att knäckas utåt. Därför går det inte att limma fast en tätningslist på insidan av den faststiftade platta listen och konstruktionen blir inte tät för varm luft inifrån.

Hur löser jag det här? Jag antar att ett sätt är att fräsa en fördjupning i såväl båge som karm så att man kan montera en kraftigare list och riktig tätning, men det blir ett rätt stort projekt som man inte vill göra mitt i vintern.

Finns det andra bra lösningar på problemet med att täta mot insidan?

Hur ökar jag luftomsättningen uteluft-mellanrumsluft?
 
Typ av tätlist och tjocklek av tätlisten bestäms av springans storlek. Listtjocklek finns från några mm upp till dryga cm. http://www.leifarvidsson.se/se/startsida/tatningslist.aspx

Alla våra fönster i markplan är innåtgående, här är bilder på hur tätlisterna sitter

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångjärnssidan

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handtagssidan

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stängt fönster, handtagssidan
 
Jag tackar för engagemanget!

Har varit inne på exakt samma tätning som du visar (och köpt en hel del grejor från LA) men min begränsning är den där förbaskade platta listen som inte är en del av fönsterbågen utan bara fastskjuten med stiftpicka. Dina fönsterbågar har ju en fin tjock ram som ligger an mot fönsterkarmen medans jag har en racklig trälist som lossnar så fort jag monterar minsta lilla tätning. Jag undrar hur sjutton jag skall komma till rätta med detta.
 
Herr Hysteres skrev:
...
Jag undrar hur sjutton jag skall komma till rätta med detta.
Du får väl skruva dit något rejälare
List.jpg
 
Det är väl det som gäller antar jag. Blir kanske inte så snyggt som jag skulle vilja men jämfört med kostnaden för att byta 33 fönster kanske det är acceptabelt. Två frågor på det:

1. Skulle du välja en trä- eller metallprofil?

2. Skulle du fräsa ett spår i karm och båge så att den nya listen ligger i liv med resten av fönstret?
 
Svar:
1. Trä
2. Jag skulle lagt listen utanpå.

Men jag är osäker på hur det kommer att se ut.
Det beror ju på hur dina fönster ser ut från början.
Kanske den nya, invändiga "listen" skall täcka hela fönsterbågens bredd för att det skall bli snyggt.

PS
Jag har själv inåtgående, moderna fönster från Polen.
De är väldigt täta, med dubbla tätningslister. Men det är ju med en förseglad 3-glaskasett.
De har den här profilen:
okno04-kopia_large.jpg
 
KnockOnWood

Bra synpunkter. Har funderat mycket på det här över nyårshelgen. Per bifogad bild tror jag för att det skall bli snyggt att den nya "listen" skall täcka hela bågens plana bredd in till den avrundade listen som håller fast kassetten. Idealt skall man nog fräsa en liten profil längs den nya listens insida också för att få en mjukare dekorativ övergång till den avrundade listen innanför. Jag vill inte lyfta ur fönstren så jag funderar på om man skall tillverka hela ramar med urfräsningar för gångjärn etc och skruva på istället för att fiddla med lösa lister. Känns som den enda lösning som har förutsättning att bli snygg/se original ut också.

Vad tror du och ni andra?

Fonster.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lagt listen utanpå, och inte mecka med fräsning. Listen skulle förmodligen inte bli så bred som ända in till inre kvartslisten, men det beror lite på vad för lister som finns tillgängliga, samt är en estetisk fråga vad man själv tycker.

Min första tanke är en 8x33mm foglist (som bl a Byggmax har). Billig och lämplig för ändamålet tror jag.
 
Tack Oldboy.

Handtagen ser ut så här:

Fonster2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredden på fönsterbågen (utan fastskjuten list) är 40mm till kvartslisten och handtagets fästplatta är utanpåliggande. Den befintliga fastskjutna listen är 8x20 eller väldigt nära detta så en 8x33 som överlappar fönsterkarmen med 10mm kommer gå in till mitten av handtagets fästplatta. Jag behöver då ett uttag i listen som ger plats för fästplattan. Slutligen bygger gångjärnen ca 15mm på djupet inåt rummet:

Fonster3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Personligen funderade jag på att använda någonting i stil med 16x50 för att få en list/ram som klarar lite last och har tillräckligt med tjocklek för att kunna ges lite detaljer (profiler) och funktionalitet (uttag för handtag och gångjärn).

Tankar om detta?
 
Låter förnuftigt med lite rejälare list tycker jag!

Men handtagen, sitter inte de med en roddarpinne eller liknande så de kan flyttas ut?
Har du skruvat loss ett och kikat hur det ser ut under "ytan"?
 
På gängjärnssidan så behövs ingen trälist på insidan.
Såhär ser det ut vid vår altandörr:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja jag vet, den/dom vita listerna skulle behövas bytas ut till ny list. Har inte haft ork att häkta av altandörren så att jag kan häfta fast den nya listen.

Det kan gå att göra likadant runt om med rätt typ av list.
 
KnockOnWood skrev:
Men handtagen, sitter inte de med en roddarpinne eller liknande så de kan flyttas ut?
Har du skruvat loss ett och kikat hur det ser ut under "ytan"?
Så här der det ut under ytan:

Fonster4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fonster5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är den där fyrkantiga metalltappen som går från handtaget in till spanjoletten en "roddarpinne"?

Måttmässigt är avståndet 18mm från fönsterbågens yta in till spanjoletten. Metalltappen (roddarpinnen?) är 35mm lång och handtagets fästplatta är 5mm tjock. Jag antar att metalltappen bör sticka in ett minimum av 10mm i spanjoletten för att garantera korrekt funktion - rätta mig gärna. Med fästplattans framsida i liv med den nya ramen skall jag väl ha en materialtjocklek på 12mm i ramen antar jag?

Demmpa - helt överens, funktionmässigt behövs ingen list på gångjärnssidan. Jag vill dock gärna hellre ha en hel ram för att komma ifrån utseendet av hemmafix. Idén var att gör jag ramarna tillräckligt snygga kan jag efter målning få dem att se ut som om de verkligen tillhörde fönstret från början.
 
"Är den där fyrkantiga metalltappen som går från handtaget in till spanjoletten en "roddarpinne"?"
Japp.
Finns att köpa lösa. Se bara till att mäta tjockleken då det finns olika. Längden brukar man få till genom att såga av dem.

En 8 mm tjock list ska räcka. Kan du inte limma fast den så att den sitter stadigare?

(På gångjärnssidan kan listen inte sticka ut något, utan blir enbart för att det ska se lika ut som övriga sidor.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.