Hej
Har hållit på att renovera huset i snart ett halvår. Allt från att bryta upp alla golv på nedervåningen för att byta golvbjälklag till att måla och tapetsera osv. Under den här tiden så har vi bott i stugan och vår plan var att flytta hem i mitten av januari. Vi hade beställt flyttstädning nu till helgen så att vi kunde flytta i lugn och ro. Igår när jag var i huset för att köra skräp till återvinningen så var köksgolvet fullt med vatten. Eftersom jag installerat nya bänkskivor med diskho och vattenkran i helgen så misstänkte jag direkt att det var där det läkte. Döm av min förvåning när jag höll på att torka upp vattnet så kände jag att det droppade bak i nacken.... Det visade sig att avloppet i toaletten uppe var tätt eller läker på annat vis så att allt vatten från toan har runnit in mellan trägolvet och plastmattan. Till slut så måste det ha blivit så mycket att det droppat genom taket. Ringde försäkringsbolaget direkt och de sa att de betalar rivning så att rörmokaren kan byta rör, upptorkning och sedan bygger de igen fram till ytskikt. Eftersom jag vid detta laget är dyngless på att riva och bygga så tyckte jag att det lät som en bra idé, jag slipper lyfta ett finger förutom att betala en faktura. Nu till mina funderingar. När dom rivit och rörmokaren kommer kan jag då använda rotavdrag för hans arbete? Försäkringsbolaget skulle också betala 20% av ytskiktet om jag anlitar en golvläggare och målare kan jag använda rotavdrag till detta? Brukar man få betalt av försäkringsbolaget om man målar och lägger matta själv? Om dom river ner innertaket i köket räknas taket som ytskikt när man lägger igen det eller är ytskikt bara tapet och matta?
Tacksam för svar.
 
Vid försäkringsskador får man inte göra ROT-avdrag.
 
Jag tror med betoning på "tror" att efterssom försäkringen explicit inte gäller för det rör som läcker, utan bara för följderna av läckaget. Så är rörreparationen inte ett jobb som är en försäkringsskada. Då bör ROT gälla.

När det gäller ytskikten så Är det en försäkringsskada, men du får ett åldersavdrag som tydligen är 80%. Där får du alltså inte ut något på ROT. Kan vara bättre att helt bryta ut ytskiktsreparationen från försäkringsärendet, Då bör du få ROT även på den delen.

Försäkringsbolag kan ibland göra en kontantreglering, då ofta på mindre belopp än vad det förväntas kosta om proffs skulle göra jobbet. Den lägre ersättningen är delvis för att inte uppmuntra förs. bedrägeri.
 
hempularen skrev:
När det gäller ytskikten så Är det en försäkringsskada, men du får ett åldersavdrag som tydligen är 80%. Där får du alltså inte ut något på ROT. Kan vara bättre att helt bryta ut ytskiktsreparationen från försäkringsärendet, Då bör du få ROT även på den delen.
Svårt att räkna ut vilket alternativ som är fördelaktigast för ytskikten, reparation med ROT eller försäkringsskada med åldersavdrag. ROT (50%) beräknas ju endast på arbete medan åldersavdraget (80%) räknas på både arbete och material.
 
Det finns några trådar om detta redan och det står också ganska utförligt på Skatteverkets hemsida; man inte använda ROT när det gäller jobb man får försäkringsersättning för; oavsett vilken typ av jobb det handlar om. Men om man beställer ytterligare jobb, utöver vad försäkringen ersätter, så är det en sak mellan entreprenör och beställare och då är det som vanligt. Men de två jobben skall separeras; ny beställning och separat faktura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.