Vi installerade nyligen Telia "öppen" fiber och valde Bahnhof som ISP och även deras IP telefoni.

Med några dagar eller i bland veckors mellanrum börjar det brusa och eka på linjen (både utgående och inkommande samtal) så att det inte går att föra en konversation som inte upphör fören man bryter och åter slår på strömmen till SIP boxen. Jag har provat både att ha SIP boxen ytterst och innanför routern men det verkar inte spela någon roll för felfrekvensen.

Bahnhof support hävdar bestämt att problemet troligen har med Internetanslutningen eller mina analoga telefoner att göra (och inte med SIP boxen vilket för mig framstår som det troligaste då felet aldrig verkar sluta av sig självt då det väl uppstått och det alltid hjälper att boota om boxen). Vad gäller mina telefoner har de fungerat klanderfritt flera år innan jag bytte till IP Telefoni och dessutom har jag provat att koppla in en annan gammal hederlig helanalog (ej trådlös DECT) telefon och då felet uppstår beter den sig på samma sätt...
Jag tycker bara att det är slöseri med tid att lägga så mycket krut på att felsöka linan (jag har fått köra olika mätningar av pingtid under en timme etc) när det så tydligt verkar vara relaterat till SIP boxen (enligt mig)...
Är Bahnhof bara motvilliga att byta boxen för att det kostar dem något eller är vad de säger rimligt? Någon som har erfarenhet av liknande problem?

Jag undrar också hur pålitlig IP-telefoni i allmänhet är numera. Jag har ett larm som (tills jag byter vilket är på gång) är anslutet via analog telefon (som numera går via SIP boxen) och i vart fall med de problem vi då och då får just nu känns det inte helt säkert att det fungerar som det ska om det blir inbrott...

Jag räknar, om jag får still på problemen jag nämner ovan, att skaffa en UPS så att SIP-boxen och routern skall fungera även om en tjuv (eller andra orsaker) bryter strömmen till huset... annars är ju det en möjlig felkälla också...
 
Jag har Bahnhof 100/10 anslutning med deras IP tfn och har haft det i c 3,5 år utan några större problem.

Det enda som hänt var att IPtfn började spöka tidigare under 2014, ingen kopplingston bara knaster/sprak/brus, när man ringde till hemnumret ringde det en gång sen blev det tyst.

SIP boxen jag har köptes från Bahnhof och har 2 st telefon interface. Vid kontakt med Bahnhof så konfigurerade de fjärrmässigt om SIP boxen så att telefonanslutningen blev till interface nummer 2 istället för 1. Sedan dess har det funkat felfritt. Boxen skall iaf vara mellan router och fiberkonverter för bästa funktion.

Det lät på serviceteknikern som om det var dålig kvalitet på 2 trådsinterfacen i den SIP adaptern jag har. (Ping Communication NPA201 står det på etiketten)

En del moderna Android lurar har ju möjligheten att lägga in användare id samt lösen för IP telefoni. Kanske du skall prova det med mobilen ansluten via ditt Wifi för att avgöra om du har samma problem. Du bör ha dessa uppgifter i de dokument du fick från Bahnhof när du tecknade avtalet, jag fick dessa.

Har du inte möjlighet att överföra larm via SMS från larmcentralen? Hur som helst , UPS bör man ha om man vill vara riktigt säker + ett larm för nätbortfall anslutet till larmcentralen.
 
Det är samma SIP box som jag har problem med. Var det likadant i ditt fall att problemet kom ibland och att det då hjälpte att boota om boxen eller hade du det där problemet hela tiden?

Jag skall hur som helst kolla om Bahnhof kan pröva den andra linjen med min box också. Boxen är ju mer eller mindre ny så om det hjälper borde de i så fall ta tillbaka den (jag kan ju tänkas vilja ha två linjer i framtiden och produkter borde vara ok i vart fall så länge garantin gäller).

Om jag skall testa med min mobil skall jag då ta bort SIP boxen först eller skall den fortfarande vara inkopplad?
 
Har kört det sedan Telia började leverera det, först som abonnemang till grabben. Sedan när han flyttade tog vi bort det vanliga analoga och flyttade numret till IP-telefonen. I vårt fall körs det med VDSL.
Har inte haft några problem sedan man tog bort den separat IP-telefonboxen och nu kör ut det via ett VLAN i routern.
 
AndersS skrev:
Har kört det sedan Telia började leverera det, först som abonnemang till grabben. Sedan när han flyttade tog vi bort det vanliga analoga och flyttade numret till IP-telefonen. I vårt fall körs det med VDSL.
Har inte haft några problem sedan man tog bort den separat IP-telefonboxen och nu kör ut det via ett VLAN i routern.
Vad använder du för IP telefon?
 
peternicklas
Vi använder numera IP telefoni från Bredband2 tillsammans med fiber. Inga problem med ljudet. Dock så när vi använde ADSL så kunde man höra lite olika störningar i telefonen.
 
Amatörsnickaren skrev:
Vad använder du för IP telefon?
Jag kör inga IP-telefoner då routern även har en analog anslutning som VLANet är knutet till och kör sedan med några enkla DECT-telefoner. Valde den lösningen utifrån att telefonerna redan fanns på plats.
 
Amatörsnickaren skrev:
Det är samma SIP box som jag har problem med. Var det likadant i ditt fall att problemet kom ibland och att det då hjälpte att boota om boxen eller hade du det där problemet hela tiden?


Om jag skall testa med min mobil skall jag då ta bort SIP boxen först eller skall den fortfarande vara inkopplad?
Vårt problem var permanent , hjälpte inte att återstarta, bryta ström etc. Fick iaf bra och snabb hjälp av Bahnhofs support tekniker.

Stäng av SIP adaptern om du skall prova med mobilen.
 
AndersS skrev:
Har kört det sedan Telia började leverera det, först som abonnemang till grabben. Sedan när han flyttade tog vi bort det vanliga analoga och flyttade numret till IP-telefonen. I vårt fall körs det med VDSL.
Har inte haft några problem sedan man tog bort den separat IP-telefonboxen och nu kör ut det via ett VLAN i routern.
AndersS skrev:
Jag kör inga IP-telefoner då routern även har en analog anslutning som VLANet är knutet till och kör sedan med några enkla DECT-telefoner. Valde den lösningen utifrån att telefonerna redan fanns på plats.
Nu säger du väll mot dig själv litegrann?
I ditt övre inlägg skriver du att du plockar ut IPtelefonin genom en VLAN-port, därav frågan om vilken iptelefon du använde, i ditt andra inlägg skriver du att du har en SIP-box visserligen inbyggd sådan.

SIP-boxen du har är sammanbyggd med en VLAN-switch (som ligger först i kedjan), parallellt med SIP-boxen finns en router (med bla NAT-funktion), efter routern finns ytterligare en switch, efter switchen finns en AP.
Men som sagt allt är ihopbyggt i en och samma enhet.
Vilken tillverkare och modell är det på den enheten?
 
Demmpa skrev:
Nu säger du väll mot dig själv litegrann?
I ditt övre inlägg skriver du att du plockar ut IPtelefonin genom en VLAN-port, därav frågan om vilken iptelefon du använde, i ditt andra inlägg skriver du att du har en SIP-box visserligen inbyggd sådan.

SIP-boxen du har är sammanbyggd med en VLAN-switch (som ligger först i kedjan), parallellt med SIP-boxen finns en router (med bla NAT-funktion), efter routern finns ytterligare en switch, efter switchen finns en AP.
Men som sagt allt är ihopbyggt i en och samma enhet.
Vilken tillverkare och modell är det på den enheten?
Var kanske lite otydlig. Det är Telia som i deras "burk" hanterar Internet, IPTV och IP-telefoni på olika VLAN.
Som jag skrev så körs det via VDSL, vilket innebär om jag utgår från Telias Smarttjänst att "burken" först har ett VDSL-modem som sedan går vidare till en routerfunktion och efter den så hamnar man i switchen, samt att det finns en funktion som hanterar omvandling från IP till analog telefoni. Hur det i detalj är konstruerat vet jag inte. och har inte kollat vem som tillverkar "burken".
Jag har tröttnat på att bygga lösningar själv och av ren lättja köper tjänster istället :)
 
AndersS skrev:
Hur det i detalj är konstruerat vet jag inte. och har inte kollat vem som tillverkar "burken".
Företagsnamnet och modellbeteckning brukar stå under burken, på en etikett, ibland står det även ovanpå burken.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut under vår VLAN-switch som vi fått från Telia, det går att utläsa att det är en burk från Inteno, med modellbeteckning XG6746-R1.
 
Demmpa skrev:
Företagsnamnet och modellbeteckning brukar stå under burken, på en etikett, ibland står det även ovanpå burken.

Såhär ser det ut under vår VLAN-switch som vi fått från Telia, det går att utläsa att det är en burk från Inteno, med modellbeteckning XG6746-R1.
Hujedane mig, ska du ska du tvinga mig till dessa "stölle prover" att kolla tillverkare på dessa burkar på självaste nyår skulle Astrid ha sagt. Men jag återkommer med vad det står på burken ;)
 
Eller så startar du webbläsaren och skriver in 192.168.1.1 användarnamn=administrator lösenordet står på etiketten på undersidan.
 
Det är en Thomson Gateway, TG789vn
 
Amatörsnickaren skrev:
...Jag undrar också hur pålitlig IP-telefoni i allmänhet är numera. Jag har ett larm som (tills jag byter vilket är på gång) är anslutet via analog telefon (som numera går via SIP boxen) och i vart fall med de problem vi då och då får just nu känns det inte helt säkert att det fungerar som det ska om det blir inbrott...
När jag kollade med vårt försäkringsbolag fick jag beskedet att IP-telefoni inte räcker för att uppfylla deras villkor. Enligt deras krav skall det vara antingen en gammal hederlig fast telelina eller GSM. Så jag föreslår att du kollar med ditt försäkringsbolag så att du inte står där med skägget i brevlådan om det händer något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.