Är det någon som vet vad "saken" som pilen pekar på heter? Den sitter under termostaten och piggen sitter fast och lossnar därför inte som den brukar när man knackar på den. Vill byta den men vet inte den kallas.
 
  • DSC01522-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammal är ventilen, tycker den ser inte så gammal eller "sliten" ut.
Är inte bara så att det kommit lite smuts i den (insatsen)?

Går att rensa insatsen på följande sätt (men var försiktig).
(Behövs en liten fastnyckel, liten skruvmejsel, nåhon liten balja och en handduk)
Se till att du inte har för varmt vatten i systemet (risk att man skållar fingrarna då).
Om du ser lite närmare så sitter själva stiftet i något som ser ut som en lite bult.
Leta upp en fast nyckel som passar och skruva försiktig av denna (ta inte i för kung och fosterland)
Borde inte komma några stora mängder vatten (är du lite rädd av dig kan du tappa ur lite av trycket i systemet).
När du fått loss "muttern" så följer stiftet med, kolla så att detta kan röra sig fritt, var rätt om den lilla låsringen på stiftet.
Sedan kommer det lite kluddigare, ta en skruvmejsel eller dylikt som går in i hålet där "muttern" satt och tryck lite lätt. Men se upp för nu kommer det att spruta ut lite små smutsigt vatten (om all stämmer).
Vattnet skall sluta att komma när du slutar trycka med skruvmejselen.
Montera tillbaka "muttern" med stiftet och se om det fungerar (kommer värme)

Blidde långt inlägg hoppas du hänger med i svängarna.
Är en vanliga fel än man kan ana att det sätter igen inne i insatsen i radiatorventilen.
 
Tack för länken och den mycket bra informationen!

Ventilen är ca 25 år.
Jag ska ge mig på den igen när det blir varmare igen.
 
Tack för tråden och utbildningen. 5-56 och lite knack satte fart på mitt kalla element.
//Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.