Jag bor i ett 350 år gammalt hus i liggtimmer med uppvärmning i form av vedeldning (kaminer i alla rum) och direktel. Har tröttnat på att göda Fortum, men har problem med att installera solceller eftersom huset är q-märkt. Den enda lösningen är taket, som är av tvåkupigt tegel, och då måste ju kommunen lämna tillstånd. Dessutom är det ju inte vackert och kommer att bryta mot helhetsintrycket. Är det nån som löst problemet?
Jag har också funderat på luftvärmepump, men är rädd för oljudet och att ta sig igenom timmerväggen.
Nån som har erfarenhet av detta?
 
Har du inget uthus du kan ha solcellerna på?
Jag tänkte sätta upp solceller på min ladugård om några år. Själv mangårdsbyggnadens tak är för litet för att få plats med solceller dessutom.
Jag har också direktverkande el och värmer upp timmerhuset med ved i spis och kakelugn. Funkar utmärkt här, eftersom jag bara värmer upp 2 rum på vintern.
Luftvärmepump förstör intrycket lika mycket som solceller tycker jag. Därför har jag ingen sån.
 
Redigerat:
Tyvärr är det asbesttak på ladan, så det törs jag inte röra. Jag har ett separat vedskjul som kanske skulle fungera, men det är inte så stor takyta och ligger en bit från boningshuset så jag gissar att man måste gräva ner en kabel emellan och då blir frågan om det lönar sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.