Drevningen?
 
Det brister säkert i isoleringen runt fönstret men har huset mer än ett plan är det nära nog omöjligt att få ett undertryck på övervåningen med de ventilationsnormer som är rekommenderade. Istället för att snöa in på huruvida utsuget är 10 eller 15 l/s så börja med att kolla om uteluftsventilen i sovrummet fungerar åt rätt håll.Mao släpper in luft. Jag kan garantera att ni blir besvikna, men så fungerar det i de flesta (läs alla) 1½-planshus . Om sedan glaset håller tex 0,9 i k-värde så är naturligtvis inte hela fönsterkonstruktionen av den beskaffenheten. Distansbelägg,karm,drevning o beslag tar ner det till ett u-värde som är betydligt lägre. Ett tips: Efter att ha konstaterat att luftintagen på övervåningen släpper ut luft istället för in så stäng alla luftintag på nedre plan (där kommer det in tillräckligt med luft i allafall även om ni tror att huset har ett tätt klimatskal) och prova igen om övervåningens ventiler har börjat fungera som de ska. Strömmar den torrare uteluften in genom ventilerna minskar fukthalten i rummet och mindre kan kondensera.
 
Men samtliga rum som har detta problem ligger på bottenvåningen av vår 1 1/2 plansvilla. De fönster som har kondens/frost invändigt har en springventil som släpper in luft.
Utsugsventiler finns som sagt bara i badrum, tvättstuga och kök.
 
Jag såg att fönstren är från 1990 och är 3-glas gasfyllda, har har väldigt svårt att tro att fönstret med ram skulle vara problemet om det inte är något konstruktionsfel från fabrik. Då kommer vi till att uppvärmningen är problemet, men vad orsakar problemet om konstruktören gjorde rätt från början.
Troligtvis har du en hög hastighet över donet eftersom radiatorn inte hinner med att värma den inkommande luften. Den inkommande luften kommer in och kyler fönstret. Fönstret i sin tur kyler den fuktiga inomhusluften, orsakat av oss människor genom att vi duschar, lagar mat mm, som sen kondenserar/fryser vid blandning.
Hastigheten över donet kan vara orsakad av två väldigt vanliga problem, antingen avviker frånluftsflödet från det projekterade luftflödet eller har ni stängt några uteluftsventiler.
 
Redigerat:
Utsugningsventilerna sitter på rätt ställe , där den huvudsakliga fukten alstras,och skall ha som uppgift att hindra fukten att spridas till andra rum. Att förhindra kondensering är det antingen att se till att fuktmängden minskas (tex genom att ventilera eller avfukta) eller att värma de kalla ytor, som det kondenserar på, till över kondenspunkten. Har du kondens på nedre plan tyder det på rejält fusk med tätningen runt fönsterkarmen. Bort med de yttre fönsterfodren och täta. 20 min jobb/fönster och se till att badrumsdörren blir stängd efter att du använt bubbelbadet.
 
Tittar man i mollierdiagrammet så får du en daggpunkt vid blandning av en luftmängd på -10C 90% RH och 21C 50% RH. Vilket skulle kunna vara en standard situation.
Mitt tips är att känna hur mycket det drar över uteluftsventiler, är det inte drag-varning (hastighet under 0,2m/s) så har Exerg en bra idé till problemet.
 
Hur ser det ut UNDER fönstren? Har varmluften från elementen fri väg eller har du täta fönsterbrädor, soffor mm framför dem?
 
Okej.
Men måste man dreva utifrån?
 
Luften har fri väg vid samtliga fönster som har element.

Anna_H skrev:
Hur ser det ut UNDER fönstren? Har varmluften från elementen fri väg eller har du täta fönsterbrädor, soffor mm framför dem?
 
Anna_H skrev:
Hur ser det ut UNDER fönstren? Har varmluften från elementen fri väg eller har du täta fönsterbrädor, soffor mm framför dem?
Ytterligare en anledning till att uppvärmningen kanske inte fungerar!
 
exerg skrev:
Det brister säkert i isoleringen runt fönstret men har huset mer än ett plan är det nära nog omöjligt att få ett undertryck på övervåningen med de ventilationsnormer som är rekommenderade. Istället för att snöa in på huruvida utsuget är 10 eller 15 l/s så börja med att kolla om uteluftsventilen i sovrummet fungerar åt rätt håll.Mao släpper in luft. Jag kan garantera att ni blir besvikna, men så fungerar det i de flesta (läs alla) 1½-planshus . Om sedan glaset håller tex 0,9 i k-värde så är naturligtvis inte hela fönsterkonstruktionen av den beskaffenheten. Distansbelägg,karm,drevning o beslag tar ner det till ett u-värde som är betydligt lägre. Ett tips: Efter att ha konstaterat att luftintagen på övervåningen släpper ut luft istället för in så stäng alla luftintag på nedre plan (där kommer det in tillräckligt med luft i allafall även om ni tror att huset har ett tätt klimatskal) och prova igen om övervåningens ventiler har börjat fungera som de ska. Strömmar den torrare uteluften in genom ventilerna minskar fukthalten i rummet och mindre kan kondensera.
Det fetade: Hur ska man då göra med tilluft i sovrummen på övervåningen när man har mekanisk frånluftsventilaion? Antar att samma gäller för ett 2planshus?
 
Snälla... prova.först... det tar mindre tid än att skriva ett inlägg
 
  • Gilla
johan_k2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.