Hej,

Vi sitter och funderar på planlösningen till vårt ev framtida hus. Jag skulle vilja höra andras ideer och åsikter gällande planlösningen eftersom det är så lätt att bli själv bli blind. Vad är bra/ dåligt? Varför? Var gärna ärlig i din bedömning och vi är inte rädda för ev sågningar, det är bara bra att bredda sin vy ;) (Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna).

Det stora sovrummet är på 16 kvm
Övriga sovrum 11 kvm
Tvättstuga 11 kvm
Toaletter 7 resp 5 kvm
Boyta 156 kvm
 
  • hus 1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus 3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hus 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vore bra med en toalett nära de tre andra sovrummen på andra sidan, man vill helst inte gå längre än nödvändigt när man sover eller är sjuk. Vilket ni ju redan är inne på eftersom föräldrasovrummet har en egen toalett. Det är väl egentligen tonåringar det är känsligast för, de vill inte gå tvärsigenom vardagsrum och kök och förbi mammas besök när de kliver upp kl. 11 på helgen för att göra morgontoalett och duscha.
 
två matbord? vill ni verkligen ha det så? En bord för husets innevånare och en till för vem ? tjänstefolket?
gaia
 
Ja "matsal" har ju bara ett syfte om det inte faktiskt är i samma rum som "matplats"... :)
 
# 3 Tack! Det ska jag absolut tänka på! Vi är ju helt gröna på det här med att rita hus och någonstans måste man ju börja. Mycket bra tips! :)

# 4 och 5 Tack för era åsikter gällande inredningen. Men vad tycker ni om själva planlösningen? Självklart är inte "matsalsbordet" en fast del i själva planlösningen utan det kan eventuellt hamna lite vad som helst där, tex en liten bibliotekshörna eller en flygel/biljardbord vad vet jag idag. Vad tycker ni, är det för mycket "döda ytor"? För lite förvaring? Något som är rent opraktiskt? Går det ens att bygga ett hus med en så öppen planlösning eller har vi gett oss ut på allt för hal is?
 
Det jag inte gillar är det här med ingång till duschen från sovrummet.

Kommer nån hem sent så kan de inte duscha utan att väcka den som sover. ska nån iväg tidigt så blir det samma sak.
Jag tycker det är väldigt opraktiskt
 
Jag kan tycka att med så många sovrum som 4 är det kanske dumt att bara ha ett större gemensamt utrymme. Risken är stor att några vill se på TV, några vill spela dataspel, någon leker högljutt och någon vill ha lugn och ro. Men om sovrummen är stora nog kan man ju alltid ge barnen rumsarrest i sådana lägen ;-)

Personligen är jag rätt nöjd med att vi har kök, stor matsal och sort vardagsrum åtskilda. Däremot saknar jag tvättstuga/grovingång/källare.
 
Vilken av toaletterna är handikappgodkänd? Blir det stort nog om badkaret slängs ut.
Förvaring? Finns det ytterligare något förråd? Var förvaras julsaker och skrymmande resväskor. Planlösningen ser ut som en lägenhet som har ett stort källarförråd tillgängligt.

Köket ser lite lustigt ut med vask och spis ihopträngda i ett hörn och sedan en jättebänk. Kommer bli trängsel i det hörnet om ni hjälps åt i köket.

Om badrummet och entrén byter plats med tvättstugan kommet gästerna direkt in i umgängesdelen isf en (kort) korridor. Köket kan knuffas lite i sidled för att få plats. På så vis får man även toalett/dusch i båda ändar av huset. I gengäld kanske man upplever att tvn hamnar i hallen.

En av de saker vi saknar mest ´hemma hos oss är groventré.

Märkligt vad kritiskt det blev, första intrycket var annars att jag gillade planlösningen.:confused:
 
# 9 Mellanbarn: Tack för alla tipsen! Jag håller med dig om att köket var ihoptryckt och har flyttat över spisen till kortsidan (mot tvättstugan). Den största toaletten har en crikeldiameter om 145 cm framför toalettstolen så jag tror inte att man behöver slänga ut badkaret. Dessutom har jag tagit i lite på måtten gällande badkaret också så att det är 15 cm bredare än ett "standard" så i värsta fall får jag bara minska på badkarets storlek tror jag.

Ja, det var ju det där med förråd. Vi hade tänkt att det skulle finnas en rejäl vind på huset där julgrejer kan förvaras. Men det kanske hade varit bra med ett mer lättillgängligt förråd som man snabbt kan komma åt precis som du skriver.

Jag uppskattar ditt förslag om ändringen och försökte kasta om lite i planritningen, var det ungefär såhär du menade med att byta plats på entren och badrummet? Jag tycker att det var en väldigt bra idé för att få bort tvättstugan från tvrummet och sovrummen. Däremot är jag osäker på om jag tycker att toaletten (i nya hallen) hamnar för nära tvrummet. Tycker inte om när toalettdörren hamnar för nära sällskapsytorna. Eller ska jag byta plats på den nya hallen och nya toaletten samtidigt som man ställer tillbaka soffgruppen på ursprunglig plats (dvs spegelvända dem)? då minskar springet framför tvn en hel del...

hus 10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Alltid kul att komma med idéer.
Ang spegelvända toa och hall så får ni klura på den själva, men spring framför tv:n vill man inte ha.

Planlösning för EV framtida hus, låter som hemma hos oss fast vi pratar om hur vi vill ha det i nästa hus. (dvs det vi inte är nöjda med nu) Om det någonsin blir ett nästa hus vet vi inte.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.