Hej!

Jag har fått en tomt som vi skall bygga nytt på. Det blir ett stort hus på 250-300m2 boarea. Det blir välisolerat och bra glas, golvvärme på bottenplan åtminstone och stora radiatorer där uppe för att kunna hålla låg temperatur på tillförd värme.

Jag hade tänkt mig att värma upp det med ved eftersom det ligger i skogskanten på naturtomt och farsan har ett område med någon hektar skog eller så. Skogen är mest ek, men med lite barrträd iblandat.

Så - vilken skogsareal behövs för att värma upp ett hus? Någon jag pratade med pratade om några hundra kvadratmeter, någon annan om tio gånger mer...

Om jag har ett område - hur hushållar man bäst med träden - skall man glesa ut, plantera björk, hugga ned så mycket som man får plats att torka, eller hur gör man?

Anledningen till att jag frågar är att jag just nu kommer att vara ensam om skogen, men på fem, sex års sikt är vi nog tre bröder med hus + ev föräldrar som skall värma hus på skogen...
 
Rätta mig om jag har fel men: En hektar skog lär du inte klara uppvärmning på om du inte vill ha kalhugget inom några år. Skulle tippa på att det vore rimligare med 5-10 hektar om du ska sköta skogsbruket ordentligt och ta ut gallringsträd till brännved. Kommer dessutom tre brorsor och föräldrar som ska värma sina respektive hus räcker inte 10 hektar. En hektar blandskog har en (total) medeltillväxt på kanske 10m3/år.

Njut av din skogsplätt och köp veden (som vi själva) eller skaffa mer mark (som vi hoppas kunna göra).
 
Då får jag kolla exakt hur mycket det är istället för att gissa!

:)
 
Kasch skrev:
Rätta mig om jag har fel men: En hektar skog lär du inte klara uppvärmning på om du inte vill ha kalhugget inom några år. Skulle tippa på att det vore rimligare med 5-10 hektar om du ska sköta skogsbruket ordentligt och ta ut gallringsträd till brännved. Kommer dessutom tre brorsor och föräldrar som ska värma sina respektive hus räcker inte 10 hektar. En hektar blandskog har en (total) medeltillväxt på kanske 10m3/år.

Njut av din skogsplätt och köp veden (som vi själva) eller skaffa mer mark (som vi hoppas kunna göra).
Har du en tillväxt på 10m3 /ha har du en väldigt fin skog i södra delen av landet. Mitten på landet är 5-7 m3 mer lagomt.
5-10 ha, Ja det stämmer ganska bra. Om man vill att det skogen ska stå kvar efter 30 år.
 
Här i Småland, där det växer rätt mycket gran, räknar de med 15-20 ha, har jag hört. Av de som har träd på rot, alltså.
 
apersson850 skrev:
Här i Småland, där det växer rätt mycket gran, räknar de med 15-20 ha, har jag hört. Av de som har träd på rot, alltså.
Farsan har nämnt liknande siffror.. Eller som han sa att förr då alla eldade i dåligt isolerade o friska hus va det inget problem med att skogen inte gallrades tillräckligt..
 
Vi har en liten vedtäckt på 9 ha och den har vi tagit ved ur länge länge.
 
Håller med Mats757 om skogens tillväxt. Men dessa siffror är skogskubikmeter (m3sk) och det vi oftast mäter ved med är travade kubikmetrar (m3t). En skogskubikmeter är ca (mycket grovt räknat) 1,5 travade kubikmetrar.

Om en villa gör av med 30 m3t per år så innebär det ca 20 m2sk. Har skogen en tillväxt på 8 m3sk/ha och år så behöver man ca 2,5 ha för att klara vedförsörjningen. Det är dock en gemonsnittssiffra eftersom skogen växer olika mycket beroende på vilken ålder den är i. Medelålders skog och älder växer mer än ungskog. Så gör man ett kalhygge så får du det året mycket ved men sen tar det flera år innan marken producerar 8 m3sk/ha och år igen.

Självfallet spelar det stor roll hur man sköter skogen. Dåligt skött skog växer/producerar inte så bra som välskött. Hur man sköter skog på bästa sätt är svårt att skriva här men ta kontakt med skogsstyrelsen eller kolla på http://www.skogforsk.se/kunskapdirekt/ Där finns mycket bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.