Tack för råd! Vad tror ni om att inte isolera garagedelen? Där är man ju inte så länge i taget!? Luftvärmepump - självklart att jag inte tänkt på det!? Har det i boningshuset med utmärkt funktion.
NU blev jag inspirerad igen efter lite dep under gårdagen.
 
Med isolering och även viss uppvärmning blir det mera tilltalade att ta en runda ut till snickarverkstan, även vintertid.
Du ska ju med "ålders" rätt kunna njuta om du nu vill satsa lite mera på snickeri (läste på din hemsida) och då ska man göra det enkelt för sig.
Det jag vissa gånger ångrat är att jag snålat på bekvämlighet och hitta argument varför jag inte ska göra det. Att göra om senare blir bara dyrare eller så skapar man något som man undviker att använda.;)
Så att istället göra det lilla extra från början brukar bli det man önskade.
 
  • Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
En av anledningarna till att jag byter "karriär" är just att jag vill göra saker rätt från början - har alltför mycket halvdant i bagaget. Idag började jag sortera ut bland "alla bra att ha grejor" som tar mycket plats. Blir att åka några vändor till återvinningen.
 
  • Gilla
woodrat
  • Laddar…
Jag har isolerat mitt garage ordentligt, men jag har ingen aktiv värme, kör en byggvärmefläkt nusomdå då jag är där. Det räcker bra tycker jag även under de kyliga vinterdagar vi haft.

Ett french cleat system vore annars inte fel för att organisera verktyg på väggarna. Då kan man hänga hela skåp, individuella verktygshållare och vanliga hyllor från dem. Jag ska dra sådana längs alla väggar i min verkstad, har bara en bit än så länge men de jag har lagt upp än så länge har varit jätteanvändbara.

Att bygga in förvaring precis överallt det går är vad jag siktar på. Bra förvaring och organisation är ett måste i en liten verkstad.

Funderade också på luftvärmepump men den lösningen blev i slutändan för dyrt och så funkar den inte så bra då det blir kallare, jag bor förvisso långt längre norrut än stockholm. Jag tycker värmefläkten räcker. I framtiden tror jag att jag lägger ett oljelement vid tilluftsröret och sen komplementerar med en hemmagjord solfångare. Så länge det är +5 grader i garaget är det allt som behövs.
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Roligt att läsa om dina tankar och planer med verkstaden:)
Den här är lite trevlig visserligen i fel mått och fel ras på hunden men annars kan det vara intressant att kunna flytta runt maskiner och dyl. på ett enkelt sätt när man planerar.
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Tack för kloka inspel. Just nu tänker jag mig att behålla mellanväggarna för att få en dammfri del och en mer maskinell i det oisolerade garaget. Byter ut byggfläkten i handverktygsdelen mot en värmepump när jag får råd och behåller byggfläkten i maskindelen. Ska kolla på olika system för att få upp skåp mm på väggarna för det behövs verkligen. Igår började jag sortera ut "bra att ha grejorna" i två högar varav en ska till återvinningen - det började bra men sen kom hustru och ville ha ett fågelbord så det blev till att gräva i högen för bortforsling och så var det initiativet över men ett fågelbord tillverkat. Undrar om man behöver något slags terapi av beteendetyp också?
 
Mobila baser kan man absolut bygga själv som Dennis tipsar om men för det här priset tycker jag det är bättre att köpa. Hjulen måste man ju ändå köpa och bra hjul som klarar 200-300kg/4st är inte så tokbilliga.
 
Några tips som jag hade i min gamla lilla verkstad: Som lösning på gersåg så hade jag sänkt ner min i en lång arbetsbänk, 30 cm bred, som löpte längs väggen. I den bänken var även fräsen nedsänkt och vevades upp vid behov. Hand gerkapen typ Nobel, hängde på väggen ovan bänk och togs ned vid behov. Lösningen med nedsänkta maskiner ger en helt tom arbetsbänk vid behov att arbeta med långa stycken.
 
Tack för ännu mer tips! Smart lösning med den mobila basen för 300 spänn - kanske beställer ett par såna för att kunna köra undan maskinerna effektivare. Arbetsbänkar är guld värda - men hos mig fylls dom av diverse prylar hela tiden - kan man vinkla dem så att allt ramlar av?
 
Ska du ha det dammfritt i finrummet måste du nog ta höjd för en arbetsbänk i maskinrummet, för att kunna fräsa, slipa med slipmaskin eller för hand etc etc. Fräsbordet kanske kan va större och dubbla som arbetsbänk? Jag tycker mft-stil bord är guld värt för fräsarbete, domino osv, med eller utan korrekt hålbild så är dom där tvingarna genom hål i skivan väldigt användbara.
 
Låter klokt med arbetsbord - ska försöka rita om min plan imorgon efter era tips med flyttbara maskiner och med arbetsbord i garaget också. Får se hur det kan arta sig.
 
Ny plan för verkstan. Den 7/1 kommer byggmaterialet så då börjar det roliga. Stod på öronen dan efter nyårsafton och slog i mindre ädel del varför förberedandet gått dåligt hitintills. Får ta tag i det närmaste dagarna. De flesta maskiner blir nu med hjul för möjlig förflyttning, mer arbetsytor mm allt efter era råd!
skiss2.jpg
 
För det första ett stort grattis till ett fantastiskt utrymma att bygga en riktig snickarverkstad på.

Jag tänker så här att har du möjlighet så självklart skall du isolera allt. Du slipper fuktproblem som skapar rost på metallytor, Det bör vara samma miljö där man bearbetar virket som det sedan skall vara i när produkten är färdig. Allt för att minimera rörelsen i trät.

Maskinrummet bör vara större än montering och ytbehandlingsrummet. 1/3 av ytan räcker för montering/ytbehandling förvaring. När man bearbetar materialet är det större än när man monterar ihop det och man spenderar mycket mera tid där. Och där man är mest av tiden bör det även vara enkelt att vara utan att behöva flytta omkring allt. Alternativ två är att skaffa bra spånsug, förbättra utsugen på maskinerna och tänka dammfritt. Då behöver man inte någon vägg mellan rummen vilket jag tycker är en bra lösningen (om man inte har mycket större) men dyrare och mera jobb och kräver mera disciplin av en själv (skall bara kapa den här lilla listen orkar inte sätta på spånsugen "dumt")
I maskinrummet bör du även ha ett arbetsbord i rummet där man använder handmaskiner slip,fräs etc. Kan stå mot en vägg men då bör man komma åt att arbeta runt tre sidor.

I finrummet skall det inte stå en hyvelbänk då det dammar det med utan det är ett rent monteringsrum och ytbehandlingsrum.

Så skulle jag i alla fall disponera det utrymme du har. Men det är kanske så att det av tekniska själ blir väldigt bökigt att riva/flyta på väggarna. Om det är nivå skillnad mellan golven så är det inte hela värden. Bättre att kliva upp/ner för några trappsteg än att ha för liten yta att vistas på.

Det var mina fem cent

Pär
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Jag har köpt det Dakota hjulställ som refereras till i tidigare inlägg och kan inte rekomendera det. Mitt golv är lite ojämt och det går inte att justera hur mycket hjulen sänks ner. Betyder att det antingen inte rullar bra eller inte står helt stilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.