Hej!

Bygger ny villa för nuvarande och skall nu skaffa telefoni och bredband och tv till villan. Har kontaktat telia för fast telefondragning till tomtgränsen men de kräver hutlöst mycket pengar (över 30 tusen)!

undrar nu vad jag har för alternativ lösning för att få telefoni och bredband till huset? kan man tex dra kabel-tv ledningar till huset och skaffa internet via kabel? iså fall vilka bolag erbjuder dessa tjänster?

eller finns det alternativ??

tacksam för alla svar jag kan få!
 
Det går ju alltid att ta TV från Satellit och Bredband via en 3G koppling. Bredband via 3G kostar ju typ 399:- + moms per månad och har max 384 kb/s idag.

Vill du ha snabbare så finns det idag inga trådlösa alternativ. Det kommer snabbare med jag vet inte utbyggnadstakten. Det jag vet dock är att ett svenskt stort telecombolag räknar med att de skall kunna leverera ca. 200 Mb/s genom mobilnätet om 12 - 15 år. Fast det hjälper ju inte dig idag  :)

Sedan så finns ju andra alternativ som att gräva ner fiber till ditt hus. Om du gör det så kan du få allt genom den. Vad det kostar beror på var du bor och hur långt man behöver gräva. Teoretiskt så borde de inte behöva kosta mer än att dra in koppar genom Telia.

Har du grannar? De kanske vill hänga på att dra in fiber till husen?
 
HDSPA dvs "turbo" 3G med 1.8 Mbit/s är under provkörning och långsam försöksutbyggnad just nu. Åtminstånne 3 har uttalat att de ska bygga ut sit nät till denna standard. Dock har jag inte sett någon spec på uploaden för denna hastighet ännu.

Dubbelriktad satelit finns men det är normalt sett inte kostnadseffektivt. De sateliterbjudanden som canal digital och viasat har är enkelriktade dvs det krävs teleabb också.

Tyvärr blir fiber oftast dyrare att dra än telias koppar iom att telia har servitut för sina befintliga ledningsgator.

Dock så ska ni självklart prata med grannarna och se hur intresset ser ut. Det är ju betydligt intresantare för ett företag att få 20 kunder på en gång

Edit: rättat ett stavfel
 
Telia har just nu 3g bredband för 89kr/månad + gratis surfning efter kl 19 och på helger..
 
finns det alternativ till telia att dra kabel till vår villa?


mats_o skrev:
HDSPA dvs "turbo" 3G med 1.8 Mbit/s är under provkörning och långsam försöksutbyggnad just nu. Åtminstånne 3 har uttalat att de ska bygga ut sit nät till denna standard. Dock har jag inte sett någon spec på uploaden för denna hastighet ännu.

Dubbelriktad satelit finns men det är normalt sett inte kostnadseffektivt. De sateliterbjudanden som canal digital och viasat har är enkelriktade dvs det krävs teleabb också.

Tyvärr blir fiber oftast dyrare att dra än telias koppar iom att telia har servitut för sina befintliga ledningsgator.

Dock så ska ni självklart prata med grannarna och se hur intresset ser ut. Det är ju betydligt intresantare för ett företag att få 20 kunder på en gång

Edit: rättat ett stavfel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.