Hej.

Har under en längre tid suttit och plockat in offerter på totalentreprenad (6månader) har det tagit att få in 4st.


Blir riktigt förvånad över hur mycket det kan skilja på samma arbete. Den dyraste låg på närmre 1,5miljoner exkl moms och El, och den billigaset på 515 000:- exkl Moms och El. Så slut priset blir iallfall närmre 600 000:- exkl moms. Detta för ca 60kvm källare.

Har nu beslutat mig för att göra precis allt själv och kommer i denna tråden att uppdatera byggandet med bilder, info, tips osv.

Jag beräknar att kunna starta bygget i Februari alt Mars. Då kommer golvet bilas ut och in ska makadam, isolering, golvvärme och ny sula.

/Mike
 
hur kan det kosta mellan 600000-1.500000:- att renovera 60kvm källare???? Det är helt obegripligt för mig. Ska dom
måla med guldfärg på väggarna och isolera med krossad diamant?
Du gör helt rätt i att göra det själv. Jag tycker det luktar ocker i bägge fallen men jag vet ju inte vad du har i din spec...
Ska bli spännande att följa...
//
M
 
trojlee skrev:
hur kan det kosta mellan 600000-1.500000:- att renovera 60kvm källare???? Det är helt obegripligt för mig. Ska dom
måla med guldfärg på väggarna och isolera med krossad diamant?
Du gör helt rätt i att göra det själv. Jag tycker det luktar ocker i bägge fallen men jag vet ju inte vad du har i din spec...
Ska bli spännande att följa...
//
M

Nej det var så jag kände också.... Och då skulle de bara göra 2st av rummen helt klara (tvättstuga/badrum relax) dock ingen inredning. De andra 3st rummen skulle de lämna orörda så jag skulle fullfölja dem.

I priserna frågades på följande.

Utbilning och utgrävning av 500mm fyll.
Återfyllning 200mm makadam
Isolering 200mm cellplast
golvvärme samtliga rum
Nytt betonggolv 100mm
Dragning av VVS i golv
Ny "kopplingscentral" VVS
Nya avlopp i (plast) 4st golvbrunnar
Klinkers golv 30kvm
kakel vägg 15kvm
putsning av väggar 30kvm "råputsning"

Detta var allt som skulle göras resterande skulle jag göra själv förutom flytta elcentral.

Frågade 2st större firmor på den svenska marknaden (den ena var billigast av alla) Och 2st mindre firmor, den ena var dyrast.

Frågade med fullt ROT avdrag i offert förfrågningen (ROT har totalt spelat ut sin roll) detta använder de flesta sig av bara för att lura staten numera, konsumentpriset är detsamma och så lägger de på 100 000:- på offertpriset på arbetskostnad så de kan få ut dem av staten bara. Tråkigt men sant.

Med dessa facit i händerna så kommer jag göra detta i min takt. Målet är att få in ett nygjutet golv i vår och färdigställa den nya tvättstugan under sommarn 2015.

Resterande får vi se men har satt ett mål att jag ska kunna bada bubbelpool i relaxen på Julafton 2015 haha :)
 
Mike nu vet jag inte var du bor i sverige men priserna låter lite väl höga.
Dock har jag lite tips/erfarenhet ska du sänka golvet i källaren och ha in makadam så är mitt råd ta in en torrsug som först suger ut betongen och sen sprutar in makadamen. (Har själv jobbat med detta i 7 år)

Vill du ha tips på bra firmor för detta så hör av dig.

Ett annat tips är att du kan pumpa in eps betong och sen flytspackel för att sänka torktiderna.
Har själv renoverat min källare och där är en del att tänka på.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
santos skrev:
Mike nu vet jag inte var du bor i sverige men priserna låter lite väl höga.
Dock har jag lite tips/erfarenhet ska du sänka golvet i källaren och ha in makadam så är mitt råd ta in en torrsug som först suger ut betongen och sen sprutar in makadamen. (Har själv jobbat med detta i 7 år)

Vill du ha tips på bra firmor för detta så hör av dig.

Ett annat tips är att du kan pumpa in eps betong och sen flytspackel för att sänka torktiderna.
Har själv renoverat min källare och där är en del att tänka på.
Ja men när det är 4st firmor som räknat på en totalentreprenad med en som avviker rejält så vet jag inte riktigt vad man ska gör. Bor i Jönköping och det är väl kanske bara att gilla läget.

Precis jag har faktiskt tänkt använda mig av en torrsugsbil för att ta ut både betong och gruset under :) Golvet ska inte sänkas dock. Makadam och betong (pumpbil) får vi genom kontakter emot en mindre summa så det är redan ordnat :)
 
Hoppas bara att där är grus under och inte lera som hos mig...
 
santos skrev:
Hoppas bara att där är grus under och inte lera som hos mig...
Nopp det är grus, Har testat i ett rum samt dränerade förra hösten. Är en sandås precis där vi bor så det var lika fint som "kabelsand" runt allt men blev nästan jävligare då allt bara rasade hela tiden :)
 
Hur långt ner ligger grundsulan?
Det verkar mycket du skall gräva dig ner under ditt golv vilket borde innebära att du kommer ner under grundsulan och därmed riskerar husets stabilitet, speciellt med lös grus under.
 
oceanis skrev:
Hur långt ner ligger grundsulan?
Det verkar mycket du skall gräva dig ner under ditt golv vilket borde innebära att du kommer ner under grundsulan och därmed riskerar husets stabilitet, speciellt med lös grus under.
Kommer gå ner ca 350mm under sulan. Dock är det ca 500mm natursten under avslutad gjutning + Att alla väggar är formgjutna. Har haft en byggnadsingenjör som kollat att det är ok. Kommer dock gräva ut med lite lutning inåt samt ta 2 rum i taget.
 
Skönt med sand dock finns det viss rasrisk. Ett tips köp en billig enkel avfuktare när betongen torkar. Det blir rejält fuktigt ;-)
 
Hej!
Hur har det gått med detta projekt? Är bra nyfiken på lite dokumentation och information om arbetets gång och resultat, även om det var längesedan det påbörjades... =)
 
Hur blev resultatet?
 
Ja det var ett tag sedan och kåken är såld och vi byggde nytt. Dock gjorde jag källaren själv tillslut. Bilade ut betongen, drog nya rör. Gjorde all el, putsade om alla väggar, helklunkade tvätt stugan och pannrum. I allrummet och sovrummet la jag fuktisolermatta sen foam och tillsist 14mm ekparkett. Slipade ner trappen och målade, glesade och gipsade ner alla tak och byggde in alla rör i lådor. Satte olje fyllda el element nere. Tog ca 4 månader kvällar, nätter och helger brevid heltidsjobb och två blöjkids . (åkte flertalet gånger direkt från källare. till jobbet) Men nu i efterhand så kan man ju garva åt det

Slänger upp lite bilder.
 
  • Renoverad källartrappa med nyslipade, gråmålade steg och putsade vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källare med ekparkett, vitmålade väggar och synligt element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källare med ekparkettgolv, vitmålade väggar och en trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källare med vita väggar, ett litet fönster, mörkt golv och ledningar längs taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trappa med nyslipat och målat räcke samt 14mm ekparkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat källarrum med vitmålade väggar, 14mm ekparkett och oljefyllt el-element under fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källartvättstuga med vit tvättmaskin, torktumlare och skåp med diskho under ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad källartrappa med vita väggar och tak samt nybelysning och nymålade gråa trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.