Hej!

Jag bor i ett nybyggt hus med Traryd Optimal 3-glas fönster.

Nu när det är kallare än -20 ute så börjar det bli frost/isbildning i nederkant av fönstren invändigt.

Jag har golvvärme och smygar som är ca 17 cm djupa.

Vad är felet? Dålig drevning/tätning?

Jag kan förstå att det i ett precis nybyggt hus blir lite kondens pga byggfukt på fönstren, men det borde väl inte kunna frysa när man har + 23 inomhus?

Mvh
 
Inget fel. En effekt av alltför energisnåla fönster, golvvärme och djupa smygar.
 
Johan Gunverth skrev:
Inget fel. En effekt av alltför energisnåla fönster, golvvärme och djupa smygar.
Hur menar du?

Frosten och kondensen är på insidan av huset.

Glaset är alltså under 0 grader.
 
Norrbygg skrev:
Hur menar du?
...
Ja, det var ett lustigt resonemang.
Men JG brukar resonera vettigt, så låt oss tänka att det var en tillfällig glitch.

Några frågor/försök till analys:
a) 17 cm smygar är inte speciellt mycket. Mina är 30 cm. Hur är huset isolerat?
b) Att fönstren heter "optimal" säger inte mycket. Hur bra är de? Är de argonfyllda?
c) Hur är det med ventilationen? Det måste ju trots allt vara en hel del fukt för att det skall kondensera och frysa.
Och sist men inte det oviktigaste:
d)
Är det drevat ordentligt runt fönstren? Det behöver ju inte dra in i rummet om det är dåligt drevat.
Luften kan ju stoppas av foder och smyglister, men fönsterkarmen ändå bli nedkyld under dina "järnnätter" där uppe vid polcirkeln.

PS
Kikade just på vad det är för fönster.
Glaset är 3-glas isolerruta och fönstret har ett U-värde på 1,2 som standard.
U-värde 1,2 är inte särskilt bra. "Välisolerade" fönster har snarare U-värde 0,8 idag.
 
Redigerat:
A: 45 cm lösull i tak. I vägg 50 mm fasadskiva + 170+45 isolering.
C: Flexit Uni 3, FTX aggregat

D: Det är just detta jag tror (utan att riktigt veta) att byggfirman har slarvat med.

Vill helst ha lite på fötterna innan samtal med byggfirman.
 
Sorry. Läste "imma" uppe i skallen itsället för "frost/is" eftersom jag kände igen fenomemet. Att man får imma nertill inomhus vintertid på moderna välisolerade fönster är inte ovanligt.
Låter precis som KoW skriver att det kanske är lite dåligt drevat i kombinationen med en köldbrygga som därmed hamnar på "fel" sida.
 
Jag har aldrig haft frost på insidan av fönstren i något hus/fritidshus.
Och husen har varit av alla sorter, från 1800-tals till 2010-talet, med allt från kopplade tvåglas- till de bästa passiv-treglas-argonfyllda fönstren.

Enda sättet att kolla tärningen runt fönster är väl att försiktigt ta bort ett foder och kika.
IR-termometer är väl meningslöst, att det är kallt vet du ju redan.
Hur är det med anslutningen undersida fönster/underbleck och yttre foder?
Där brukar man väl inte täta särskilt noggrant?

Själv föredrar jag, till skillnad mot de flest, fogskum.
Då blir det TÄTT!
 
Är denna is/frostbildning är ett fel som byggfirman måste fixa?

Vid en tvist så kommer jag låta en besiktningsman bedöma detta.
 
Redigerat:
Det är väl lite svårt att inte se det som ett fel.
Men det beror kanske på vad ni har beställt.

För skojs skull (och för att fördriva nyårsdagen) mätte jag temperaturen innanför ett av mina vardagsrumsfönster.
P1000490 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperaturer:
Innanför/vid nerkanten av fönstret: 17°C
På soffbordet 21°C
På golvet 21°C (Jag har inte golvvärme)
Under fönsterdörren till trädgården 15°C
Ute +5°C
 
Livar fönstren med fasaden eller är det utvändiga smygar? Ibland vill man rent estetiskt att det livar (oftast äldre hus) men med luftspalt bakom panel gör det att del av fönstren hänger ute i luftspalten och köldbrygga bildas.

Optimerat estetiskt men inte isoleringsmässigt :)

Att det kan bli kallgrader på insidan låter dock lite väl. Måste saknas någon drevning eller på annat sätt vara flöde av kall luft.
 
Byggfirman drevade från båda håll. Men jag tror inte att dom drevade med plastad drevning inifrån.
FTX aggregat bildar väl ett undertryck i huset och då borde det kunna suga in kall luft via drevningen?
Har jag rätt i mitt resonemang?
 
Jag har utvändig smyg.
 
Plast på insidan gör att det blir helt tätt.
Utan plast går det också att få det helt tätt, men då måste man "hårddreva" som man gjorde förr, och det gör man inte idag iom plasten och isoleringsvärdet. Plasten stoppar egentligen bara fuktvandring i/genom material, el åtminstone är det det huvudsakliga syftet. Undertryck i ventilationen/huset påverkar inte fuktvandring i/genom material. I fallet moderna hus med "lösdrevning", där man litar på att plasten tätar, och plasten de facto saknas, så kan det leda till att kall uteluft faktiskt långsamt sugs in genom isoleringen/(lös-)drevningen. Vilket skulle kunna ge det resultat som du har.
 
Oldboy, menar du att man idag, med det stora fokuset på att få huset "pottetett",
inte gör det tätt runt fönster och dörrar?

Det förvånar i alla fall mig en hel del.
 
Is på insidan måste i vilket fall ses som ett fel!
Det ska det INTE kunna bli så jag tror att det är tillräckligt för att klaga. Dokumentera gärna med temperatur vid fönstret och ta bild på isen. Det finns ju billiga termometrar med minnesfunktion så du kan se hur kallt det varit på insidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.