Metallskiktet finns fast på fel sida, alltså in mot rummet.
 
Spelar ingen roll för funktionen ur isoleringssynpunkt, men glasmästaren borde ha satt det åt andra hållet.
 
Jag monterade det själv men glasmästaren satte kryss på Metallskiktssidorna,kan ha blivit en missuppfattning från min sida.
Men eftersom dom inte fungerar så är frågan, vad är fel?
Ska jag försöka vända dom?
 
Hur står det till med tätningslisterna? Du behöver inte vända på dem om du inte vill. Det är ju iofs snabbt gjort att bara vända dem om man har lite vana, det tar nog inte mer än 30 min att sprätta bort, vända och återmontera, förutsatt att det är linoljekitt man har använt.
 
Nya tätningslister och dammskyddslister, jepp har använt tremco linoljekitt men det har suttit i 1,5 år.
 
Då går det fint att få bort det. Jag upplever att danalims linoljekitt går fint att ta bort efter flera år. Tremco har jag ingen erfarenhet av att ta bort, men jag tycker det är svårare att jobba med.
 
Väcker denna tråd med en erfarenhet, men först ett förtydligande. Energiglas är glas med ett slags raster i, i tråden börjar en del tala om kassetter och det är iinte samma sak. Kassetter är thermoglas och består av två eller fler glas som är sammanfogade.
Dessa kassetter kan dock ha energiglas som en delkomponent. Energiglas har ett raster, som sagt, en film som förhindrar värmestrålningen att gå ut (80%). Detta sker på bekostnad av ljus (8-10%). Jag har beställt färdigskurna glas hos en glasmästare till bra pris, betdyligt dyrare än vanligt glas dock. Det finns två typer, den ena med beläggning utanpå glaset, en slags film alltså. Denna film är känslig, och därför föredrar jag den andra typen, där filmen är inbakad i glaset. Jag satte dessa glas i innerbågar som jag snickrade till. Efter att, efter en del justerande lyckas få dessa sluta tätt och justera ytterbågarna till att INTE sluta tätt, har jag numera ingen kondens emellan. Värmeräkningen sjönk drastiskt och jag räknar med att kostnaden för projektet har tjänat in sig på tre säsonger.
Som bonus blev det också betydligt tystare inomhus jämfört med förr då vi hade lösa glas skrivade på insidan av fönstren.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hej, tar upp tråden igen. Vi har 1-1 glas (utåtgående). Jag vill byta innerglaset till energiglas. Listen sitter nitad. Går det att få bort den utan att förstöra den? Jag hade gärna satt ditt samma igen. Någon som har erfarenhet att byta till energiglas på liknande fönster? Tar tacksamt emot tips och råd
 
  • Utsikt genom öppet utåtgående fönster med nitad list, med vintersnö utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom öppet utåtgående fönster med enkelglas mot snötäckt trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utåtgående fönster med 1-1 glas och nitad list som användaren funderar på att byta till energiglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mhoglund skrev:
Hej, tar upp tråden igen. Vi har 1-1 glas (utåtgående). Jag vill byta innerglaset till energiglas. Listen sitter nitad. Går det att få bort den utan att förstöra den? Jag hade gärna satt ditt samma igen. Någon som har erfarenhet att byta till energiglas på liknande fönster? Tar tacksamt emot tips och råd
Vilken list är det du talar om? Kan du lägga upp en bild på bara listen?
 
Ludwig Ludwig skrev:
Vilken list är det du talar om? Kan du lägga upp en bild på bara listen?
Jag menar listen som håller glasskivan på plats :) den är nitad neråt, och ser inget smisigt sätt att lirka upp den utan att riskera att träet skadas eller råka spräcka rutan
 
  • Nitad tröskellist som håller en glasskiva på plats, markerad med grönt i ett fönster, med synlig träyta och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en trälist som håller en glasskiva på plats, med tydliga nitar och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är jag med, de få du försöka lirka upp åt det hållet den är satt ned. Alternativt bryta bort den med mer våld. Rutan ska väl ändå bytas så det är väl inte kritiskt att den håller genom hela processen?
 
Ludwig Ludwig skrev:
Då är jag med, de få du försöka lirka upp åt det hållet den är satt ned. Alternativt bryta bort den med mer våld. Rutan ska väl ändå bytas så det är väl inte kritiskt att den håller genom hela processen?
Några rutor kan gå sönder, men vill spara merparten. De är bra att ha om ytterglaset går sönder. I dagsläget har vi t.ex. 2-3 glas jag skulle kunna byta pga sprickor/skada. Tack för rådet!

Har du förresten bytt sådana glas själv? Rekommenderar du danalims linoljekitt? Jag är ganska händig, så jag tänkte beställa fönstren snarast och byta dessa allt eftersom. Totalt blir det väl 50 rutor att byta (vi bor på 400m2). Jag hoppas på att spara in en del uppvärmningskostnad på det
 
Det ser ut som den är spikad med klammer. Antingen får du pilla upp dessa eller slå dom igenom med ett dorn.

Eftersom listen är girad får du annars inte loss den. Men borde räcka att göra med en list, sen kan du bara försiktigt bryta loss övriga en i taget.
 
M mhoglund skrev:
Några rutor kan gå sönder, men vill spara merparten. De är bra att ha om ytterglaset går sönder. I dagsläget har vi t.ex. 2-3 glas jag skulle kunna byta pga sprickor/skada. Tack för rådet!

Har du förresten bytt sådana glas själv? Rekommenderar du danalims linoljekitt? Jag är ganska händig, så jag tänkte beställa fönstren snarast och byta dessa allt eftersom. Totalt blir det väl 50 rutor att byta (vi bor på 400m2). Jag hoppas på att spara in en del uppvärmningskostnad på det
Danalim glasmästarkitt är deras linoljekitt och det är det jag använde när jag renoverade ca 30 tvåglasfönster på huset. Med renovera menar jag plocka i sär i alla delar, slipa till trärent och därefter börja om med halvilja, linoljefärg osv. Nu satte vi iktenenergiglas i alla fönster eftersom de på nedervåningen har innerfönster som sätts i och tas ur alltså inget behov där. Men i källaren och på övervåningen sitter energiglas samt i badrummet. Tror det är 16 energiglas vi har så ja, jag har satt några sådana. Eller jag, skulle väl säga vi eftersom jag och min fru jobbade ihop med det.. Som det mesta annat från skogsarbete till fönsterrenovering.
 
Ludwig Ludwig skrev:
Danalim glasmästarkitt är deras linoljekitt och det är det jag använde när jag renoverade ca 30 tvåglasfönster på huset. Med renovera menar jag plocka i sär i alla delar, slipa till trärent och därefter börja om med halvilja, linoljefärg osv. Nu satte vi iktenenergiglas i alla fönster eftersom de på nedervåningen har innerfönster som sätts i och tas ur alltså inget behov där. Men i källaren och på övervåningen sitter energiglas samt i badrummet. Tror det är 16 energiglas vi har så ja, jag har satt några sådana. Eller jag, skulle väl säga vi eftersom jag och min fru jobbade ihop med det.. Som det mesta annat från skogsarbete till fönsterrenovering.
Ja samma jobb ska göras här också. Däremot har vi vissa fönsterbågar som är i dåligt skick som behövs dränkas i olja (fråga inte om detaljer för det är min frus projekt) och vi kommer sätta energiglas i samband med att vi renoverar upp fönstrena :) men det blir inte jättemycket gjort med små barn :D det får gå i den takten det går. Hur lång tid tog det dig att göra 30 fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.