Hej!

Det finns ju en tråd om SMV Kalmar vs Spira, men jag tänkte att det kunde vara kul att ha en tråd dedikerad enbart Spira för att dela erfarenheter och tankar.

Vi skrev efter ca 1 års funderande avrop förra veckan på ett Spira 168 och skickade in bygglov. Känns skitkul att äntligen komma igång. Det har tagit lite tid då vi parallellt har letat begagnat, men eftersom det bara finns, i våran mening, renoveringsobjekt som inte ligger så mycket under ett nytt i pris så fick det bli nytt hus till slut.

Vi jämförde jättemycket med Kalmar innan vi bestämde oss, men tog Spira för det kändes som ett bättre hus överlag. Vi gjorde en hel del tillval jämfört med andra tror vi då de kundhus vi tittat på är i princip standard. Det vi valde var:

Liggande panel
Färdigmålad fasad (vit)
Veranda
2xGavelfönster
Takkupa (mot baksidan eftersom det känns onödigt med full takhöjd i trapp)
Invändig trappa
Kök Plus
Braskamin
LED-Spot fönstersmygar
Ytterdörr Hudson
Isolerat tak
Dubbelgarage G70
Förlängning garage 1 sektion
Isoleringssats garage
Ytterdörr garage
Montering garage
Frakt garage

När vi skrev entreprenadavtal hade de 50% rabatt på liggande panel, färdigmålad fasad och kamin. Panel och kamin hade vi tagit ändå men inte målat. Nu får man jobbet gratis när det var halva priset.
Vi har också valt Gör-lite-själv som blir ett avdrag på 70000. Dock utgår tapeter, golv och innerdörrar då, men vi har ändå tänkt måla väggar och golven var inte jätteroligt så det köper vi ändå eget också.

Först tänkte vi inte heller ta isolerat tak eftersom de tar 56000 för det och man kan köpa material själv för ca 20000. Men efter att ha pratat med några spiraköpare och sett hur det ser ut så inser man att det kan eventuellt vara lite jobbigt längst upp i taket. Då känns det ok att lägga 36000 till för att slippa.

Garagen var var ganska dyra när vi började titta på Spira så vi tänkte från början bygga något eget. Men för inte så länge sen sänkte de priserna rejält och vi bestämde då att ta ett dubbelgarage redan från början eftersom man då har tillgång till 50 kvm förvaring utan att behöva släpa upp allt till övervåningen.

Vi var i Göteborg i helgen och tittade på Husknuten. Riktigt kul då det huset såg ut nästan som vi tänkt med veranda, vit liggande panel och svart tak. De hade även pluskök och en idé till en köksö. Men vi åkte egentligen dit för att titta på övervåningen som delvis var inredd, kul att se hur de gjort. Sen var vi också i ett kundhus ute i Säve där det var en helt klar övervåning. Han hade gjort som vi tänkt att ha öppet upp till nock i alla rum och synlig limträbalk i allrum, sån grym rymdkänsla.

Nu får ni andra fylla på eller komma med frågor :D
 
Hej, Sitter själv och kikar på Spira 168, får man fråga ungefär vad kalaset hamnar på?
 
Kul Fredrik :)
Huset med alla tillval, dubbelgarage och båda grunderna blir ca 2,2 milj. Sen tillkommer ca 600000 i tomtkostnader och andra avgifter. Ganska överkomligt då de flesta 70-tals hus i stan ligger på minst 2 milj och ändå är i behov av renovering. Ett tips är att söka på Gullövägen i Säve på Hemnet. Det är kundhuset vi tittade på, riktigt rolig övervåning :)
 
Då är handpenning betald på huset. Vi valde nu i sista stund att göra några ändringar på tillvalen. Hoppas det inte är några problem för enligt säljaren var bygglovet redan inskickat till kommunen. Men vi ville förlänga garaget ytterligare en sektion, samt ha en helglasad dörr i vardagsrummet. Funderar på att blogga om bygget, men vet inte om man kommer orka sen när allt drar igång :)
 
Kul!

Vi sitter själva just nu och jämför spira168 och Kalmar. Ska träffa säljaren för spira168 om ca 1.5 vecka. Båda bygger på typ samma sätt så för oss handlar det nog om hos vem vi får mest för pengarna.

Kalmar kommer landa på ca 3.2 miljoner

Tillval ca 570 000
Då är det med färdig övervåning för 400 000:-, övrigt 170 000

Tomt 720 000, plus 80 000 för extra pålning/fyllning=800 000

Ska bli spännande att se vad hjältevad kan erbjuda men efter att ha läst om era tillägg så får jag en känsla av att vi får en bättre deal av hjältevad. Däremot så har vi inte snackat erbjudanden/rabatter med SMV

Tycker helt klart du ska blogga om bygget
 
Redigerat:
Om du har prislista så skriv gärna ut vad tillvalen kostade
 
Låter spännande kingen! Det som vägde mest till Hjältevads fördel var faktiskt golvvärmen. Tycker att de tjocka elementen i SMV tar för mycket plats, sen är det öppet till nock på övervåning också. Kolla huset på hemnet på Gullövägen i säve, de har färdig övervåning. Kan skriva lite priser i eftermiddag åt dig.
 
Nu är det nya priser mot de vi fick, men jag kan skriva de nya då eftersom det är de som är aktuella.

Gör-lite-själv - -70000
Liggande panel - 27000
Färdigmålad fasad - 59000
Veranda - 26750
Gavelfönster (2st) - 11500 (alltså 23000 för 2 på varje sida)
Fönsterdörr vardagsrum - 1800 (valde vi till nu i efterhand)
Ytterdörr Hudson - 1450
Isolerad takkupa - 87000)
Isolerad vindsvåning (tak) - 62900
Invändig L-trappa vitaliserad furu - 27900
Kök Plus - 24000
Braskamin - 57500
Led-spot i fönstersmyg - 2460
Garage G70 - 11490Extra längdsektion - 9200 (vi tog 2)
Isoleringssats - 15333
Isoleringssats extra längdsektion - 2667
Montage garage - 41429
Frakt garage - 13043

Startade en blogg nu också om någon vill läsa och gjorde första inlägget.

Bygga koja :)
 
Tycker ni verkar ha fått väldigt bra pris på ert. Vi tror inte hjältevad kommer hålla inom vår budget. Iallafall inte om vi går efter dom priserna vi har sett på nätet. Men dom är kanske förhandlingsbara på hjältevad :)

Vår största utgift är att vi vill ha övervåningen färdig men annars tycker jag inte vi har så överdrivet med tillval. Jaja vi får se vad säljaren säger
 
Ja vi har fått det ganska mycket billigare än dagens priser, men det beror på att vi skrev entreprenadavtal redan i nov 2013 innan alla prishöjningar kom. Nu har det dessutom kommit ytterligare höjningar efter årsskiftet. Vi ger 1390000 för huset, det ligger på 1459000 idag. De har ju även höjt priser på tillval en del mot vad vi ger. Färdig övervåning är inte billigt, vi tar ett färdigt garage istället till att börja med. Men eftersom vi inte har några barn än så behöver vi mer ett stort förråd än fler rum. Har du kollat med övervåningar.se eller vad de heter? Verkar ha bra priser på kompletta övervåningar. Vad har ni tänkt er för tillval annars?
 
Ok det var så länge sen ni skrev på alltså. Likvärdiga hus men hjältevad verkar vara lite bättre och lite mer tanke bakom det hela. Låter som ni gjort en bra affär iallafall

Har kollat övervåningar.se men det är från 395000 och vi har fått pris från smv på 400000 så lika bra dom får göra det. Går nåt fel så kan dom inte skylla på någon utomstående.

Våra tillval
*Övervåningen
*Vitlaserat golv (eller aluminium fönster, jag röstar på fönster)
*takfönster
*trappa
*kök nivå 3 samt rostfritt
*köksö
*kaklat badrum
*gavel fönster

Vi har inte diskuterat några priser med dom ännu. Inga erbjudanden eller rabatter alltså. Men det räknar jag med att vi ska få
 
Hej!

Nu har jag hittat hit också! Jag och min sambo bygger ett Spira 168 i Örebro, huset levereras v 10 2015. Vi kommer att försöka satsa på att göra klar övervåningen direkt så nu jagar vi offerter. Verkar landa på 300-400 tkr beroende på hur mycket material vi köper själva.

Kul att komma i kontakt med fler som bygger Spira 168.

Jag har en blogg där jag löpande skriver om huset: www.lakespira.blogg.se
 
Just biten med att förhandla tillval verkade SMV vara mer villiga, här iaf. Hade kunnat få kamin och trappa för att ha visningshus. Hjältevadshus erbjöd bara mikro och diskmaskin så vi struntade i det.

Heléne, du kan jämföra priserna du får av snickarna mot att öppna konto på bygghandeln och ta in snickarna på bara arbetet. De flesta bygghandlar idag har bra rabatt om du öppnar byggkonto och köper allt där. Här ligger det runt 20%. Kan göra ganska mycket på priset med så pass mycket material.
 
Ett annat tips kan vara om du hittar osb och gips tex som är kantskadat, pruta skamlöst, du ska ändå ha en golvlister över :)
 
Hur mycket det går att förhandla beror kanske delvis på var man bygger. Vi bygger i ett nytt område där det inte finns ett enda Hjältevadshus och blev erbjudna liggande panel, målat och braskamin mot tre visningar (tror jag det var). Var väldigt nära att välja ett Spira 168 men valde till slut en annan lev.

För oss gick Smålandsvillan bort efter första titten på plats då vi varit i ett Spira innan och tyckte det var bättre och finare på alla sätt. Ni kommer att få fina hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.