Hej
Bor i ett hus som är så pass bra isolerat att det blir minusgrader på vinden vintertid. I garage och förråd har jag ingen värme. Har sökt på nätet efter nåt sätt att förvara färg mm frostfritt utan att behöva värma upp hela förrådet. Tänkte mig ett värmeskåp. Hittar inget värmeskåp eller nån annan billig lösning. Någon som har sett bra lösningar på detta som inte kostar en förmögenhet?
 
Tack för tipset. Får bli en sån "koja" med frostvakt. Kan ju dessutom slänga in öl där som ju inte tåler hur många minusgrader som helst.
 
En gammal kyl/frys/frysbox kan man använda som "koja"
 
Perfekt idé med kyl/frys/frysbox. Sparar jag ju både tid och förmodligen pengar. Tack.
 
En kyl funkar bra även sommartid, till ölen.
:beer:
 
Men räcker det med att hålla nollan? Vill inte färgen ha det varmare?
 
Frostvakten från classe har en termostat på 5 -35 grader.
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Jo men någon som kan svara på frågan. Vilken temperatur bör man ha för färgen?
 
Vattenbaserade produkter: över nollan = ingen frost.
Oljebaserade produkter: valfri temp = frost inga problem.
 
Vissa vattenbaserade färger vill minst ha 5 grader. Läste det på en av mina burkar igår faktiskt och märkte även att nån burk hade blivit väldigt skiktad och nästan lite "skuren" om man kan säga så om färg :) Dom hade stått under 5 c men över 0
 
D09
Jag bommade 10 stora hinkar färg under byggtiden pga en sladd som råkade dras ut.

Tips är att om möjligt köra hem färgen till någon bekant under vintern.
 
Eller bara ställa färgen inomhus. Eller är det flera 100 liter?
 
+5C skriver de garanterat bara för att vara på den säkra sidan. Det räcker förmodligen att temp droppar någon 10-dels grad under nollan => is och risk för förstörd färg.
Visserligen är det en massa otrevliga kemikalier i vattenspädbara färger, men att fryspunkten ändras till ovanför nollan har jag mycket svårt att tänka mig.

Alla färger som får stå ett tag skiktar sig. Inget konstigt med det. Krävs bara att man rör om riktigt ordentligt innan användning.
 
Hur gick det sen? Tittar själv på en sådan lösning så hade varit bra att få se hur det blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.