Vi har kondens på insidan av våra fönster i flertalet rum.
Mest är det i sovrummen där det t o m fryser till is på rutan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har element under samtliga fönster där kondensen bildas.
Fönstrena är 3-glas gasfyllda från 1990.
Huset värms upp med frånluftsvärmepump och en luft/luft pump.

Idag såg jag även att en springventil var täckt med is (se bild).
image (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag trodde att det bildades i sovrummen pga den höga luftfuktighet som bildas och att vi har rullgardiner vilket då skulle medföra dålig cirkulation vid fönstret men det är kondens även på fönster där vi ej har sovrum eller något som skulle kunna påverka värmen från elementen att stiga mot rutan.

Är det för dåliga fönster eller vad kan detta bero på?
 
Redigerat:
Vad har du för ventilation? Bara självdrag eller?
Min gissning är att du har övertryck i huset och att det är därför det fryser på t.ex. springventilen.
 
Jag har mekanisk ventilation.
 
Ni har 3-glas fönster, vartfall det på bild. Känns det ¨dragit¨ runt fönstren? Mycket matlagning, duschande? Ojämn temperatur i huset?
 
Jo visst är det 3-glas, såg mitt skrivfel :)

Ja, det känns dragit och fönsterbänken (trä) är jättekall.
Matlagningen är är väl som hos de flesta och likaså duschandet.
Tempen i huset ligger runt 20 grader men visst går den ner nattetid och runt 0 grader är det ganska så ojämt.
Just nu är det -18 utomhus och här inne ca 21.
 
Är ventilen öppen maximalt? Åt vilket håll är flödet i ventilen? Det är inte ovanligt att man har övertryck på övervåningen i tvåvåningshus och då kan det vara svårt att få rätt riktning på spaltventilerna.

Min gissning är att du har rätt riktning på ventlierna men ett för högt flöde men det är ju svårt att veta/mäta flödet...
 
Redigerat:
Läste nu din kommentar om is på insidan - frågan är om det kan vara problem med fönstret om det blir så kallt i nederdelen på kasetten (långt ifrån ventilen).

När du har utvärderat flödet kanske det kan vara vettigt att mäta temperaturen nära kassettens kant på några fönster för att få en känsla om det är skillnad mellan dem. En ir-termometer förenklar förstås men det borde gå bra med en vanlig också...

Lycka till!
 
Det blir kondens även om inget är i vägen för flödet från elementet så funderar på å låta en firma komma ut och titta på hela mitt system.
 
Jag tänkte på flödet i spaltventilen. Ett för stort inflöde gör ju glaskassetten kallare på insidan vilket kan leda till kondens på rutan. Dock borde ett stort inflöde tyda på god ventilation då mycket fräsch luft kommer in...

Men att det fryser till is på insidan på fönstret känns konstigt. Det borde inte vara möjligt med hela fönster.
 
Ventilen släpper in luft uppåt om du fattar hur jag menar.
Vi har flera såna och i minst tre-fyra fönster med ventil blir det kondens som nu frusit på.

Även ventilen i sovrummet var ju full med is (se bilden i första inlägget) så det kommer ju in luft som bildas till fukt...
 
Det kan inte vara så att eftersom fönsterbräda och smygar känns kalla att det helt enkelt är för dåligt isolerat vilket bidrar till att värmen från elementen inte räcker till?
 
Det jag funderar på är kondensen, nu när det är kallt så är uteluften väldigt torr så det borde inte vara den som kondenserar.

Du skrev att du hade mekanisk ventilation men inte vilken typ.
-enbart frånluft
-till & frånluft
-till & frånluft med återvinning (ftx)

gissningen är enbart frånluft eftersom du har springventiler.

Suger det i frånluftsdonen?
Var sitter frånluftsdonen?
Är det fri överluft mellan rummen med springventiler & frånluftsdonen?
 
Japp, frånluft är det.
Frånluftsdonen suger som de ska (ett A4 papper fastnar iaf)
De sitter i badrum, kök, tvättstuga.
Sen med fri överluft är jag nog inte med på vad du menar... :(


lat skrev:
Det jag funderar på är kondensen, nu när det är kallt så är uteluften väldigt torr så det borde inte vara den som kondenserar.

Du skrev att du hade mekanisk ventilation men inte vilken typ.
-enbart frånluft
-till & frånluft
-till & frånluft med återvinning (ftx)

gissningen är enbart frånluft eftersom du har springventiler.

Suger det i frånluftsdonen?
Var sitter frånluftsdonen?
Är det fri överluft mellan rummen med springventiler & frånluftsdonen?
 
Fri överluft = att dörrarna till badrum/kök/tvättstuga inte är "täta" utan att luft kan sugas förbi dem även när de är stängda.

När du säger att ett A4 suger fast så börjar jag fundera på om du inte har för mycket ventilation? I mitt fall så sitter inte ett A4 fast, men jag känner att det suger till om du förstår vad jag menar.

Har du bara luftvärme eller har du radiatorer också?
Sitter radiatorerna i så fall under fönsterbänkarna? Är det nån öppning i fönsterbänkarna så att varm luft kan passera uppåt?
 
Japp luften har fri väg.
Pappret sugs ju inte direkt in men det sitter kvar så nåt supersug är det inte.

Det sitter vattenburna element under fönstrena och fönsterbänken går knappt ut över dem så luften ska kunna passera utan problem.

I morse kollade jag vad en termometer som stått på en fönsterbänk visade och det stod 12 grader varmt på den. Känns aningens kallt med tanke på att det är ca 20 grader mitt i huset. Fönsterbänken och smygarna var svinkalla samt fönstret...
Känns som om det är väldigt otätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.