Hej!

Planerar köp av bostadsrätt. Hittat ett intressant objekt. Intresserad att höra er åsikter och förslag.
Några krav:
- Ej aktuellt med färre rum. Det går bra att byta rum (ex vardagsrum och sovrum).
- Flyttar inte gärna spis + fläkt + VA
- Oförändrat storlek av badrum dvs den ska "endast" renoveras. Ej flyttas.

Annars fritt fram med förslag.

Balkong i västerläge.

Kör på!

Original planlösning:
4b2ardnk330ni7p1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt förslag:
mitt förslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dörren i köket absolut!det andra i hallen skulle jag inte göra om. Känns som lite smart med en vägg där
 
Kromo skrev:
Dörren i köket absolut!det andra i hallen skulle jag inte göra om. Känns som lite smart med en vägg där
Öppning av köksdörr är högt prio. Men nackdelen är att köket blir mindre och det finns ingen plats för matbord. Alternativet är att jag har mindre högskåp på väggen angränsande till sovrummet.


Nedanstående är ett annat alternativ där jag undviker ovanstående problem men köket är egentligen mindre i detta fall också.

mitt förslag2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har försökt tänka ut en lösning där jag tar bort väggen mellan sovrum + kök för att öppna upp men kan inte se var jag skulle lägga sovrummet isåfall. Fönstren i vardagsrummet sitter tätt ihop och det går ej att ha en vägg som delar vardagsrummet. Jag kan ju inte heller ha sovrummet "mitt i" vardagsrummet. Känns om ovanstående förslag är de ända som gäller.

Är fortfarande osäker om väggen i mitten! Fördelar/nackdelar?
 
Nja...

Det kan ju vara bra med en hel vägg någonstans i vardagsrummet.
För en bokhylla, för media (TV mm) eller för en stor soffa.
Varför flytta sovrumsdörren? Vad är vinsten?

Och om ändringen i köket:
Med det nya förslaget så blir det väl omöjligt att ordna en vettig matplats där.
Vad är vitsen med det?

Betr. väggen mellan vardagsrum och hall ger den väl en bra avgränsning mellan ytterkläder, overaller, stövlar och skor och rummet där man umgås.
Att skapa ett vardagsrum där den största väggytan består av garderobsdörrar är väl lite eljest?

Tillägg
Detta skrevs innan jag hade sett inlägg #3.
Men min fråga kvarstår: Varför alla dessa ändringar?
Känns som att ändra för ändrandets skull. Inget blir ju bättre :confused:
 
Redigerat:
Känns jättedumt att ta bort hallen och komma direkt in i vardagsrummet istället. Plus att det inte är så kul att se rakt in i badrummet från köket.
Här är ett förslag som visserligen gör att en del yta försvinner till en (kanske onödigt) stor klädkammare men alla andra rum känns ändå trevligare.

Untitled.jpg
 
Tack för feedback!

Att skapa ett vardagsrum där den största väggytan består av garderobsdörrar är väl lite eljest?Här var tanken att det skulle bli mer öppet och se lite "annorlunda" ut. Ser vardagsrummet som en sällskapsyta och det får gärna vara öppet. Sovrummet är till för att vara mer avskild. Håller med om att det pragmatiska inte kommer i första hand här.

Men min fråga kvarstår: Varför alla dessa ändringar?
Glömde nämna att lägenheten inte är i fint skick. Om jag nu köper den ska samtliga ytskickt renoveras. Jag river ut allt. Resten görs av hantverkare. Badrummet renoveras ej. Att öppna upp för en dörr och riva enstaka vägg blir i sammanhanget inte så märkvärdigt.

Här är ett förslag som....
Intressant!
Det blir plats för matbord i köket samt att köksskåp ej blir mindre till antalet. Det blir snyggt med inbyggd K/F när man står i köket--> mer sammanhängande. Dock mindre öppning. .
Garderoben blir lite annorlunda och mindre plats för förvaring som helhet.
Jag är galen i förvaring som det märks och har gott om det i mitt nuvarande boende. Av nån mystisk kraft har man alltid för lite förvaring.

Att kliva in i vardagsrummet direkt verkade inte vara så populärt.Varför? Många hus med "öppen" planlösning ser man ju vardagsrummet direkt.

Bra förslag!! Mer synpunkter?
 
Redigerat:
Jag tycker det var bäst i hallen som det är. Eftersom när det är öppet möts man av allt direkt.så som det ser ut nu gör att man öppnar ytterdörren och ser lite hur det ser ut längre in men inte allt, och ju längre man går runt skiljeväggen ju mer wow känsla får man. Sedan skulle jag flytta dörren i köket till sovrummet men låta köket vara som det är, förutom att fylla på köksskåp på bef dörr vägg fram till det ett köksbord får plats
 
Vet ej varför men den ursprungliga planlösning verkar perfekt för min del. Jag skulle kanske bredda köksdörren så att 2 personer kan gå förbi varandra - en skjutdörr?

Innan du bommar till sovrumsdörr i köket kan du försöka att planera kökets möblering så du vet vad du kan få plats med . Att skaffa större förvaringsplats behöver inte betyda att rummet måste bli större - lådor i golvskåp, väggskåp upp till tak ....
Att få en till dörr i vardagsrummet kan ställa till det vid möblering.

Den passage som skapas av den fristående väggen i vardagsrummet är mycket användbart och minskar trafiken genom vardagsrummet, tycker jag.
Jag skulle nog fundera på alla nya möjligheter som renoveringen kan ge så som du gör och i slutändan behålla planlösningen som den är :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.