Har några kubikmeter färdigkapad och kluven ved som är för långa för vår kamin. Jag behöver därför kapa dessa till kortare längder (från ca 30 till 23-25 cm). Har provat med grovtandad fogsvans, kapsågen och tigersågen. Hade jag haft en kap/gersåg med större klinga så hade det nog fungerat riktigt bra men med den jag har kan jag bara kapa upp de mindre vedträna. De större får jag ta det sista med fogsvansen

Fogsvans tar en evinnerlig tid. Tigersågen kunde kanske fungera men behöver någon slags sågbock för att vedträna ska ligga still så att sågen inte hoppar. Försökte bygga en liten jigg som jag monterade på sågbock men den fixerade inte vedträna tillräckligt bra.

Har ingen kedjesåg.

Har någon något klurigt tips förutom att köpa i rätt längd direkt? Det gör vi till nästa säsong, var för sent ute för att beställa och häromkring verkar 30 cm vara kortaste längden som finns att köpa direkt.
 
Korvgubbe
Det är många generationer som har sågat ved med bågsåg.
 
Bågsåg och sågbock, om du ändå måste köpa för lång ved och kapa en gång till så köp halvmetersved, enklare att kapa en halvmeterklabbe i två lika än en tretticentimeters i två femton eller en tjufem och en fem.
 
Det finns ju kinaskapsågar på tex biltema som funkar utmärkt bra för att kapa i allt för stora bitar
 
Tack för svaren!

Bra tips på att köpa 50 cm vedträn, det hade jag faktiskt inte tänkt på! :)

Sågbock och bågsåg får det bli. Något recept på lämplig bock som fixar min kortkapning utan att vedträna far runt (alternativt färdig i handeln)?
 
Köp långved om du ändå ska kapa den.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Eller en sådan helt överlägsen en kedjsåg som fodrar fästanordning för att bli smidigt

[länk]
Ja för 1499 är den säkert ett kap. :surprised: Max kapkapacitet på 120 mm känns dock lite klent. Funkar kanske till redan kluvna vedträn men större bitar är nog svårt.
 
Alfredo skrev:
Ja för 1499 är den säkert ett kap. :surprised: Max kapkapacitet på 120 mm känns dock lite klent. Funkar kanske till redan kluvna vedträn men större bitar är nog svårt.
precis jag använder den till kluvna om någon är lite grov så är det lätt att snurra på biten
 
Göran.W
Varför köpa 50 cm ved och kapa när man för en låg kostnad kan få veden kapad i rätt längd direkt av ved säljaren.
 
Famnved (ca 50 cm) är mycket lättare att stapla. Men om man köper kluven ved kan jag hålla med om att det verkar bättre att ta det färdigkapat.
 
värt att tänka på med Biltema vedkapen är att den kräver 16A säkring och alla har ju inte såna uttag tillgängliga. Vanligen för enfas uttag är ju 10 A.
 
Fredrik_Lerum skrev:
värt att tänka på med Biltema vedkapen är att den kräver 16A säkring och alla har ju inte såna uttag tillgängliga. Vanligen för enfas uttag är ju 10 A.
Fel den kräver inte 16 A,10 A klarar 2200 W utan problem om man inte har 50 meter kabel på 1,5 m2
(min såg är på 2200 W) Biltemas är numera på 1800 W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.