Jag har aldrig hört om någon som byggt en extra våning genom att bygga ett nytt golv. Troligen för att det blir 75 cm högt där nere och endast runt 2 m där uppe, men ändå.
Vi tänker bygga ett nytt golv och skapa utrymme för barn och slappt häng med kuddar osv där nere och skapa ett nytt rum, lågt i tak där uppe.

Är det någon som har input och erfarenhet?
Har försökt googla massor utan resultat, någon borde ju ha gjort detta förut! :D
 
75 cm?
 
Ett utrymme med 75 cm takhöjd kommer att kännas klaustrofobiskt. Jag tror du ska glömma tanken.
 
Men säg att det är mitt eget tycke och smak som gör att jag vill detta. Är det någon som har sett något liknande? Vet hur man går tillväga?
Jag kommer genomföra det i vilket fall, så all input är bra input!
 
Hur stort är golvytan i rummet? Det är väl enklast att bygga det låga utrymmet som en "altan" och dimensionera bjälkarna så du slipper stolpar i mitten av rummet.
 
Hur tjockt bjälklag har du tänkt ha?
Måste det vara 2m uppe?
 
AnneFi
2 meter i takhöjd för de vuxna är ju också smått klaustrofobiskt.
hur har ni tänkt att städa i rummet där nere på 70 cm?
 
Konstruktionsmässigt är det ingen skillnad mot att bygga ett vanligt mellanbjälklag i ett tvåvåningshus. Dimensionerna på bjälklaget avgörs av hur stor spännvidd (avstånd från vägg till vägg) det blir. Du får räkna med att i minst 20-40 cm av tillgänglig höjd försvinner för bjälklaget. Infästningen av bjälkaget vid väggarna kan bli problematiskt beroende på hur befintlig konstruktion är. I värsta fall får du ställa pelare längs väggen och låta bjälklaget vila på dessa.
 
Menar du allvar med 75 cm, eller missade du en etta och menar 175 cm?
Hur hög är takhöjden nu?
hade Karlstad, men tyvärr var det inga lägenheter till salu på Kasernhöjden just nu. Där har man i alla fall gjort en "loftdel" i vardagsrummet som är upphöjd en dryg meter, så att det är drygt 2 meter i tak uppe på upphöjningen, och förvaring under. Men där är takhöjden som jag minns det i alla fall 3,5 meter från början.

En rimligare lösning om man vill utnyttja takhöjden är att göra en mindre loftdel på ca 180 cm höjd, med soffa/myshörna eller skrivbord under, och mysdel med bara madrasser och nån låg hylla ovanpå. Det är ju en vanlig lösning i gamla ettor med högt i tak. Det är viktigt att det åtminstone är bra sitthöjd i loftdelen, så att man även som vuxen inte behöver böja nacken för att kunna sätta sig upp på madrassen.

Den låga våningen bör absolut vara den övre, annars kommer man att sitta där och titta på folks ben, och den ska INTE täcka hela rummet. Det jag skrivit anser jag gäller även om du skr9ivit fel 9och menar att du ha 375 centimeter i takhöjd.
 
AnneFi skrev:
2 meter i takhöjd för de vuxna är ju också smått klaustrofobiskt.
hur har ni tänkt att städa i rummet där nere på 70 cm?
Vi som är gamla nog att gjort lumpen vet att det är ålning medelst hasning som gäller i det fallet. :)
 
Barnen kan väl städa där: :)
baby_mop.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.