Jag skall installera en z-wave styrd fläkt för mitt badrum men skulle också vilja få tag på en z-wave styrd "lucka" för som kan stängas eller släppa in luft utifrån så att man kan få automatiskt styrt luftflöde (att bata trycka ut luft utan att det kommer in någon ny ger ju inte mycket effekt).

Jag har ett en på en amerikans site men den såg plastig ut och hade lite blandade recensioner.

Någon som har fixat något liknande och kan ge förslag på lösningar?
 
har inte sett något sådant, men en vanlig ventil inborrad borde ju funka, för fläkten suger ju ut så luften vill in.
Men du menar inte att montera den luckan i badrummet utan ha den i något annat rum så du får luftflöde.
 
Det här är kanske lite komplicerat att förklara men min tanke är att sätta en fläkt på en av de två självdragsventilationskanaler som finns i badrummet (denna delar inte kanal med något annat utan går till en egen "pipa" i en ventilationsskorsten på taket. Den andra ventilen delar kanal med andra rum och där vill jag inte "blåsa in" fukt eller dålig lukt!).
Fläkten skall tvångsevakuera luft efter att någon "besökt" toaletten eller så länge det är över en viss fuktnivå i badrummet (efter dusch eller bad).

Idag finns en manuell ventilationslucka vid fönstret men i samband med att jag byter fönstret mot ett i PVC plast och med isolerglas (det gamla av trä och med vanligt dubbelglas har pga för mycket fukt i luften och vattenutfällning pga kall glasyta börjat bli lite murket) tänkte jag idealt samtidigt ha bytt till en lösning med en automatiskt styrd ventilationslucka som öppnas när fläkten går för att se till att det verkligen blir bra cirkulation (även om man stängt dörren till toaletten - vilket med min konstruktion är det önskade beteendet då det leder till att den evakuerade luften verkligen kommer från toaletten).
 
När man bygger ventilation i ett badrum vill man bara ha frånluften där inne. Den andra luften ska komma under dörren ifrån de andra rummen och sugas in där via ventiler. Du ska skapa ett undertryck i ditt badrum för att få bästa effekt. Att öppna ett spjäll där inne med ren friskluft in tror jag kommer fungera dåligt.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
I mitt fall är badrummet avlångt med självdragsventilerna (2 st separata) och dörren i ena änden och toalett, badkar och fönster med öppningsbar ventilationslucka i den andra.

Dessa ventiler (finns en i nästan varje rum) är de enda vägarna för friskluft in till huset så det känns sontant inte bra att ta bort en av dem. Fonns det inte risk att det också bara blir cirkulation borta vid dörren och fukt/lukt stannar i andra ändan av rummet med ditt förslag ellet att de5 till och med blir "bakdrag" i den ena utluftsjanalen?
 
aha ok, inget optimalt ställe för fläkten då. I ditt fall vore det säkert inte fel med en ventil där borta som släpper in luft. men tänk på att regniga fuktiga dagar drar du in lika mycket fukt som du vill ha ut.
De badrum jag har varit med och installerat fläktar i har aldrig haft mer än en ventil ut och ingen som kan släppa in någon luft.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Det här med ventilation är inte enkelt tycker jag. Många saker att tänka på så tack för alla synpunkter.

Här är förresten en länk till den Z-wave styrda lucka jag hittade...
 
Redigerat:
ah, den var cool. dock lite trist att se i ett badrum kanske. men i andra syften. tänker mig ett skafferi där man kan styra tempen med att öppna och stänga.
 
Jo presis. För badrum hade jag önskat finna någon typ av elmanövrerad lucka som jag kan bygga in och styra med någon zwave pryl.... men jag vet inte ens vad man skall googla på :(
 
Vad har du för box?
 
Jag kör Vera Lite och är helnöjd med den så här långt. Har just börjat automatisera och tar det lite ett rum i taget vartefter jag renoverar.
 
Bygga en själv med mysensors.org, en servo motor och lite annan grejs? Smidigt att också kunna mäta temperatur, luftfuktighet och styra med dessa parametrar....kanske finns en sensor för "skitlukt" :)
 
I samband med ditt projekt med fönsterbyte skulle jag se över ventilationen totalt då det kommer medföra en ganska stor förändring för huset och det kommer att bli mycket tätare så att du inte får problem med dåligt luft och fukt.

Att ha en tillluftsventil i ett rum som normalt endast ska ha frånluft känns långt ifrån optimalt, svärföräldrarna hade det i sitt badrum. Fick dock bygga igen den och sätta ventil i dörren så att luften togs via andra rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.