Är det någon här som har monterat en macro duschvägg o gjort enligt anvisningen, som jag förstår det ska man ha silikon där vägglisten o väggen möts inne i duschen. Hur ser det ut efter ett tag, men det är kanske säkrast göra så? Det är matta på väggen o är det någon som har kvar monteringsanv. så är det punkt 10 jag funderar på.
 
Det framgår inte vilken typ av Macro du har, jag ska montera en Macro Nischvägg i helgen och har monteringsanvisningen här.
Men tror inte att det är samma typ av vägg vi har, jag har ingen punkt 10 i anvisningen.
Har du provat på deras hemsida www.macro.se.
Eller direkt till deras montringsanvisningar http://www.macro.se/?menu=1301.

Lycka till !
 
Redigerat:
Det är modell Skagen rund, som jag förstår det ska man ha silikon men tänkte höra hur andra gjort?
 
Ok, då förstår jag.
Kan säga att jag har för avsikt att använda silicon.
Det står i den här monteringsanvisningen att den ska sättas med silicon, men att man också kan fästa den med 2 skruvar i överkant. Nu har vi en rak nischvägg som ska in mellan raka väggar, så det kanske är annorlunda.
 
Hej igen !

Så här blev det för mig. :)
 
  • Silikon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är här jag undrar om man ska använda silikon, hur gör andra?
 
  • duschvägg 004pil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen mer som satt upp en duschvägg! ;)
 
ptlf skrev:
Det är här jag undrar om man ska använda silikon, hur gör andra?
Hej igen.

Som det ser ut på din bild så är det samma ställe som på min bild...
Mjukfog och dra ut det jämnt. Jag använde en liten gummigrej, vet inte vad den kallas, men den är gjord för ändamålet.
 
Är det bara jag o Caspar som som har funderingar om det här, eller det är ju bara jag han har ju redan säkert hunnit duscha men jag ska upp med blandaren till veckan så nu vill jag veta hur ALLA andra gjort! ;) Caspar, använde du vanligt våtrumssilikon? Är lite orolig att silikonet blir fult med åren å kanske släpper t.o.m när det är matta på väggen?
 
Jag har satt silikon, antar att man inte vill ha in vatten mellan listen. Man borrar ju igenom tätskicket där.
Jag har kakel, har haft min i 1 år, inte fult ännu. blir det fult får man väl bara skarapa bort och göra om
 
Jag har satt med enbart silicon då jag satt mot glasblock. Är väl 8-9 år sedan och den står fortfarande på plats och ser bra ut.
 
Då blir det nog silikon då, transparent eller ljusgrå färg på silikonet blev ju förstås frågan då av en annan i huset...:mad:
 
ptlf skrev:
Är det bara jag o Caspar som som har funderingar om det här, eller det är ju bara jag han har ju redan säkert hunnit duscha men jag ska upp med blandaren till veckan så nu vill jag veta hur ALLA andra gjort! ;) Caspar, använde du vanligt våtrumssilikon? Är lite orolig att silikonet blir fult med åren å kanske släpper t.o.m när det är matta på väggen?
Jag använde vit våtrumssilikon till att limma både duschväggen och toalettstolen. Sitter fast riktigt bra.
Det är för tidigt för mig att veta hur det kommer se ut efter ett tag, men tror inte du behöver vara orolig.
Och ja, har hunnit duscha bakom den nya väggen... :D

Lycka till !
 
Jag såg ingen mer punkt än till sju och inget om Silicon mer än i skruvhålen. Men det är kanske bra att ha dit en sträng ändå?
http://macro.se/wp-content/uploads/2014/04/8331-Monteringsanvisning-Macro-Skagen-U-201404.pdf

Sedan så funderar jag på om man ska slipa till monteringsskenan så att den blir rundad i övergången mellan vägg och golv samt lite lutning efter golvet. Så att passbitarna hålls på plats. Om jag fattat rätt enligt bilderna i monteringsanvisningen ska den ställas mot golvet. Men det är väl inte bra att få en skarp kant mot mattan.

20141227_171947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.