Bygger en tillbyggnad till befintliga vardagsrummet. Tillbyggnaden är på 21 kvm och har pulpettak (snedtak).
Innertakshöjd är 2,6 i ena ändan av rummet och 3,3 m i andra ändan.
Skall användas som matrum och vardagsrum.

Jag har planerat att sätta 12 downlights som allmännbelysning. (Dessutom skall jag ha 2-3 nedhängande taklampor över matbord och en liten soffgrupp.)
Är det lagom antal downlights?
Hur ljustarka bör de vara?
Lämplig Spridningsvinkel?
De behöver vara riktbara pga pulpettaket + att jag tycker det kan vara bra att kunna välja att rikta en downlight mot en vägg om det passar.

Jag har kikat på Xerolight Modern Comfort Round 9W
Effekt 9W
Håltagning Ø 80 mm
Dimbar Ja
Anslutning Snabbkoppling JST-SM
Armaturlumen 630 lm
Spridningsvinkel 40°
Färgtemperatur 2700K / 3000K
Tiltbar 25
http://elbutik.se/product.html/xerolight-comfort-round-downlight-9w-led-ip44?category_id=15227

Den har ju en ganska indragen ljuskälla som jag föreställer mig är bra för att minska bländningsrisken.

Tittat på denna också som är bra då den även är roterbar, men den är dyr.
http://elbutik.se/product.html/junistar-exclusive-matt-vit-10w-led-2700k?category_id=15227

Denna också intressant, har spridningsvinkel 55 grader.
http://elbutik.se/product.html/xerolight-trim-7--led-downlight-5w?category_id=15227

Tror ni någon av dessa kan bli bra? Jag är tacksam för alla tips & råd. :)
 
Spontant låter det mycket i ett vardagsrum. Vi har 12 st 5W LED-lampor i ett skensystem i ett vardagsrum på 30 kvm. Då täcker de inte in hela rummet utan där vi behöver mer ljus. De är i princip aldrig fullt uppdimmade. Dessutom har vi ett rätt stort antal andra ljuskällor i rummet för att skapa stämning.

Våra 5W LED har 45 graders vinkel och jag upplever det som lite mindre än 36 graders halogen. Halogenlampor ger ett ganska brett strålfält eftersom man får direktljus från glödtråden utanför reflektorn. Jag upplever att LED-downlights bländar mindre eftersom ljuskällan är mer indragen i reflektorn. Jag tror du kan gå upp till 55 grader utan problem.
 
  • Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Jag har inte använt Xerolights led spottar men Junistar är en riktigt bra spott. Lite dyra men jag tycker dem är värda det. Jag kommer använda de i badrummet när de ska renoveras
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det är mycket ljus, men kan man någonsin få för många lumen? Det är ju bara att dimma ner om det blir för ljust.
 
Ja, det låter som att det är lite många kanske. Och i ett snedtak är SG Junistar Exclusive den bästa spotten. Den första är helt uträknad, den skulle bara ge en sne ljusbild.

I stället för att fylla taket med spottar går det att låta dom följa rummets kanter i stället och med ganska bra avstånd mellan dom (om ni kör 10W:arn). 150-180 cm ungefär. Sedan komplettera med spottar i fönstersmygar och lamputtag med hängande lampor över soffbord, matbord och kanske vid någon läsfotölj eller dyl.

//Patrik
 
Redigerat:
Vi fick klart taket i vardagsrummet i vår stuga för några månader sedan... Rummet är ca 30m2 och vi körde på 10st av dessa 8W Hide a Lite spottar:

http://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-comfort-g2?category_id=847

Kan definitivt säga att mer hade INTE behövts. Blir tom nästan för mycket ljus när man dimmar till max...
Vi körde på 2 separata dimmers så att de fyra hörnen kan tändas/släckas separat och de sex spottarna i mitten av taket separat. Det är jag nöjd med...

spottar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spottar2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, det låter som att det är lite många kanske. Och i ett snedtak är SG Junistar Exclusive den bästa spotten. Den första är helt uträknad, den skulle bara ge en sne ljusbild.

I stället för att fylla taket med spottar går det att låta dom följa rummets kanter i stället och med ganska bra avstånd mellan dom (om ni kör 10W:arn). 150-180 cm ungefär. Sedan komplettera med spottar i fönstersmygar och lamputtag med hängande lampor över soffbord, matbord och kanske vid någon läsfotölj eller dyl.

//Patrik
Tack för svar. :)
Varför menar du att den första ( Xerolight Comfort Round Downlight 9W ) ger sned ljusbild och på vilket sätt? För att den är indragen? Den är vippbar 25 grader och har 40 grader spridningsvinkel.

Pottorna är redan satta + gipsat så försent att ändra placering. Satta i 3 rader med 4 i varje rad.
Förberett även för 2 taklampor som kan hänga ned över tex matbord/soffgrupp.

Varje ger 630 lumen så det blir 12x630=7600 lumen; mycket men går ju att dimma förstås.

Se fotona som visar taket. Rummet består egentligen av det gamla vardagsrummet med lågt tak och sen tillbyggnaden med snedtak där det skall vara takspottar.
DSCN2078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN2077.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN2076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som gör SG Junistar Exclusive så bra i ryggåstak är att den går att vinkla ut så att man får en rak ljudbild rakt ner fast än armaturen sitter snett.

//Patrik
 
Aha, såg inte att den var vinklingsbar.

Taket hade inte alls så mycket lutning som jag föreställde mig så vanlig vinklingsbar spott funkar, men 3 rader med spottar ser väldigt mycket ut så 9w är nog för mycket. Bättre köra på 5-6W.

//Patrik
 
  • Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.