Hej.

Ny här i forumet. Skulle vilja kolla om någon är hajj på IVT 490. Flyttade in i detta hus för ca 6 månader sedan. Huset är 146 kvm på 2 plan, byggt 2006. Vi har elradiatorer på övervåningen, luftvärmepump, vattenburen golvvärme på nedervåningen och en braskamin.

Elradiatorerna på övervåningen är avstängda då vi ansåg dem överflödiga. Det är öppet upp till övervåningen så varmluften har fri passage uppåt.

I dag är första dagen vi bor i huset med en utetemp på -10 grader. På undervåningen hade vi 17,6 grader och IVT pumpen var inställd på 20 grader med en värme kurva på 5 och 0 på tillskott.

I och med att vi både har värmepump och golvvärme som båda är inställda på 20 grader så känns 17.6 onekligen aning kallt så jag undrar om någon har tips på vad jag kan reglera för att få upp tempen?

Med vänlig hälsning,
Krille
 
Redigerat:
Mikael_L
Om pumpen visar att den vill skicka ut 20° i framledningstemp men det bara blir 17,6° och det är -10° och samtidigt inget eltillskott så låter det som att du helt enkelt har slut värme kvar i pumpen, den klarar sig inte utan eltillskott ner till den tempen.
Men då lär du ha kallt tappvarmvatten också, såtillvida ni inte har separat VVB.
 
Glovvärmen är inte dimensionerad att värma övervåningen. Antingen måste ni blåsa på max på IVTn med hög kurva , eltillskott och stora flöden för att värma även övervåningen, men det är inte tanken: Sätt på elementen på övervåningen i stället, det är -10 ute.

///Abbe
 
Hej och tack för era svar. Strax efter det att jag skrev min kommentar så gjorde jag lite justeringar. Nu ser det ut på följande sätt.

Kurva 3
Finjustering +1

Värmepump (Entre) satt till 20 grader.

Dessa siffror kan jag inget om. Så någon som kan får gärna säga till om något verkar fel.

Framledn. +33 (34,4)
Ute GT2 -12,1
Tappvarmv. GT3:1 +48,6
Varmvatten GT3:2 +51.1
Värmevatten GT3:3 +50.2
Rum GT5 +21.6
Kompressor GT6 +78.0

Utmäta tempraturer.
Temp kök bottenv. 20.0
Temp hall bottenv. 20.4
Temp vardagsrum. 20.7
Temp toalett bottenv. 20.9
Temp allrum överv. 21.1
Sovrum 1 överv. 21.3
Sovrum 2 överv. 20.1 (radiator på, stängd dörr)
Sovrum 3 överv. 21

Ska bli intressant och se hur tempen är imorgon på morgonen.

Med vänlig hälsning,
Christian
 
Som jag skrev innan så har vi ett stor "hål" (balkong) mellan våningarna så varmluften stiger väldigt lätt. Vi hade runt 20 grader på övervåningen och 17.6 på bottenplan.

Men som sagt kanske det är normalt vid så låga utetemperaturer.

Med vänlig hälsning,
Christian
 
Mikael_L
Om du bara vrider ratten ett steg medurs när displayen är i normalläge, vad ser du då?
Hur mycket eltillskott går det?
 
Så din fråga är varför det är kallt i huset när du slagit av all värme på övervåningen och det är -12 grader ute?

Du har ju slagit av all värme på övervåningen! :wow:
 
Hej Nyfniken.

Tror inte du läst allt. Men tar det igen. Elradiatorerna är på övervåningen avstängda förutom i barnrummet då dörren ofta är stängd. Vi hade 19-20 grader i morse på övervåningen, 17.6 på undervårningen. All värmekälla är på undervåningen, dvs värmegolv och luftvärmepump.Nu är dock temperaturen jämn i hela huset om du ser till mitt andra inlägg.

Så innan du yttrar dig så kan du ju försöka läsa allt och sedan komma med lite mer hjälp.?

Anser du att värmen på bottenvåningen skulle bli bättre av att slå på mer värme på övervåningen och i så fall varför?

Tack

Med vänlig hälsning,
Christian
 
Christian Lejon skrev:
Anser du att värmen på bottenvåningen skulle bli bättre av att slå på mer värme på övervåningen och i så fall varför?
Självklart.

Värme stiger uppåt.

Det som händer när den varma luften stiger är att den kalla luften "rinner ner". Är den luften redan varm så kommer det bli varmare nere. En alternativ lösning är att ni bygger igen öppningen mellan våningsplanen.

Du slog av hälften av värmen. Det blev kallt. Googla Ockhams rakkniv.

Du behöver inte tro mig. Det är väl bara att pröva.
 
Nyfniken skrev:
Självklart.

Värme stiger uppåt.

Det som händer när den varma luften stiger är att den kalla luften "rinner ner". Är den luften redan varm så kommer det bli varmare nere. En alternativ lösning är att ni bygger igen öppningen mellan våningsplanen.

Du slog av hälften av värmen. Det blev kallt. Googla Ockhams rakkniv.

Du behöver inte tro mig. Det är väl bara att pröva.
Jag tror dig men jag fick ingen förklaring först. Som sagt så vände jag mig hit för att få hjälp. så skall testa det :) Har bott i lägenhet innan så är som sagt inte helt insatt i hur allt funkar ännu.

Tack

Med vänlig hälsning,
Christian.
 
Välkommen!

Om du kommer direkt från lägenhet så är ett hett tips att inte skruva för mycket efter eget huvud. Man ska inte laga något som inte är trasigt. Om man skruvar, och det blir dåligt, så är set bara att skruva tillbaka.

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.