Vi har ett gäng köksknivar som blivit rätt slöa med åren. (Trots oregelbunden behandling med dyrt bryne.)

Att lämna in lyxknivar på slipning kostar ju ett par hundra per kniv. Är det rent bondfångeri, eller är det en avancerad och tidskrävande process att slipa t.ex. Global- och Victorinox-knivar?

På Ica-butiken på landet slipar de knivar för 20 kr per kniv. Vågar man sig på sådant?
 
20kr kan väl vara värt att prova.... Man måste väl inte ta alla på en gång heller.

På youtube finns det otaliga instruktionsvideor om man vill göra det själv.

/ATW
 
Frågan är om knivbrev slipar med rätt vinklar!

Såg någon hemsida för inte längesedan där dom sålde anhåll och brynen för rimliga pengar, fasiken bättre än att posta knivar land och rike runt för att bli slipad av någon med världens mest monotona arvete
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
Spyderco Triangle Sharpmaker

Där har ni det bästa slipningsverktyget någonsin!
 
Sliperi Eggen ( www.eggen.se ) är dom som slipar åt knivbrev (och cervera mfl).
Eggen har mycket gott rykte här i Sthlm men självklart slipar dom inte exakta vinklar.
 
Vi har använt eggen.se när jag lyckades slå en flisa ut en global.
Den blev lite lägre men fortfarande fungerar den.
Trodde den inte skulle gå att rädda men det gjorde det. Och det dyra var frakten t o r.

Men när det ska slipas så skulle jag nog chansat på butiken på landet, eller gjort det själv
 
Tormek? Bra anledning till att köpa kul maskin
 
Det blev knivbrev, mycket pga enkelhetens skull. Skickade knivarna i måndags och fick tillbaka dom igår.

Har inte hunnit använda dem ännu, men knivarna är helt klart vassare än tidigare. (Dock inte lika vassa som jag har för mig att de var som nya. Om man kan raka armhår enkelt är mitt lilla snabbtest.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.