Har just köpt en tomt där jag vill bygga ett 1,5-plans hus med en taklutning på 34 grader, detaljplanen som är relativt ny medger endast taklutning på 30grader som max. Om jag räknat rätt blir det en avvikelse på ca: 12-13%.
Är det någon idé att ansöka om detta och hur ska jag i så fall motivera. Tomten jag köpt är 1 av 4st obebyggda tomter i ett gammalt sommarstugeområde men väldigt nära skola, buss, affär osv. I övrigt tillåter detaljplanen att man får bygga Max 200kvm och 5m byggnadshöjd.
Vill få plats med både hus och garage på tomten. Eftersom tomten ligger lite lågt i en lättare sluttning / norrläge så skulle det kännas bra att få till en liten övervåning också, därför faller alternativet enplanshus. Tacksam för tips och råd:)
 
R
Även om kommunen skulle bevilja lov, så är de enligt PBL skyldiga att göra ett s.k. grannehörande vid avvikelse från detaljplan, 9 kap.25 §: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.HTM
Det innebär att du riskerar att hamna i en överklagandeprocess som kan ta mycket lång tid.
 
Tack för svaret.
Känns ju löjligt att det ska behöva bli en sån stor sak när det är sådan "liten" avvikelse. Får kanske tänka om med nåt annat hus i alla fall om vi ska kunna påbörja byggandet inom rimlig tid.
 
O
Problemet är om alla skulle vilja göra bara en liten avvikelse så brister det hela.
Själv tycker jag faktiskt att man inte ska tillåta någon avvikelse alls från detaljplanen. oavsett om den är liten eller ej.

Förvisso måste jag erkänna att jag har en vän där kommunen godkände en liten avvikelse...
Garaget blev lite felplacerat med någon meter eller så och kommunen godkände detta... Så lite dubbelmoral besitter jag allt...:)
Men då kan man utveckla och inveckla sin dubbelmoral ännu mer så måste jag erkänna att en avvikelse redan i planeringsstadiet kanske är lite annorlunda.... Men jag sa att det var min dubbelmoral som spökade :)
 
O
Jag hittade nu i de nya lagar som börjar gälla under nästa år så stod det något om enklare för kommunen att godkänna avsteg från detaljplanen. Vad det innebär i praktiken har jag ingen aning om och orkar inte ta reda på... Jag skrev bara det jag läste... eller tror att jag läste ;)
Kolla själv i denna pdf... (sid 33)
http://www.regeringen.se/content/1/c6/25/21/02/9f578b95.pdf
 
5 m byggnadshöjd...
Funkar det med 1.5-plan?
 
Byggnadshöjd är inte husets höjd upp till taknock!

Byggnadshöjd är höjden från mark längs långsidans vägg till där denna linje skär ovankant tak.
Se detta inlägg av den eminente ( :) ) Mikael_L för en bra beskrivning:
http://www.byggahus.se/forum/bygglo...hojden-pa-garaget.html?perpage=15#post1763713

Så fem meters byggnadshöjd räcker till en rejäl 1,5 plansvilla utan problem.
30° eller 34° takvinkel kan inte spela någon avgörande roll i sammanhanget.

Som exempel kan jag nämna att "min" detaljplan tillåter endast 3,5 m byggnadshöjd.
Men här vimlar det av 1,5 planshus. Och jag skulle kunna inreda en övervåning om 70 kvm om jag ville.

Nu kanske det inte var byggnadshöjd som avsågs i TS fall, utan totalhöjd.
Då blir det ju en annan femma.
 
Tack KoW!
Kommer svagt ihåg det eminenta inlägget, dock inte kontentan... Nu har jag fått det repeterat. Några ggr till så kanske det börjar sitta...

Då byter jag frågeställning:
34 el 30 graders taklutning, gör det så stor skillnad verkligen? (Estetiskt och/eller praktiskt)
 
Oldboy skrev:
Tack KoW!
...

Då byter jag frågeställning:
34 el 30 graders taklutning, gör det så stor skillnad verkligen? (Estetiskt och/eller praktiskt)
Väl bekomme :)

Och utifrån sett kommer nog ingen att reagera för den lilla skillnaden i taklutning.
Inne blir det en liten, men oväsentlig skillnad i hur snedtaken går.

En liten historia:
Där jag bor stipulerar detaljplanen att taklutningen skall vara 38° - 45°.
(Jag har 38°, tycker att det ser lagom ut)
Så köpte ett par en av tomterna och beställde ett enplans "Första Villan".
Men de fick ju inte bygga med 27° taklutning, så takkonstruktionen måste göras special.
Så huset smälldes upp med samma saxtakstolar men med 38° takvinkel.
Vilket innebär att de fick en vindsvåning som inte ens går att använda som förråd,
p.g.a. alla snedsträvor i takstolarna.
Paret separerade innan huset var klart för inflyttning.
Egentligen en stor tragedi :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.