Hej

Jag var uppe på vinden idag och såg att det var lite rimfrost på innersidan av yttertaket. Det är inte något mögel eller så tidigare. Det jag gjort i sommar är att installerat ett FTX på vinden, det var tidigare i bostaden. Jag har också installerat en trapp-lucka upp till vinden, gjort av en fackman. Jag har också lagt ut 50 mm extra isolering, papp beklädd ovanpå papp-beklädd.

Hur allvarligt är detta med lite rimfrost på innersidan? Skall jag vara orolig eller kommer detta att torka vid varm väderlek?
 
Du kanske har övertryck i kåken. Läckage av fukt som blir till rimfrost på insidan av det kalla innertaket. Har själv haft/ har samma problem. Gammal kåk med dålig ångspärr.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Det är ju dock utomhusklimat i en modern takkonstruktion och rimfrost kan ju vara en del av ett normalt utomhusklimat, har sett det i mitt nybyggda hus med, försvann med omgående när temperaturen ökade.

Eftersom det inte verkade finnas en lucka upp tidigare så kan det ju vara svårt att veta om detta är nått som varit hela tiden eller något nytt pga ombyggnad.
 
Hej Pumba! Tack för ditt svar. Det kan vara som du skriver. Och det kan ha varit så sedan huset var byggt. @mattias_Jo1 har justerat FTX så det skall vara undertryck.

Håller tummarna att det inte är någon fara....
 
morrekuling skrev:
...
Håller tummarna att det inte är någon fara....
Någon fara är det absolut inte så länge det är så kallt så det bildas rimfrost.
Titta på detta diagram:
http://www.byggahus.se/forum/grund-...ypgrund-vintertid.html?perpage=15#post1861359

Men det är vad som händer sedan när det blir varmare som är kritiskt.
Ventileras fukten bort, eller blir den kvar, och leder till mögel på träkonstruktionen?
Jag hade nog satt upp en (fjärravläst) kombinerad luftfuktighetsmätare och termometer på vinden och läst av RH% värdet då och då.
Kanske ventilationen bör ökas eller minskas för att hålla värdena inom säkra gränser.
Nästa steg är väl att installera avfuktare, trygghetsvakt eller liknande.

Men, som sagt, så länge det är så här kallt, under fryspunkten, händer inget dramatiskt.

Det är lite som en takläggare sa en gång:
Lägga tak och spika taksvall gör man bäst på vintern.
Kommer det lite snö är det bara att sopa bort innan man rullar ut pappen.
Det är värre på sommaren, då allt sugs upp av träet.
 
Åh tack du gjorde min dag KnockOnWood!!
 
Jag menar alltså något liknande detta instrument
http://www.clasohlson.com/se/Hygrometer-termometer/36-4742
8964055138334.jpg

Jag har något liknande själv, med en givare ute under takskägget på norrsidan och en uppe på vinden, samt "centralinstrumentet" inne i hallen.
Även om det inte är världens bästa precisionsinstrument ger det en indikation om läget.
 
rimfrost blir ju till vatten som sugs in i träet. Värst är det när det fryser till på natten och tinnar upp på dagen och fukten akumuleras droppe efter droppe. På sommaren torkar vinden ut , på vintern tinnar det knappast ut med under alla dom kalla och fuktiga perioder finns det risk för mögel.

Det behöver verkligen inte vara fuktig inneluft som trycker upp på vind. Det räcker att det kommer luft utifrån och fryser till/kondenserar på en kall träyta när ventilation av kallvind är för intensiv.
Fukthaltmätare? Är det rimfrost på vindens kalla ytor så ser man svaret utan mätning :)
man kan mäta fukthalten men det ger ingen direkt svar på vad som är fel.
gaia
 
Hej. Köpte Oregons mätare på Claes Ohlsson. Den har fyra mätpunkter, tre externa. Just nu är det -4 och 25% fukt på vinden. Känns ok. Tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.