Hej
Eldade i öppna spisen ( med kassett). För andra gången. Första gången gick det u.a. Men nu blev det lurigt. Efter ca en halvtimme luktade det rök från källaren. I skorstensstocken mynnar också köksfläkten.(Egen kanal?) Och den hade familjemedlem slagit på. Men draget var bra och allt såg ok ut . Men sedan kom röken från källaren. Där finns det ett allrum med ventilöppning i skorstensstocken tror jag. Där var det minst sagt rök. och min enda förklaring är att röken tagit en annan väg. Ute var det ca 3 minusgrader.
När jag upptäckte röken brann det bra i spisen med bra drag. Eftersom det drog bra från början hade jag inte gläntat på ett fönster.
Kan det vara så att det ändå fanns en kalluftspropp att tag och att den röken trycktes neråt kanske med köksfläkten som tryckte på. Men att sedan när draget blev bra gick uppåt igen. Minus det som samlats i källaren under upptändningen. Eller att röken under upptändningen vände direkt när den lämnat skorstenen och trycktes ner i ventilationskanalen. Någon som har en bra teori eller är det läge för att kalla på sotaren för normalt sett borde det ha rykt in direkt från spisen.
 
En liten, snabb fåtöljdiagnos:

Draget i din eldstad är bra. Det brinner fint och ni har en riktig önskebrasa.
Samtidigt skapar elden ett underskott av luft i huset, som måste fyllas på någonstans ifrån.
Köksfläkten var igång, och ökade behovet av lufttillskott.

Var skall luften tas ifrån? Alla fönster har ju nya tätningslister, inga ventiler är öppna.
Jo, just det, det går en ventilationskanal från gillestugan i källaren upp i skorstenen.
Den kan ju användas andra vägen också, att ta in luft för att ersätta det som
mysbrasan och köksfläkten drog ut.

Och tillsammans med luften där uppifrån skorstenskronan kom det med en hel del rök från brasan,
vars skorstensrör mynnade alldeles bredvid. (Det var nordostliga vindar i går kväll)

Enkelt, min käre Dr Watson :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
banjoatte skrev:
Eller att röken under upptändningen vände direkt när den lämnat skorstenen och trycktes ner i ventilationskanalen. Någon som har en bra teori eller är det läge för att kalla på sotaren för normalt sett borde det ha rykt in direkt från spisen.
Inte bara under tändningen utan hela tiden det brann/brinner.
Detta blir resultatet när man tätar ett hus med självdragssystem.
Ett sätt att komma runt problemet är att förlänga rökkanalen så att den mynnar minst 0,5 m över resterande frånluftskanaler i skorstenen. Det åtgärdar bara symtomet.

Bättre är att se till att det finns tillräckligt med friskluftsintag i vistellserummen (sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor)

Fundera även på om ni ska byta självdragssystemet till ett FTXsystem. (Främst om ni känner att det är dålig luft i något av rummen i huset)
 
Det är många m3 luft som behövs när kaminen är i gång och när också köksfläkt drar UT luft så blir det ju undertryck i huset. Då går röken ut genom kaminens pipa och in igen genom andra pipan kanalen som mynnar i källaren.

Stänger/tätar du ventilöppning i källaren så får du rök in genom kaminen och då märker du direkt att du måste öppna fönster som du brukar :)
Ingen sotare behövs ....
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.