Jag bor på radhus och systemet är reglerat så att värmen skall ligga på 20 grader inomhus.

Jag har mycket kondens i alla rummen i huset och speciellt i badrummet i övervåningen där vi har en plastkupa på taket som går att öppna.

Det spelar ingen roll om den står öppen för att ventilera, ändå så blir det mycket kondens vilket har lett till att träkonstruktionen runt kupan har börjat få fuktskador.. Även gipset vid sidan om håller på att rasa (det vet jag däremot inte om det kan va pga fukt).

Har ni något tips eller någon lösning för att jag skall slippa kondens i badrummet? Som sagt så är det inte så varmt i badrummet, inte mer än +22 C..


20141226_111046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på plastkupan i badrummet.
 
Sätt in en fuktstyrd fläkt t ex PAX.

Ju varmare temperatur du har i badrummet, desto mindre risk för kondens. Låter på dig som att du tror att det är tvärtom.
 
"Jag har mycket kondens i alla rummen i huset..."

Ventilationen är för dålig (i hela huset). Det är därför du har kondens.
En fuktstyrd fläkt i badrummet är nog en bra början, tillsammans med gläntade tilluftsventiler.
Det ska normalt inte vara någon kondens alls, annat än i just badrummet upp till någon halvtimme efter dusch.

Gips i upplösningstillstånd är också pga fukt.
 
Tack för svar! Men jag undrar om/varför det inte räcker med att jag öppnar upp kupan.. Speciellt nu på vintern är det inte speciellt kul då det blir kallt i rummet men det är något jag känner att jag måste..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.