Jag skall putslaga innerväggar som är kalkputsade 1930 med vass kycklingnät mm. Min fråga är, måste det vara en viss temperatur för putsen, eller går det bra med minusgrader med (huset är ouppvärmt under renoveringen)? Det vore en trevlig sysselsättning under helgerna...
 
Du får inte gå under 5 grader när du använder kalkputs. Om du får iskristaller i putsen under härdningen så tappar putsen all sin hållfasthet.
Sen ska du ha en jämn temperatur som är 10-15 grader eller högre men inte över 30 grader under härdningstiden för att få processen att starta och fortgå till full hållfasthet uppnåtts.
Så att putsa i minusgrader fungerar tyvärr inte.
 
Tack för det! jahaja, då är det bara att vänta till April då.
Om det inte finns någon annan puts man kan använda - såg nyligen i ganska bistert klimat en storskalig fasadrenovering i stadsmiljö, men kanske var det mer fråga om ommålning där...
 
M
Det går ju tälta in huset och värma, men det är dyrt och väldigt onödigt när man kan vänta till våren.

Jag minns för ett tiotal år sedan när jag var anställd i en firma och det var frysgrader på nätterna så hade vi ett putsprojekt med C-bruk på en lecamur. Vi protesterade mot att putsa men chefen röt till och sade åt oss att åka dit och puta upp väggen ändå. Extra intressant eftersom det varit hällregn dagen innan och lecablocken var mättade med vatten som frusit. Visst, vi åkte dit och putsade vetandes att det skulle gå åt h-e. Bruket frös så det gick att skura, men senare på dagen, när solen varit framme och blocken börjat tina och släppa från sig vatten så ramlade all puts ner. Så blir det när chefen inte lyssnar på sina anställda... :D
 
Hmm, möjligen skulle jag i detta fall kunna ta rum för rum och värma med oljeelement, men det beror på hur vintern blir...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.