I ett sovrum på övre plan har jag en apparatdosa där teleledningen kommer in uppifrån och sedan går vidare till hallen via vp-rör. Åtminstone trodde jag det tills igår.
I vårt område har vi luftburna teleledningar och min tanke var att den går in på krypvinden och sedan ner i ett vp-rör till dosan i sovrummet. Men det kommer ner 2+2 ledningar uppifrån. Inkommande är väl aldrig fler än 2 ledningar?
Antar därmed att det måste finnas ytterligare en dosa någonstans dit inkommande kommer. Hur skall man kunna lista ut var den finns, nån som har ett bra förlag?
 
Min inkommande (mark) har många par så det är inget konstigt med flera par för framtida nummer t.ex. fax m.m.
 
Hur kraftig är de trådarna som kommer ner i röret? Det är inte helt omöjligt att det ligger en skarv någonstans på krypvinden om de som kommer ner är av samma klena (0.5mm diameter) variant som i den vita som brukar spikas på lister. Är de lite grövre (0.6mm diameter) med grå mantel så gissar jag att det är samma kabel hela vägen in från stolpen som är iträdd i rööret på vinden.
 
Det är lite kraftigare ledningar typ delbar tvåledare. Men det är det även draget vidare i vp-rör till hall. Det verkar ju som om det helt enkelt är nån gammal innaktiv inkommande ledning som ligger med.
 
T
Det finns 3 sorters luftledningar från gamla Telia.
1: EVS = 1 par självbärande ledning, grå mantel till färgen med 0,7mm area.
2: EVL = 2 par med bärlina, grå eller svart mantel med 0,5mm area. Färgkoden är blå-vit för 1:a paret och violett-grön för 2:a paret, alltså kan 2 nummer kopplas in på dessa. Förmodligen har du en "sockerbits-skarv" på vinden.

Den 3:e sorten är 10 par, kopplas uteslutande mellan stolpar och är grov som en 32A 3-fas ledning, den lär du inte ha kopplad till ditt hus om det inte är minst 5 lägenheter i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.