Har en murad stor skorsten som står i gaveln på huset.

Har rivit öppna spisen och vill klä tegelmuren med skivmaterial, för att sedan koppla in en kamin.

Vad gäller?

Kaminröret måste ju gå igenom skivan in i murstocken - krav på skivan ur brandsynpunkt?

Jag har förstått att vanlig gips ej duger. Finns det någon skiva liknande gips som är godkänd för dra kaminröret igenom?
 
Minerit brukar användas men dyrt. Varför inte putsa med C-bruk så ser det mer naturligt ut?
 
finns ju skifferplattor som man kaklar fast. men mest om man vill göra om skorstenen till en snygg detalj.
 
Helt klart som det sägs i tråden. Putsa med vanligt C-bruk. Snikvariant är att använda ett sandspackel och sedan måla med strukturfärg. Ska du klä in med skivor så kommer pajasen som ska göra kontroll jubla så illögonen lyser, för då kan han ålägga att riva bort skivorna.
 
  • Gilla
jussi_76 och 1 till
  • Laddar…
kulle
Ta en dialog med din sotare om alternativen du fått.
Jag tycker också att vanligt putsbruk är att föredra
 
20141216_230516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för era svar. :)

Kan inte bestäma mig för om ha klassisk kamin eller bygga in en insats.

Jag missade att berätta att till höger om skorstenen går en oisolerad mur (2 stenar tjock) som jag planerat att sätta en tunn (ca 7 cm) isolerande innervägg på som skall täcka även skorstenen, se bifogat foto, så det blir en enhetlig innervägg tillsammans med övriga väggar.

Som ni ser på fotot så har den tunna isolerande väggen påbörjats.
Där är 3 rökgångar i skorstenen och man ser mitten och höger-rökgången. Lite märkligt är att höger-rökgången ligger lite förskjuten "innanför" mittenrökgången.

Lite till höger om "högraste" rökgången övergår skorstenen till en oisolerad tegelmur. Det är denna tegelmur som behöver isoleras.

Kan ett alterantiv vara att mura upp med någon slags isolerande stenmaterial mot tegelmuren och skorstenen?

@jannez69 : Hmm, du har nog rätt att den risken finns.

Paratde med sotaren idag som sa att gips inte är brännbart och därför inga problem att sätta; dock nackdel att den blir spröd av att utsättas för hög värme lång tid.
Eldabutiken sa att gips är brandfarligt och att man därför måste ha minst 2 meter från kaminen till gips.
Suck!
 
Eldabutiken verkar vara ute och cyklar. Gips brinner inte, däremot är det inte godkänt där det finns högre krav på motstånd mot värme och eld, tex skorsstensschakt. Men skillnad på att något är direkt brandfarligt och olika motstånd mot eld.

Lite förvånad över sotarens svar. Trodde de ville kunna inspektera hela skorstenen och att man därför inte får bygga in den. Men om den nya väggen bara innebär en inbyggnad av en tegelvägg och inte gör det svårare att inspektera själva murstocken är det ju lugnt. För vår sotare var det ok att ansluta en vägg mot murstocken (vinkelrätt) men inte bygga in så att täcka en anings kan nog också vara ok.
 
Göran.W
Gips brinner inte men papperet på utsidan av skivan gör det så gipsskivor kan brinna.
Det finns eldfasta gipsskivor som inte har papper på utsidan.
 
Macarus skrev:
Lite förvånad över sotarens svar. Trodde de ville kunna inspektera hela skorstenen och att man därför inte får bygga in den. Men om den nya väggen bara innebär en inbyggnad av en tegelvägg och inte gör det svårare att inspektera själva murstocken är det ju lugnt. För vår sotare var det ok att ansluta en vägg mot murstocken (vinkelrätt) men inte bygga in så att täcka en anings kan nog också vara ok.
Nja, där vet jag faktiskt inte riktigt vad sotaren anser. Han tyckte det var svårt ta det på telefon utan ville komma och titta. Vore verkligen trist att behöva riva inklädnaden av skorstenen. :(
På ovanvåningen så var skorstenen inklädd i gips redan när vi flyttade in 2006 (huset byggt 1967), och sotaren som kom 2007 hade inga invändningar på det.
 
Alla inklädnader runt skorstenar år såklart en nackdel den gång det blir sotbrand. Inklädnaderna hindrar kylningen och beroende på vart i murstocken den aktuella rökkanalen befinner sig kan (förutom sotarens dagsform) lite olika bedömningar förekomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.