Hej,

Vi planerar fram och tillbaka att bygga nytt hus.
Skulle det vara realistiskt att bygga nytt hus 1,5 plan med ca 100kvm byggnadsyta och dubbelgarage på 70-80kvm för 2.300 000kr exkl tomt?

Golvvärme vill vi gärna ha, sen ingår anslutning till fjärrvärme i vår tomt.
Har inget emot att göra rätt mycket arbete själv.
Tex. att slå upp innerväggar, montera kök, måla osv.
 
Det låter inte helt orealistiskt.
Men det finns ju mycket elasticitet i kostnaden.
Dels med hänsyn till standardnivå, dels med hänsyn till mängden eget arbete.
 
Ska det vara nyckelfärdigt?
 
Nja skulle jag säga....det kommer nog krävas mer jobb än att sätta innerväggar, kök och måla...
Beror så klart även på matrl val och hur huset ska se ut.
Gissar att ett isolerat garage på 70-80m2 kostar minst 200.000:- i bara matrl.
 
Ja ni får nog göra betydligt mer än att slå upp några innerväggar..
Jag byggde mitt 1-planshus + dubbelgarage, ca 150 +55 kvadrat, det har totalt kostat 2,1 miljoner, då köpte vi huset stomrest, vi tog viss hjälp att göra panelen på utsidan för att snabbt få klart utsidan, sen har vi haft hjälp med el,vatten och plattsättningen i badrummet, jag fick ta vid när yttersta lagret isolering var klar, sen har jag satt all plast, gjort alla väggar invändigt, alla spånskivor och gips, spacklat och målat.

Jag skulle nog säga att 2,3 är nog realistiskt utan garaget...

Mitt 55kvadrat garage har kostat ungefär 110 000kr och då har jag köpt massa material på blocket, rea osv.
 
Menar du 2,3 milj för bara hus, exkl byggherreavgifter? Det är ju en stor kostnad i det hela också...
 
snowballtwo skrev:
Menar du 2,3 milj för bara hus, exkl byggherreavgifter? Det är ju en stor kostnad i det hela också...
Vad innebär byggherreavgifter för något?

Jag menar att man för 2,3 miljoner får huset ungefär så klart som TS vill ha det exklusive tomten och då är väl så klart alla kostnader inräknade där?
 
2,3 mkr är helt klart rimligt, fick erbjudande om nyckelfärdigt 1 1/2 plans ca160kvm för 2,3. Dock till kommer tomt,va, el och bredand samt hela trädgården.
Som tidigare sagt beror det på standard och eget arbete, är du händig och har möjlighet kan tjänstledigt spara mycket pengar.
 
Låter ganska realistiskt om du vänder dig till "mellanklass" av hustillverkarna. Men istället för att fråga här på forumet resulterande i en massa gissningar och spekulationer tycker jag att du ska vända dig till 3-4 tillverkare och få in offerter. Då får du en klar bild av vad du kan bygga för dina pengar.
 
Pumba skrev:
Vad innebär byggherreavgifter för något?

Jag menar att man för 2,3 miljoner får huset ungefär så klart som TS vill ha det exklusive tomten och då är väl så klart alla kostnader inräknade där?
Med byggherrekostnader menar jag räntor under byggtiden, byggel, lagfart, bygglov etc. För vår det uppgick det till ca 200000:-.
 
Vi byggde 1 3/4-hus nu i år. Stomrest. 186kvm, Bergvärme, FTX, Lågenergihus.
Vi gjorde allt själv utom grund, el och VS.
5 månader 8-12 timmar om dagen arbetade jag, och det finns fortfarande lite jobb kvar, bla 2 sovrum och ett badrum.

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/230211-bygger-ett-2-planshus-i-sodermanland.html

Totalkostnad om man räknar bort tomt, anslutningskostnader mm ca2,900,000kr
Då har jag inte räknat med förlorad lön när jag var ledig :)
 
Östlund skrev:
...
Totalkostnad om man räknar bort tomt, anslutningskostnader mm ca2,900,000kr
Då har jag inte räknat med förlorad lön när jag var ledig :)
Intressant jämförelse!
Men där ingår pålning och ett avancerat värmesystem,
vilket förhoppningsvis inte behövs i "Sveriges trädgård".

Men när du säger stomrest är det väl en "underdrift".
Huset kom ju, enligt bilderna, i färdiga vägg- och bjälklagsblock.
Det var bra mycket mer än stommen som var färdigt där.
Och huset är ganska stort dessutom.
 
Tack för era svar, verkar som det blir värre att bygga för de pengarna om man inte kommer göra allt själv vilket jag tyvärr varken har kunskap eller tid till.

2,300.000kr hade jag tänkt att byggherreavgifter skulle ingå men eventuellt får de ligga utöver.
Hoppas dock inte på så mycket som 200.000kr.

Väljer mellan två stycken olika tomter med olika förutsättningar.
Den tomten som vi hellst vill köpa har tyvärr en udda detaljplan på max byggnadsarea på huset 100kvm samt totalhöjd 7m, och möjlighet att bygga 2 våningar med max 35 graders taklutning.

Är det äns möjligt att bygga 1,5-planshus eller 1 3/4 hus med totalhöjd på max 7m?
 
KnockOnWood skrev:
Intressant jämförelse!
Men där ingår pålning och ett avancerat värmesystem,
vilket förhoppningsvis inte behövs i "Sveriges trädgård".

Men när du säger stomrest är det väl en "underdrift".
Huset kom ju, enligt bilderna, i färdiga vägg- och bjälklagsblock.
Det var bra mycket mer än stommen som var färdigt där.
Och huset är ganska stort dessutom.
Hustillverkaren kallar det "Stomrest" Men alla ytterväggar är i princip färdiga, med isolering, plast och spånskivor.
Bara gipsen att skruva dit.
Ja, går ju helt klart att bygga billigare.

Det som behövdes göras utvändigt var bla:
Lägga betongpannorna, plåtdetaljer, balkongen, underspikning och målning.
 
Fredrik-G skrev:
Tack för era svar, verkar som det blir värre att bygga för de pengarna om man inte kommer göra allt själv vilket jag tyvärr varken har kunskap eller tid till.

2,300.000kr hade jag tänkt att byggherreavgifter skulle ingå men eventuellt får de ligga utöver.
Hoppas dock inte på så mycket som 200.000kr.

Väljer mellan två stycken olika tomter med olika förutsättningar.
Den tomten som vi hellst vill köpa har tyvärr en udda detaljplan på max byggnadsarea på huset 100kvm samt totalhöjd 7m, och möjlighet att bygga 2 våningar med max 35 graders taklutning.

Är det äns möjligt att bygga 1,5-planshus eller 1 3/4 hus med totalhöjd på max 7m?
1 3/4 hus blir kanske svårt med 7m men man får ha flakt tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.