Hej, har varit dåligt med uppdatering här sista tiden..

Vi flyttade in i huset i slutet av september och trivs jättebra.

Här är några bilder på huset som det ser ut nu.

Baksidan av huset (står ungefär på tomtgränsen när jag fota) här ska en altan i husets bredd byggas i sommar är tanken.
0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husets ena kortsida, Här ska ett staket med spalje byggas mot vägen, för att förhindr lite insyn
0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan av huset är inte riktigt klart, det ska upp en balkong. men det ska göras tidigt i vår är tanken.

MVH Östlund.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hej igen!

Så roligt med en liten uppdatering 😊!
Förstår att ni trivs, huset är verkligen jätte fint! Det ser liksom pampigt ut!

Då har ni liksom vi en hel del kvar att planera och se fram emot 😊.
Jag ska försöka ägna vintern åt att djupdyka i ämnet trädgård och läsa på om olika häckar mm 😝.

Må så gott!
Vänligen Christina
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Tack, ja vi är jättenöjda med huset.
Jag tycker att det ska bli riktigt roligt att fixa trädgård.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hej Östlund & kul att se ännu ett Villa Varm hus i Sörmland.
Jag byggde ett 1 mil söder om Gnesta 2005 och är mycket nöjd med det.

Ja, snickarna/chaffisarna från Villa Varm var inte att leka med. Backade ~300m upp från stora vägen med släp eftersom det inte gick att vända uppe hos oss.
 
Hej, ja visst är det kul. Södermanland lär vara ett Villavarm-tätt landskap.
Bara i Nykvarn finns nu 3 st hus har jag för mig :)

Ja och snickarna var underbara :)
 
Hej och grattis till ett jättefint hus! Tack också för en givande tråd. Hur gick det att hålla din ursprungliga budget? För mig som är mindre händig är det ju imponerande att kunna göra så mycket själv. Vad tror du kostnaden hade landat på om du istället använt hantverkare till huvuddelen av arbete?
 
Hej och tack :)
Hmm under byggets gång så hade jag bra koll på alla siffror mm, men nu efter så försvinner det från huvudet :).
Men våran första budget som vi presenterade för banken, och som var grunden för Byggnadskreditivet har jag för mig var på 3.600.000kr. Men som du kanske ha läst så kom pålning som en liten överraskning. Dock så visste jag att det kunde bli aktuellt, så det sa vi till banken. Även rörjobben sprang iväg lite.
Banken gjorde så att vi hade lite marginal, så att vi skulle slippa göra en ny ansökan om att höja Byggnadskreditivet mot slutet. Men det var vi tvungna att göra iaf :).. Tror det fattades 80.000kr :)

Så totalt gick hela kalaset på 3.900.000kr.

Jag tog ju tjänstledigt i 3 månader, så det får man ju inte glömma att räkna inkomstbortfallet för dom månaderna.

Sedan är det svårt att räkna ut hur mycket vi sparade på att göra mycket själva.
Bara att måla fasaden med 3 st strykningar tog sin tid, Olja, och 2 lager färg. Tror vi gjorde av med 160 liter färg bara där :) Som tur var så fick vi ganska mycket hjälp med det.

Sedan var det ganska mycket jobb med taket och alla 4 ränndalar, mycket kapa där..

Jag vågar faktiskt inte svara på hur mycket det skulle bli om jag hade sålt bort jobben.
Men 6-700.000 är nog inte helt omöjligt..

Ska tillägga att vi fortfarande har ett badrum på övervåningen som inte är helt klart, flytspackla, tätskikt och kakel/klinkers är kvar. Sedan har vi 2 sovrum som ska målas och lägga golv/lister..
 
Låter ju som att du fått bra valuta för ditt slit :) Du verkar ju även haft bra koll på både tidsplanen och kostnaden, trots att det tillkom pålning. Vill du berätta hur stor del av totalen som består tomtkostnad? Jag försökte räkna ut det men gav upp :)
 
Hej,

Tomten 825.000kr
Anslutningskostnader, VA, El, Fiber 200.000kr
Utsättning 8000kr

Jo, hade hyfsad koll på läget rakt igenom.
Såhär i efterhand så var det roligt, men skulle inte göra om det igen, (på ett tag iaf :))
Dock ska ett dubbelgarage reses sommaren 2016 är tanken. Men det är ju trots allt inte samma
slit som ett 2-planshus.
 
Redigerat:
Nu har vi snart bott i huset i 4 månader, och är supernöjda.

Allt har fungerat bra förutom vissa vitvaror.

Vi villa ha integrerad diskmaskin, och valde då Ikeas, eftersom att vi köpte köket där. I onsdags så började diskmaskinen läcka ut vatten på golvet. Så nu står den i badrummet och inväntar Electroluxservice.

Resterande vitvaror, Kyl, frys, ugn och induktionshäll körde vi på Siemens.
En platta på hällen har redan gått sönder.

Så av 5 köpta vitvaror så är iaf majoriteten av dom fortfarande hela :) Alltid något.

Tvätt och tork köpte vi Siemens. Dom går jättetyst och fint..
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hej Östlund. Hur tycker du huset klarade vintern? Har du en ungefärlig klämm på driftkostnad för uppvärmning? Vilket FTX-aggregat valde du?
 
Hej, vintern har inte varit några problem alls. Uppvärmning, ventilation samt hushållsel låg i snitt på 800kwh per månad mellan december och mars.

Vi har ett Enervent pingvin, exakt modell kommer jag inte på just nu..
 
En hel del har hänt i vår/sommar.

En liten friggebod på 3x3 meter, samt en altan på 90 kvm byggde jag under våren.
Nu under juli månad har balkongen blivit färdig, ett år sent :)
Flaggan i topp:)
IMG_0614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu håller jag på med en låg liten mur samt staket runt tomten ut mot gatan. Även 2 st grindstolpar i granit ska pryda framsidan av huset.
Efter det så ska 150 ton jord som redan ligger i högar på tomten ut, och även gräsfrön :)
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Muren är nu klar, glömde ta bild på den.

Har lagt lite sten runt en del av huset under dagarna. En remsa för att slippa ha gräsmattan mot husgrunden.
Först var vi inne på att bara ha en kantsten med singel runt huset. men det fick bli vanlig typ tumlad sten.
Blir inte många kvadrat då altanen samt balkongen tar upp mycket yta runt huset.

Lite urgrävt och uppfyllt med 10-15cm 0-16, sedan 3-4cm 0-8 stenmjöl som stenen sitter i.

IMG_0633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräsmattan ska gå i samma höjd som stenen, och falla ut mot muren utmed gatan..
Jorden ska köras ut i helgen, och frön ska förhoppningsvis sås under nästa vecka..
 
Hej Östlund, vad fint det blivit, grattis till det grymma resultatet av allt ditt jobb!
Tack för alla bilder och löpande uppdateringar av projektet, det är väldigt givande att få läsa och ta del av - speciellt som vårt hus kommer likna ert en hel del både i planlösning och form och kommer byggas nu i vår, så mer eller mindre samma årstider som ert fast 2 år senare.
- Dock kommer jag inte mäkta med att göra så mycket själv, utan det får nog mest bli kontroller och uppföljning för mig.

Vore roligt att få se lite flera uppdateringar med bilder på samma delar som tidigare var under byggnation, från samma vinklar typ, och fler utomhusbilder när ni kommer vidare med trädgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.