Har någon här erfarenhet av frånluftsventilation i bastu enligt Harvias anvisningar, d.v.s att ventilen placeras så långt bort från aggregatet som möjligt (detta rekommenderar alla) och så nära golvet som möjligt? Jag har själv aldrig sett eller prövat en bastu med denna variant av ventilation.

2014-03-24 13.43.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag trodde det var standard att göra så.
1 tilluft + 1 frånluft lågt placerade samt 1 tork/vent-ventil som stängs vid bad och är öppen annars.
 
Standard enligt vem? Både Tylö och Svenskt trä rekommenderar ju Inluft - lågt nere vid kamin och Utluft - högt diagonalt från kamin så standard vet jag inte om man kan kalla det.
 
Tylö och svensk trä är väl en och samma instruktion. Det som saknas i de är t.ex alternativ för maskinell ventilation. Det är väl inget som är "standard" vad gäller bastu. Det som står i Harvias instruktioner är ganska vanligt i Finland, och då speciellt vid balanserad/maskinell ventilation. Den gamla varianten med frånluft diagonalt från aggregatet och högt upp på väggen är nog vanligast om det är självdrag.

MVH
Sakke
 
Standard för mig :) . Min gamla bastu hade det så och min nya ska bli så också.
Läsvärt om bastuvent http://ftxgruppen.se/ventilation-i-bastu (Infon finns inte längre på FTX-gruppens hemsida / Red anm.)
 
drsakke, absolut, det finns såklart ingen standard vad gäller bastukonstruktion. Largab...tack för länken, mycket läsvärt.

Nu återstår bara att bestämma hur jag ska göra.
 
Jag har vedeldad bastu med ventil bakom kaminen och utlopp uppe vid taket diagonalt från kaminen. Fungerar mycket bra snabb uppvärmning och jämn värme.
Jag har trallgolv med ett par mm glipor mellan brädorna.
 
Psycho: poänget är delvis at Tylö/svensk trä är ganska ensam om att t.ex inte ha med instruktioner för maskinell ventilation av bastu. Alla nya hus har ju detta så bör tas med i betraktningen. I elektrisk bastu är tillförsel av frisk luft viktigast, då aggregatet i sig själv skapar ingen bytte av luft i motsättning til vedeldat där kaminen drar in mycket luft pga förbränning. De elektriska bastun som jag har upplevd som mest behagliga att bada i har haft ventilation efter beskrivelsen från harvia ( og har haft aggregat med mycket sten)

Largab: tack för länken. Den bekräftar ju harvias instruktion för placering av ventiler och förklarar i tillägg varför det skall vara så.

Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Udden100
  • Laddar…
De flesta tillverkarna ger rekommendationer till en klassisk svensk torrbastu.. Skulle rekommendera en mer finsk version med tilluft under aggregat och dörr och frånluft uppe i motsatt hörn. Har själv en gammal klassisk funk bastu som är som du beskriver det och man kvävs nästan av luften.. Avlopp i golv är en höjdare med :)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Puttesthlm: ehhh... Är lite grand svårt att fatta vem du riktar kommentaren till. "De flesta tilverkare" är finska, det är bara tylö (av de större produsenter) som inte är det. Således osannolikt at "de flesta" ger instruktioner för svensk torrbastu.
Placering av tilluft under aggregat funkar inte alltid, och om vi snackar om ngt annat än självdrag så kan det vara direkt fel.
Alternativet som diskuteras här , gäller för mekanisk frånluft, dvs en fläkt som drar luft ut av bastu. Då bör tilluft vara över aggregat, inte under. Det är mycket som påverkar vad som är "riktig" ventilationslösning; typ av aggregat, vedeldat/ el, mekanisk ventilation/självdrag. De ulika kombinationerna av dessa alternativ ger også olika placeringar för ventiler.

Mvh
Sakke
 
Återuppväcker en gammal tråd, då jag är intresserad av effekten kring det beskrivna (att bastuluften värmer upp duschen).

Dock så hittade jag denna, som påstår att det är direkt farligt att göra så som föreslagits:
http://www.produktfakta.no/16/pdcnewsitem/01/63/87/BadstuVentilasjon.pdf

Och föreslår att istället göra (så som jag trott) att man har tilluft under aggregatet, och utluftventil på motsatt sida över lavarna.

Hur gjorde ni?
 
Jag satte två tillufts- och två frånluftsventiler i mitt basturum. Tanken var att prova båda systemen. Det jag kommit att använda är tilluften högt och ovanför kaminen och frånluften lågt under lavarna, kopplad till husets frånluft. Någon överhettning har jag inte sett tendenser till men så använder jag rätt låg temperatur och desto mera vatten.
 
A arcile skrev:
Återuppväcker en gammal tråd, då jag är intresserad av effekten kring det beskrivna (att bastuluften värmer upp duschen).

Dock så hittade jag denna, som påstår att det är direkt farligt att göra så som föreslagits:
[länk]

Och föreslår att istället göra (så som jag trott) att man har tilluft under aggregatet, och utluftventil på motsatt sida över lavarna.

Hur gjorde ni?
Denna är bara fel. Att andra producenter rekommenderar andra lösningar baserar sig på att de har provat ut och sett vad som fungerar. Aggregaterna har inte heller lika egenskaper. Och alla andra har alternativ för ulika ventilationslösningar-Tylö är mera "one trick pony" det är bara en lösning som har varit oförändrad sedan 60-talet.

Närmast alla bastun i Finland i senare tid byggs med mekanisk ventilation med tilluft över aggregatet-det är 0 problem.
De enda gångerna jag har observerat svartnad panel över aggregatet är i bastun med elaggregat utan sten eller väldigt lite sten (väldigt ofta tylö)och som är mycket i drift, där blir den stigande luften väldigt varm då det inte finns någon värmelager. Ju mera sten, desto mindre problem med överopphettning av materialer.
Att följa aggregatproducentens instruktioner vad gäller ventilation är helt oproblematiskt. Att Tylö försöker att ha ensamrätt på riktig konstruktionsmetod ser jag på som ganska osakligt.
Mvh
Sakke
 
Tylös bilder visar väldigt tydligt hur värmen fördelas i bastun. Om man har utsuget i taket är det alltid den hetaste luften som sugs ut och det är svalt ner på fötterna. Så är det i bastun på gymmet. Det är en rejäl bastuugn, men man hinner knappt kasta tillräckligt bad (vatten på stenarna) för att få bastun het innan värmen sugs ut.
Sätter man utsuget under laven får man jämnare värmespridning i hela bastun och betydligt mindre värmeförlust med samma bastukomfort. Jag skulle välja ett fjärde alternativ D, med tilluft under bastuugnen, eller att luften kommer från tvättrummet in under dörren, och sugs ut under laven vid bortre väggen.
 
  • Gilla
Bolian och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag tänkte bygga bastu med ventilation enligt Harvias princip, men blir inte klok på om man menar mekanisk frånluft i själva bastun, eller om det räcker att man har mekanisk frånluft i huset som sådant?

I mitt fall tänkte jag ta tilluft från badrummet (som har mekanisk frånluft) och låta bastuns frånluft mynna ut tillbaka i badrummet.
Detta så med en lågt sittande frånluftsventil, och en högt sittande torkventil i bastun.

Eller måste man ha egen mekanisk luft i bastun?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.