Hej!

Jag är helt ny här på forumet. Är splitter ny husägare dessutom.
Det ska vara roligt att ta del av all den kunskap som verkar finnas här.

Till min fråga:
Vi ska ge en VVS-firma i uppdrag att installera värmeburen värme, luftpump,
termostat osv. Det handlar om ca 200.000.

Vad ska man tänka på? Skriva kontrakt? Inte betala i förskott, eller hur?
Finns säkert massor.

Sedan undrar jag om ni har tips på pruttekniker? Argument osv?
Man vill ju få ner priset men ändå ha en god relation till de man ska jobba med.

Vi har haft två firmor här som ska skicka offert. I efterhand kom vi på att vi gärna
vill ha golvvärme i ca 16m2. Kan man försöka få det inbakat i priset om man
bryter upp golvet själv? Eller är vattenburen golvvärme väldigt dyr installation?
 
Grundreglen är att ta flera offerter, särskilt på ett stort jobb. Två firmor räcker egentligen inte om du inte vet något om firmorna på förhand.

Ett standardkontrakt är aldrig fel en trygghet både för dig och för hantverkaren.

Det är sannolikt inga problem att utöka/förändra en offert med golvvärme istället för radiatorer. Om det krävs shuntgrupp (vilket är troligt om det ska driftas tillsammans med radiatorer) är det sannolikt lite dyrare.
 
norrbottenstorpet skrev:
Grundreglen är att ta flera offerter, särskilt på ett stort jobb. Två firmor räcker egentligen inte om du inte vet något om firmorna på förhand.

Ett standardkontrakt är aldrig fel en trygghet både för dig och för hantverkaren.

Det är sannolikt inga problem att utöka/förändra en offert med golvvärme istället för radiatorer. Om det krävs shuntgrupp (vilket är troligt om det ska driftas tillsammans med radiatorer) är det sannolikt lite dyrare.
Tack för svar! Jo, jag ska ta in några till. Vad är en shuntgrupp?
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.